خرید گوشی گیمینگ شیائومی
اخبار گوشی موبایلسخت افزار

افسانه‌ها و حقایق مرتبط با فناوری شارژ سریع گوشی!

چقدر با شارژ سریع گوشی‌‌های هوشمند آشنا هستید؟ به نظر شما بهترین موقع برای شارژ کردن باتری چه زمانیست؟ بایدها، نبایدها و افسانه‌های استفاده از شارژ سریع چیست؟ سوالات زیادی در رابطه با شارژ سریع یا فست شارژ گوشی و افزایش عمر باتری وجود دارد که در این مقاله سعی کرده‌ایم به تک تک آن‌ها جواب دهیم.

گوشی‌های هوشمند امروزه در مقایسه با گوشی‌های قدیمی با ویژگی‌های کاربردی بسیاری روانه بازارمی‌شوند. فناوری شارژ باتری که سازندگان گوشی برای ارائه سریع شارژ دستگاه‌ها به آن متکی هستند، براساس استانداردهای منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی (PPS) وDelivery USB Power (USB-PD) 3.0 است. این فنآوری‌ها جریان مصرفی برق را در مقدار ولتاژ مناسب ارائه می‌دهند تا مشکلات مربوط به تخریب باتری به حداقل برسد.

به طور کلی شارژ سریع در سه مرحله اتفاق می‌افتد:


مرحله اول – جریان ثابت: ولتاژ تا بالاترین مقدار خود افزایش یافته و سپس جریان در سطح بالا، ثابت باقی می‌ماند. در این مرحله مقدار زیادی برق به‌ سرعت به دستگاه منتقل می‌شود.


مرحله دوم – اشباع: در این مرحله ولتاژ به بالاترین حد خود رسیده و از طرفی جریان نیز کم کم کاهش می‌یابد.


مرحله سوم – کاهش جریان: حال باتری به‌ صورت کامل شارژ شده است. سرعت شارژ در این مرحله کم شده و یا اینکه همزمان با مصرف باتری، اندکی جریان برق به‌ صورت دوره‌ای به باتری جریان می‌یابد.

سازندگان گوشی‌های هوشمند مانند سامسونگ، وان پلاس، اوپو و اپل استاندارد شارژ سریع گوشی‌های خود را تا ۳۰ وات قرار داده‌اند در حالی که برخی از سازندگان گوشی‌های اندرویدی حتی شارژ ۵۵ و ۶۵ واتی را نیز ارائه می‌دهند.

سازندگان گوشی در حال حاضر بر روی شارژ سریع ۱۰۰ واتی کار می‌کنند


این بدان معنیست که گوشی‌های هوشمند جدید مجهز به باتری‌های لیتیوم یونی می‌توانند در کمتر از نیم ساعت به طور کامل شارژ شوند و میزان شارژ مورد نیاز برای یک روز خود را تأمین کنند. گفته می‌شود، سازندگان گوشی، مثل شرکت شیائومی در حال حاضر بر روی شارژ سریع ۱۰۰ وات خود کار می‌کنند، گرچه ۱۲۰ وات نیز دور از ذهن نیست. کنترل ولتاژهای شارژ که چنین فنآوری شارژ را ممکن می‌سازد، تنها مشکلیست که باید مورد توجه قرار گیرد.

راحتی که شارژ سریع به سبک زندگی پرمشغله امروزی می‌بخشد همان چیزیست که همه تولیدکنندگان تجهیزات اصلی به دنبال آن هستند. فناوری شارژ باتری، موردی در گوشی شماست که برخلاف سایر فناوری‌ها مانند نمایشگر بهتر یا دوربین‌های خلاقانه، مزایای اساسی در زندگی روزمره به همراه دارد و نیاز آن درهر لحظه از استفاده از گوشی حس می‌شود.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۷۴۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۸,۸۱۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۷۷۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۶۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت


علاوه بر این، از آنجا که دنیا، دنیای فست فودها و سرعت است، گوشی‌های گرسنه نیز این روزها نیاز به قابلیت شارژ سریع دارند، به خصوص اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در طول روز دائم به پریز برق چسبیده‌اید.

افسانه‌هایی در مورد شارژ سریع باتری گوشی

فناوری شارژ سریع گوشی‌های هوشمند – افسانه‌ها و حقایق

بنابراین سؤال اساسی که مطرح می‌شود این است که :

* آیا شارژ سریع به گوشی آسیب می‌زند؟

جواب در واقع منفی است. شارژر سریع فقط در صورت وجود برخی ایرادات فنی در قسمت سخت‌افزاری و یا کنترل نرم افزاری که برای شارژ باتری است می‌تواند به باتری گوشی آسیب برساند.

افسانه دیگری که با تکنولوژی شارژ سریع گوشی مرتبط است این است که:

* اگر یک شبانه روز گوشی خود را در حال شارژ قرار دهیم به باتری آسیب می‌رسد؟

این موضوع به هیچ وجه درست نیست، چرا که امروزه گوشی‌ها مجهز به تراشه‌های اختصاصی برای مدیریت شارژ و همچنین قطع جریان برق هستند.

* آیا باید باتری را تا صفر درصد مصرف کرد و سپس آن را مجدداً به طور کامل شارژ کرد؟

این موضوع در مورد باتری‌های نیکل-کادمیومی صادق بود؛ اما در مورد باتری‌های لیتیوم یونی واقعیت ندارد. این چیزی است که شما باید به هر قیمتی از آن اجتناب کنید. به ویژه در گوشی‌هایی که ازشارژسریع پشتیبانی می‌کنند، اگر شارژ گوشی را تا لحظه خاموش شدن دستگاه استفاده کنید، واکنش‌های شیمیایی ایجاد می‌شود که برای سلامت باتری مضر است. وقتی که گوشی خاموش شد و آن وقت بخواهید شارژ کنید، این کار باعث داغ شدن گوشی می‌شود؛ زیرا باتری آن شارژ بیشتری را جذب می‌کند.

از آنجا که بیشتر باتری‌های لیتیوم یونی حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ چرخه شارژ دارند، هر بار که گوشی به دلیل نداشتن شارژ خاموش شود، یک چرخه شارژ محسوب می‌شود. اکثر مردم بر این باورند که شارژ کردن گوشی حتی وقتی بین ۳۰ تا ۸۰ درصد شارژ است معادل یک چرخه کامل شارژ باتری است. این موضوع نیز صحت ندارد، زیرا این تنها ۵۰ درصد از چرخه شارژ خواهد بود و هنگامی که از این طریق گوشی را شارژ می‌کنید، یک بار دیگر یک چرخه شارژ کامل خواهد شد. این یک افسانه اشتباه است که بگذارید وقتی درصد گوشی به صفر نزدیک شد، آن را تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید.

 

 

چه زمانی گوشی را شارژ کنیم؟

فناوری شارژ سریع گوشی ‌های هوشمند – افسانه‌ها و حقایق

به گفته کارشناسان، باتری هنگامی که با شارژر سریع شارژ می‌شود، بیشترین فشار را بعد از ۸۰ درصد شارژ تحمل می‌کند. این زمانی است که جریان ولتاژ به اندازه شارژ صفر تا ۵۰ درصد به طور کارآمد جذب نمی‌شود. باتری‌های لیتیوم یونی مانند یک اسفنج هستند – در مرحله اولیه به خوبی شارژ شده و سپس از سطح ۷۰-۸۰ درصد به بعد شروع به ریزش می‌کنند.

این شارژ جذب نشده یک مشکل به حساب می‌آید، زیرا می‌تواند به مرور زمان منجر به جریان‌های کوتاه و در نتیجه تخریب باتری شود. به همین دلیل، تولید کنندگان شارژرهای سریع را به مکانیسم کنترل ولتاژ مجهز می‌کنند، این مکانیسم باعث می‌شود وقتی شارژ به ۸۰ درصد رسید، ولتاژ پایین بیاید.

بهترین زمان برای شارژ باتری گوشی، وقتی است که شارژ آن بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است، بهتر است باتری گوشی را تا حدود ۸۰-۹۰ درصد شارژ کنید.

بنابراین، به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است هنگام کم شدن شارژ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد گوشی هوشمند خود را تا حدود ۸۰-۹۰ درصد شارژ کنید. اگر می‌خواهید عمر باتری گوشی خود را طولانی کنید، این درصدها بهترین نقطه زمانی برای شارژ مجدد است. هیچ وقت اجازه ندهید گوشی شما تقریباً تا صفر درصد تخلیه شود و از طرف دیگر شارژ آن تا ۱۰۰ درصد نیز در دراز مدت هیچ نتیجه‌ی خوبی به همراه نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: مقایسه سرعت شارژ گوشی‌های پرچمدار مدعی و قدرتمند بازار+ویدئو

دما یک قاتل خطرناک!

فناوری شارژ سریع گوشی‌های هوشمند – افسانه‌ها و حقایق

این یک واقعیت ثابت در طول سالها بوده که باتری‌های لیتیوم یونی تغییرات دما را دوست ندارند. خواه به دلیل شرایط محیطی و یا خواه به دلیل عملکرد گوشی باشد. شارژ کردن باتری در بهترین زمان آن حائز اهمیت است، چرا که در مرحله اولیه شارژ باتری از صفر تا ۵۰ درصد بیشترین میزان حرارت وجود دارد. بنابراین قبل از اینکه شارژ باتری به ۱۰-۲۰ درصد برسد، دمای ناشی از شارژ شدن باتری در حد قابل قبول خواهد بود.

همچنین این نکته را باید در نظر داشته باشید که شارژ گوشی در نورمستقیم خورشید، در نزدیکی منبع گرما یا در فضاهای بسته و بدون جریان هوا مانند زیر بالش یا در جیب‌تان می‌تواند سطح گرما را افزایش دهد. از طرف دیگر، هوای سرد نیز می‌تواند بر سلامت باتری تأثیر بگذارد، بنابراین باید گوشی خود را از محیط‌های خیلی سرد دور نگه دارید. شرایط جوی سرد منجر به اتلاف انرژی باتری با سرعت بیشتری می‌شود که همین موضوع مانع عملکرد صحیح آن می‌گردد.

بیشتر بخوانید: مهمترین دلایل سریع خالی شدن باتری گوشی موبایل و راه‌حل آن!

عمر باتری را با شارژ سریع گوشی افزایش دهید

فناوری شارژ سریع گوشی‌های هوشمند – افسانه‌ها و حقایق

برای افزایش عمر باتری گوشی هوشمندی که از شارژ سریع استفاده می‌کند، موارد زیر را رعایت کنید:

  • در حین شارژ سریع یا فست شارژ، گوشی نباید از آن استفاده کنید زیرا صفحه نمایش حداکثر باتری را مصرف می‌کند و به دلیل اینکه باتری متحمل فشار زیادی می‌شود، دمای آن افزایش می‌یابد.
  • قرار دادن گوشی در حالت هواپیما کار دیگریست که می‌توانید هنگام شارژ گوشی از آن استفاده کنید. به این ترتیب دستگاه از منابع سخت‌افزاری برای جستجوی شبکه که یکی از دلایل تخلیه باتری است، استفاده نمی‌کند.
  • یک ترفند خوب دیگر برای شارژ گوشی، عدم استفاده از بک کاور گوشی است. هرچه باتری گوشی و سایر سخت‌افزارهای دستگاه گرمای کمتری تحمل کنند، عمر آن بیشتر شده و خسارت‌های احتمالی کمتر می‌شود. شارژ کردن گوشی در حالت بدون کاور به این کار کمک شایانی می‌کند.


شما چه مواردی را به این مقاله اضافه می‌کنید؟ تجربیات خود در مورد استفاده از شارژ سریع گوشی را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن