خرید گوشی گیمینگ شیائومی
اخبار گوشی موبایل

چطور گوشی خیسمان را نجات دهیم؟

خیس شدن گوشی موبایل و راه‌حل‌ های آن:

از آنجا که این روزها گوشی‌های موبایل به همراه همیشگی ما تبدیل شده‌اند و در هر شرایط و موقعیتی با ما هستند، خطرات متفاوتی نیز آن‌ها را تهدید می‌کند. تصور کنید برای تفریح به دریا، رودخانه یا استخر رفته‌اید و مشغول گرفتن عکس یادگاری و سلفی‌های اینستاگرامی هستید، ناگهان گوشی‌تان از دستتان سر خورده و در آب میفتد.

گرچه حتی تصور چنین صحنه دلخراشی عذاب آور است ولی برخی از اتفاقات اجتناب ناپذیرند. اگر گوشی‌ موبایل خیس یا خراب شود صرف نظر از قیمت بالای گوشی در این روزها بسیاری از اطلاعات شخصی و با ارزش ما نیز در معرض نابودی و از دست رفتن قرار می‌گیرد.

بنابراین، باید از آخرین تلاش‌ها برای نجات گوشی خیسمان دریغ نکرده و هرکاری از دستمان برمی‌آید را انجام دهیم. گرچه خیس شدن گوشی موبایل اغلب به این معنیست که دیگر باید گوشی خود را تعویض کنید ولی با رعایت نکاتی می‌توانید گوشی خود را حفظ و با کمترین آسیب آن را خشک کنید.


در مقاله خیس شدن گوشی موبایل قصد داریم به اقدامات و راه‌حل‌های مشکل بعد از خیس شدن گوشی لمسی سامسونگ ، آیفون، هوآوی و.. بپردازیم.

 

خیس شدن گوشی موبایل

• سریع عمل کنید!

اولین کاری که باید بعد از ریختن هرگونه مایعات مثل چای، قهوه و… یا افتادن در آب انجام دهید سریع خارج کردن گوشی از آن است. گوشی راه‌های نفوذ زیادی دارد و هر چه بیشتر در زیر آب بماند، مقدار آب نفوذی در آن زیادتر می‌شود. پس سعی کنید هر چه سریع‌تر گوشی را از آب بیرون بیاورید.


به هیچ وجه گوشی را روشن نکنید، دکمه‌ای را فشار ندهید و حتی سعی کنید به آن ضربه‌ای وارد نکنید چون می‌تواند منجر به انتقال آب به سایر بخش‌های گوشی شده و آسیب بیشتری به آن برساند.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت 128 رم 6 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۸۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت ۱۲۸ رم ۶ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۶,۶۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۸۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۷,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۸۲۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت


اگر گوشی خاموش شده اجازه دهید خاموش بماند و گرنه آن را خاموش کنید. روشن بودن گوشی باعث اتصال‌های کوتاه شده و منجر به سوختن بردهای گوشی می‌شود. توجه داشته باشید که از خشک کن‌های برقی مثل سشوار یا مایکروویو استفاده نکنید.

گاهی نجات سریع گوشی از آب امکان پذیر نیست، مثل زمانی که در جیب لباس جا گذاشته‌اید و در ماشین لباس‌شویی کاملاً خیس شده است، اینطور مواقع احتمال آسیب جدی به گوشی وجود دارد ولی هنوز هم ارزش آن را دارد که اقداماتی انجام دهید تا شاید آن را نجات دهید.


هر کاری می‌خواهید انجام دهید فقط بررسی نکنید که آیا گوشی خیس شما هنوز کار می‌کند یا خیر. انجام این کار فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد!

خیس شدن گوشی موبایل و راه‌حل‌ های آن

بیشتر بخوانید: ۵ راه‌حل کاربردی رفع مشکل کار نکردن تاچ گوشی و تبلت!


• در سریع‌ترین زمان ممکن گوشی‌تان را خشک کنید!

خوشبختانه، گوشی‌ها و تبلت‌ها خیلی راحت از هم جدا نمی‌شوند که اگر اینطور بود، احتمالاً این‌بار قطعه قطعه می‌شدند! با این حال، به جز باتری دو آیتم دیگر قابل جدا شدن هستند.


سیم کارت: سیم‌کارت خود را خارج کنید و آن را با دستمال کاغذی خشک کنید.
کارت حافظه: کارت حافظه را نیز بیرون آورده و خشک کنید. توجه داشته باشید که همه مدل‌های گوشی از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند.

خیس شدن گوشی موبایل و راه‌حل‌ های آن:

دلیل این‌کار بسیار واضح است؛ با بیرون آوردن این دو کارت فضای خالی ایجاد شده و می‌توانید آب نفوذ کرده به درون گوشی را بوسیله دستمال کاغذی یا پارچه‌ای بیرون بیاورید.

راهکا‌رهای زیادی برای خشک کردن گوشی وجود دارد، در ادامه به نکاتی که می‌بایست در هنگام خشک کردن گوشی رعایت کنید اشاره می‌کنیم:


فکر گرفتن سشوار روی گوشی خیس را از سرتان بیرون کنید (حتی با دکمه سرد) ! چراکه گرما به قطعات الکترونیکی آسیب زده و از طرفی این قطعات خیس شده با آب واکنش نشان داده و باعث زنگ زدگی آن‌ها می‌شود. به جای آن، فرآیند خشک کردن را با یک پارچه ریزبافت نرم آغاز کنید، درست همان‌هایی که برای پاک کردن شیشه عینک استفاده می‌شود.


اگر می‌توانید قسمت پشت گوشی‌تان را باز کنید، از این پارچه برای خشک کردن قطعات مشهود داخل محفظه پشتی استفاده کنید. از آنجایی که نسل جدید گوشی‌ها قابلیت باز شدن پنل پشتی را ندارند احتمالاً چاره‌ای جز مراجعه به متخصص گوشی موبایل نخواهید داشت. برای اینکه اطمینان یابید رطوبت قسمت‌های داخلی که با پارچه از بین نرفته نیز خارج شده‌اند بهتر است گوشی خاموش شده را کنار پنجره در نور ملایم آفتاب قرار داده یا از فشار ملایم باد برای بیرون راندن آب از داخل گوشی استفاده کنید.

به طور خلاصه؛ هنگام خیس شدن گوشی موبایل چه کارهایی را نباید انجام دهید:


o گوشی را روشن نکنید.
o گوشی را به شارژ نزنید.
o هیچ دکمه یا کلیدی را فشار ندهید ( تا آب از درزهای آن وارد گوشی نشود)
o گوشی را تکان ندهید یا به آن ضربه نزنید.
o از سشوار، ماکروویو و یا دیگر وسایل خشک کننده استفاده نکنید.
o گوشی خیس را فوت نکنید، این کار باعث می‌شود که آب وارد قسمت‌های داخلی که هنوز به آن نرسیده بشود.

راه‌حل‌هایی برای بیرون آوردن آب در زمان خیس شدن گوشی موبایل :

خیس شدن گوشی موبایل-راه‌حل برنج:

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توان در چنین شرایطی انجام داد استفاده از مواد جاذب آب است. یکی از این مواد که همیشه بین مردم رایج بوده، برنج است! البته آن‌طورها هم که گفته می‌شود برنج جاذب رطوبت نیست و تنها در برخی از موارد موثر بوده است. جالب است بدانید که این مورد در برندهای مختلف گوشی متفاوت است مثلاً گوشی‌های Samsung در مقایسه با iPhone به برنج پاسخ مناسب‌تری نشان می‌دهند.

خیس شدن گوشی موبایل

ژل سیلیکا:

در صورت امکان، بهتر است که از یک رطوبت‌گیر استفاده کنید. رطوبت‌گیر بهتر از برنج می‌تواند رطوبت را جذب کند. از ژل سیلیکا (همان پاکت‌های کوچکی پر از ژله‌های ریز که در وسایل الکترونیکی، کیف و کفش و.. قرار داده می‌شود تا در مسیر نقل و انتقال یا مدت زمان قبل از باز شدن در برابر رطوبت در امان باشند) و جو دوسر و ذرت هم می‌توانید استفاده کنید؛ اما این دو مورد از قدرت جذب آب و رطوبت کمتری برخوردار هستند.

از معایب این روش این است که رطوبت‌گیرهای داخل کفش و کیف معمولاً تابه حال به اندازه ظرفیت خود رطوبت جذب کرده‌اند. رطوبت‌گیرهای مخصوص خشک کردن گل را می‌توانید خریداری کنید. حداقل یک شب اجازه دهید که گوشی در رطوبت‌گیر یا برنج بماند تا رطوبت آن جذب شود.

 ژل سیلیکا

خیس شدن گوشی موبایل-الکل:

یک پیشنهاد بسیار خوب که درباره خشک کردن تلفن همراه مرطوب همیشه وجود داشته و از پشتوانه علمی خوبی نیز برخوردارست، استفاده از الکل خالص است. الکل سبب می‌شود تا رطوبت از قسمت‌های حساس گوشی خارج شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید و مشخصات بهترین دوربین گوشی موبایل!

اگر بابت ضرر الکل به گوشی‌تان نگران هستید، بهترست بدانید الکل از آن‌جا که بسیار زود تبخیر می‌شود، نمی‌تواند به برد و قسمت‌های سخت‌افزاری گوشی موبایل یا تبلت‌تان آسیب وارد نماید وخیلی زود از گوشی موبایل‌تان خارج می‌‍شود.


می‌توانید گوشی‌تان را در الکل غوطه‌ور کنید و سپس دستگاه را از مایع خارج کنید؛ الکل آب را جابجا می‌کند و خودش تبخیر می‌شود. اگر راه‌حل‌های دیگر جواب ندادند، این اقدام نهایت کاریست که از دست شما برمی‌آید.

در آخر اگر موفق به نجات گوشی موبایل خود نشدید، تأکید می‌شود که به یک متخصص موبایل مراجعه کنید. گرچه این اتفاقات ناگوار برای هرکسی ممکن است پیش بیاید ولی امیدوارم شما در این شرایط قرار نگیرید و یا اگر این اتفاق افتاد بتوانید گوشی باارزش خود را نجات دهید.

گوشی‌های ضدآب؛ پیشگیری بهتر از درمان است!

گوشی‌های ضدآب؛ پیشگیری بهتر از درمان است!


البته این روزها در بیشتر گوشی‌های موبایل قابلیت ضدآب بودن به چشم می‌خورد. هنگام خرید گوشی اگر این ویژگی برای شما حائز اهمیت است، حتماً بررسی کنید که آیا مدل مورد نظر از استاندارد IP67 یا IP68 پشتیبانی می‌کند یا خیر. گوشی‌های دارای استاندارد IP67 در شرایط استاندارد می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام بیاورند و گوشی‌های دارای گواهینامه IP68 نیز قادرند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱٫۵ متری آب به کار خود ادامه دهند. شرکت اپل گوشی‌های آیفون ۷ و ۷ پلاس، آیفون ۸ و ۸ پلاس و همچنین آیفون ۱۰ را با استاندارد IP67 تولید کرد و همچنین موفق به اخذ گواهینامه IP68 برای گوشی آیفون ۱۱ پرو خود نیز شد.

 

 

بیشتر گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی مانند گلکسی نوت ۱۰ پلاس و مدل‌های قدرتمند دیگری چون سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا بهره می‌برند.

اطلاعات بیشتر در مورد این گوشی‌ها را می‌توانید در سایت مرجع خرید گوشی ۱۹کالا مورد مطالعه قرار دهید. ممنون که تا پایان این مقاله ما را همراهی کردید. منتظر سوالات و نظرات شما در رابطه با این مقاله هستیم.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

سوالات متداول

وقتی گوشیمان در اب می افتد چیکار کنیم ؟

اگر گوشی خیس شد می‌توانیم آن را روشن کنیم؟ اگر گوشی خاموش شده اجازه دهید خاموش بماند و گرنه آن را خاموش کنید. روشن بودن گوشی باعث اتصال‌های کوتاه شده و منجر به سوختن بردهای گوشی می‌شود.

هنگام خیس شدن گوشی موبایل چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟

گوشی را روشن نکنید. گوشی را به شارژ نزنید. هیچ دکمه یا کلیدی را فشار ندهید ( تا آب از درزهای آن وارد گوشی نشود) گوشی را تکان ندهید یا به آن ضربه نزنید. از سشوار، ماکروویو و یا دیگر وسایل خشک کننده استفاده نکنید. گوشی خیس را فوت نکنید، این کار باعث می‌شود که آب وارد قسمت‌های داخلی که هنوز به آن نرسیده بشود.

آیا هنگام خیس شدن گوشی می‌توانیم از الکل استفاده کنیم؟

استفاده از الکل خالص یک پیشنهاد بسیار خوب هنگام خیس شدن گوشی است. الکل سبب می‌شود تا رطوبت از قسمت‌های حساس گوشی خارج شود. اگر بابت ضرر الکل به گوشی‌تان نگران هستید، بهترست بدانید الکل از آن‌جا که بسیار زود تبخیر می‌شود، نمی‌تواند به برد و قسمت‌های سخت‌افزاری گوشی موبایل یا تبلت‌تان آسیب وارد نماید وخیلی زود از گوشی موبایل‌تان خارج می‌‍شود. می‌توانید گوشی‌تان را در الکل غوطه‌ور کنید و سپس دستگاه را از مایع خارج کنید؛ الکل آب را جابجا می‌کند و خودش تبخیر می‌شود. اگر راه‌حل‌های دیگر جواب ندادند، این اقدام نهایت کاریست که از دست شما برمی‌آید.

نوشته های مشابه

‫۴ نظرها

  1. متاسفانه پسرم گوشی شو برد حموم و من متوجه نشدم فقط بهم گفت خاموش و تمام کارهای پرهیز رو انجام دادم ینی ندونسته زدم شارژ ، روشن کردم مجدد زدم شارژ بعد ک متوجه شدم کلی تکون دادم آبش بریزه

  2. باسلام ممنون از این همه توضیحات خیلی توضیحات زیاد بود ب نظرم این همه توضیحات لازم نیس

  3. بهترین کار همون برنج هست البته برنجی محلی خودم چند بار امتحان کردم خدارشکر جواب داد

    1. من خودن گوشیم افتاده تو آب نیم متر تو آب بود بعد گوشیمو درجا خاموش کردم و سریع ۲۴ساعت وسعت برنج گذاشتم و جواب داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن