بهترین قیمت شیائومی
اخبار گوشی موبایل

چطور گوشی آب خورده را نجات دهیم؟ اقدامات لازم پس از خیس شدن گوشی

از آنجا که این روزها گوشی‌های موبایل به همراه همیشگی ما تبدیل شده‌اند و در هر شرایط و موقعیتی با ما هستند، خطرات متفاوتی نیز آن‌ها را تهدید می‌کند. در مقاله پیش‌رو به بررسی اقدامات موثر برای زمانی که گوشی همراه خیس شده است، می‌پردازیم.

اقدامات لازم بعد از خیس شدن گوشی

تصور کنید برای تفریح به استخر رفته‌اید و مشغول گرفتن عکس یادگاری و سلفی‌ هستید، ناگهان گوشی‌تان از دستتان سر خورده و در آب میفتد. اگر گوشی‌ موبایل خیس یا خراب شود، صرف نظر از قیمت بالای گوشی در این روزها بسیاری از اطلاعات شخصی و با ارزش ما نیز در معرض نابودی و از دست رفتن قرار می‌گیرد. پس باید از آخرین تلاش‌ها برای نجات گوشی اب خورده دریغ نکرده و هرکاری از دستمان برمی‌آید را انجام دهیم. با رعایت نکاتی می‌توانید گوشی خود را حفظ و با کمترین آسیب آن را خشک کنید. گوشی اب خورده در ادامه مقاله به اقدامات و راه‌حل‌های مشکل بعد از خیس شدن گوشی لمسی سامسونگ و آیفون بپردازیم.

 سریع عمل کنید

اولین کاری که بعد از ریختن هرگونه مایعات مثل چای، قهوه و… باید انجام دهید سریع خارج کردن گوشی از آن است. گوشی راه‌های نفوذ زیادی دارد و هر چه بیشتر در زیر آب بماند، مقدار بیشتری گوشی آب خورده می‌شود. پس سعی کنید هر چه سریع‌تر دستگاه را از آب بیرون بیاورید. به هیچ وجه گوشی را روشن نکنید، دکمه‌ای را فشار ندهید و تا جای امکان به آن ضربه‌ای وارد نکنید، چون می‌تواند منجر به انتقال آب به سایر بخش‌های گوشی شود و آسیب بیشتری برساند. گاهی کار کردن با گوشی بعد از خیس شدن می‌تواند علت کار نکردن تاچ گوشی در آینده باشد و به آن آسیب وارد می‌کند. اگر گوشی خاموش شده است، آن را در همان حالت نگه دارید. درغیر این صورت خاموشش کنید. روشن بودن گوشی باعث اتصال‌ شده و منجر به سوختن بردها می‌شود.

توجه داشته باشید که از خشک‌کن‌هایی مثل سشوار یا مایکروویو استفاده نکنید. جلوگیری از خیس شدن گوشی گاهی اجتناب ناپذیر است، مثل زمانی که در هنگام شست و شو آن را در جیب لباس جا گذاشته‌اید، اینطور مواقع احتمال آسیب جدی به گوشی وجود دارد، ولی هنوز هم ارزش آن را دارد که اقداماتی برای نجات آن انجام دهید. بعد از خاموش شدن گوشی به هیچ عنوان سعی نکنید گوشی را بعد از خیس شدن روشن و تست کنید. انجام این کار فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد! از بین بردن رطوبت گوشی

از بین بردن رطوبت گوشی در سریع‌ترین زمان ممکن

در زمان تشخیص گوشی اب خورده ابتدا باید تمام منافظ آن را پاک کنیم. سیم‌کارت و کارت حافظه را خارج و آن‌ها را با دستمال کاغذی خشک کنید. توجه داشته باشید که همه گوشی‌ها قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی را ندارند. دلیل این‌کار بسیار واضح است؛ با بیرون آوردن این دو کارت فضای خالی ایجاد شده و برای از بین بردن رطوبت گوشی می‌توانید آب نفوذ کرده به درون گوشی را بوسیله دستمال کاغذی یا پارچه‌ بیرون بیاورید. راهکا‌رهای زیادی برای خشک کردن گوشی وجود دارد، در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم: فکر گرفتن سشوار روی گوشی خیس شده را از سرتان بیرون کنید! چراکه گرما به قطعات الکترونیکی آسیب زده و از طرفی اگر این قطعات خیس شده با آب واکنش نشان دهند، باعث زنگ زدگی آن‌ها می‌شود.

به جای آن، خشک کردن را با یک پارچه ریزبافت نرم شروع کنید. اگر قسمت پشت گوشی‌تان باز می‌شود، از پارچه برای خشک کردن قطعات داخل محفظه پشتی و از بین بردن رطوبت گوشی استفاده نمایید. از آنجایی که نسل جدید گوشی‌ها قابلیت باز شدن پنل پشتی را ندارند، احتمالاً چاره‌ای جز مراجعه به متخصص گوشی موبایل نخواهید داشت. برای اطمینان بهتر است گوشی خاموش شده را کنار پنجره در نور ملایم آفتاب قرار داده یا از فشار کم باد برای بیرون راندن آب از داخل گوشی استفاده کنید. بنابراین به طور خلاصه اقدامات زیر را دنبال کنید:

  • گوشی را روشن نکنید.
  • آن را به شارژ نزنید.
  • هیچ دکمه یا کلیدی را فشار ندهید ( تا آب از درزهای آن وارد گوشی نشود)
  • گوشی را تکان ندهید یا به آن ضربه نزنید.
  • از سشوار، ماکروویو و یا دیگر وسایل خشک کننده استفاده نکنید.
  • گوشی خیس را فوت نکنید، این کار باعث می‌شود که آب وارد قسمت‌های داخلی بشود.

تعمیر گوشی اب خورده

راه‌های متنوعی برای این منظور عنوان می‌شود، ولی بهترین و امن‌ترین انتخاب مراجعه به متخصص تعمیرات موبایل است. با این حال ما تعدادی از راه حل‌های رایج و خانگی را برای زمانی که گوشی اب خورده روشن نمیشه در پایین آورده‌ایم.

گوشی اب خورده چقدر در برنج بماند

در شرایطی که نمی‌دانیم که گوشی آب خورده را چه کنیم می‌توان یک‌سری اقدامات انجام داد که یکی از آن‌ها استفاده از مواد جاذب آب است. یکی از گزینه‌هایی که همیشه بین مردم رایج بوده، برنج است! البته آن‌طورها هم که گفته می‌شود، برنج جاذب رطوبت نیست و تنها در برخی از موارد تاثیر آن را شاهد هستیم. جالب است بدانید که این مورد در برندهای مختلف گوشی تفاوت دارد. مثلاً گوشی‌های Samsung در مقایسه با آیفون به برنج پاسخ مناسب‌تری می‌دهند. لازم است بدانید به تازگی کمپانی اپل اعلام کرد که در صورت خیس شدن دستگاه، گوشی‌هایش را در داخل ظرف برنج نگذارید که نشان می‌دهد این ترفند همیشه کاربردی نیست. گوشی اب خورده چقدر در برنج بماند

فروش ویژه
ساعت هوشمند اپل مدل Apple Watch 6 Series 40mm Aluminum
قیمت ویژه: ۸,۶۸۹,۰۰۰ تومان
ساعت هوشمند اپل مدل Apple Watch 6 Series 40mm Aluminum
گوشی شیائومی Redmi A3 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۲۴۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi A3 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۲۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۸,۲۷۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Poco X6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۸,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Poco X6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Poco X6 ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۶,۶۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Poco X6 ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت

ژل سیلیکا

در صورت امکان، بهتر است به جای برنج از یک رطوبت‌گیر استفاده کنید، چراکه جذب بهتری نسبت به برنج دارد. علاوه بر ژل سیلیکا (همان پاکت‌های کوچک پر از ژله‌های ریز که در وسایل الکترونیکی، کیف و کفش و.. قرار داده می‌شود تا در مدت زمان قبل از باز شدن در برابر رطوبت در امان باشند) جو دوسر و ذرت هم قابل استفاده‌اند؛ اما این دو مورد از قدرت جذب آب و رطوبت کمتری برخوردار هستند.

از معایب این روش این است که رطوبت‌گیرهای داخل کفش و کیف معمولاً به اندازه ظرفیت خود رطوبت جذب کرده‌اند. بنابراین بهتر است رطوبت‌گیرهای مخصوص گل را خریداری کنید. حداقل یک شب گوشی را در رطوبت‌گیر نگه دارید تا رطوبت آن جذب شود. اگر گوشی اب خورده چه کنیم

استفاده از پنکه یا فن

اگر راهکار دیگه‌ای برای تعمیر گوشی آب خورده در دسترس نیست، استفاده از پنکه میتواند کارامد باشد.

  1. گوشی خود را روی یک حوله خشک یا سطح جاذب دیگر در مقابل یک فن یا پنکه قرار دهید.
  2. هر چه فن قوی تر باشد بهتر است.
  3. پس از آن گوشی را به مدت  ۴۸ تا ۷۲ ساعت خاموش نگه دارید. بعد از ۲ تا ۴ روز گوشی خود را دوباره روشن کنید.
  4. قبل از روشن کردن گوشی از خشک بودن آن مطمئن شوید.
  5. اگر گوشی شما روشن می‌شود، در زمان استفاده، به طور مداوم پشت آن را جهت اطلاع از گرم شدن چک کنید.

در آخر تأکید می‌شود که برای تعمیر گوشی خیس شده به یک متخصص موبایل مراجعه کنید. گرچه این اتفاقات ناگوار برای هرکسی ممکن است پیش بیاید، ولی امیدوارم شما در این شرایط قرار نگیرید و یا اگر این اتفاق افتاد بتوانید گوشی باارزش خود را نجات دهید.

پیشگیری بهتر از درمان است!

البته این روزها در بیشتر گوشی‌های موبایل قابلیت ضدآب بودن به چشم می‌خورد. به سادگی میتوانید گوشی ضد آب ارزان را انتخاب کنید و برای همیشه از بروز این مشکل جلوگیری کنید. هنگام خرید گوشی اگر این ویژگی برای شما حائز اهمیت است، حتماً بررسی کنید که آیا مدل مورد نظر از استاندارد IP67 یا IP68 پشتیبانی می‌کند یا خیر. گوشی‌های دارای استاندارد IP67 در شرایط استاندارد می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام بیاورند و گوشی‌های دارای گواهینامه IP68 نیز قادرند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱٫۵ متری آب به کار خود ادامه دهند. تعمیر گوشی اب خورده ممنون که تا پایان این مقاله ما را همراهی کردید. پیشنهاد شما به کاربرانی که می‌پرسند وقتی گوشی خیس میشه چیکار کنیم چیست؟ منتظر تجربیات و نظرات شما در رابطه با این مقاله هستیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

سوالات متداول

وقتی گوشیمان در اب می افتد چیکار کنیم ؟

اگر گوشی خاموش نشده آن را خاموش کنید. روشن بودن گوشی در خیسی باعث اتصال‌های کوتاه شده و منجر به سوختن بردهای گوشی می‌شود.

هنگام خیس شدن گوشی موبایل چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟

گوشی را روشن نکنید. گوشی را به شارژ نزنید. هیچ دکمه یا کلیدی را فشار ندهید ( تا آب از درزهای آن وارد گوشی نشود) گوشی را تکان ندهید یا به آن ضربه نزنید. از سشوار، ماکروویو و یا دیگر وسایل خشک کننده استفاده نکنید.

نوشته های مشابه

‫۵ نظرها

  1. متاسفانه پسرم گوشی شو برد حموم و من متوجه نشدم فقط بهم گفت خاموش و تمام کارهای پرهیز رو انجام دادم ینی ندونسته زدم شارژ ، روشن کردم مجدد زدم شارژ بعد ک متوجه شدم کلی تکون دادم آبش بریزه

  2. باسلام ممنون از این همه توضیحات خیلی توضیحات زیاد بود ب نظرم این همه توضیحات لازم نیس

  3. بهترین کار همون برنج هست البته برنجی محلی خودم چند بار امتحان کردم خدارشکر جواب داد

    1. من خودن گوشیم افتاده تو آب نیم متر تو آب بود بعد گوشیمو درجا خاموش کردم و سریع ۲۴ساعت وسعت برنج گذاشتم و جواب داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن