بهترین قیمت شیائومی
اخبار تکنولوژیاخبار گوشی موبایلسخت افزار

معرفی بهترین پردازنده های موبایل در کلاس‌های مختلف + نکات مهم

بهترین پردازنده موبایل چیست و در انتخاب آن به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ در این مقاله تصمیم داریم قوی‌ترین پردازنده‌های گوشی ۲۰۲۴ را به شما معرفی کنیم و ویژگی‌های آن را زیر ذره‌بین قرار دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

  • پردازنده موبایل چیست؟
  • تکنولوژی ساخت و یا لیتوگرافی
  • کدام پردازنده گوشی بهتر است
  • سی‌پی‌یو گرافیکی یا GPU
  • ISP
  • بهترین پردازنده های موبایل
  • بهترین تراشه‌های جدید بازار
  • بهترین پردازنده های میان رده موبایل

پردازنده موبایل چیست؟

(system on chip) SOC یا همان چیپست، یک مدار مجتمع است که در اصطلاح آن را تراشه می‌نامند و وظیفه‌ پردازش اطلاعات سیستم را به عهده دارد.

همان‌طور که واضح است هر چقدر که یک سیستم، پردازش را با سرعت بیش‌تری انجام دهد، عملکرد بهتری داشته و سریع‌ترست. در نتیجه هرچه SOC یک موبایل بهتر باشد، گوشی سریع‌تری محسوب می‌شود و بنابراین قویترین پردازنده موبایل را می‌توان در بهترین گوشی‌ها یافت. این قطعه تا اندازه‌ زیادی بر قیمت روز گوشی تأثیر می‌گذارد و طبیعتاً مدل‌هایی که از پردازنده‌های قوی‌تر استفاده کرده‌اند، گران‌تر هم هستند.

بهترین پردازنده موبایل

در گذشته قطعات به صورت جداگانه روی گوشی‌ها قرار می‌گرفتند، ولی در SOC، بخش‌های پردازشی متفاوت در کنار هم روی یک چیپ سوار می‌شوند. هنوز هم بسیاری از کاربران تصور می‌کنند کارت گرافیک، سی پی یو، مرکز پردازش تصاویر و هوش مصنوعی هر کدام به صورت جداگانه روی سخت‌افزار گوشی قرار گرفته‌اند، در صورتی که SOC، همه‌ این قطعات (در کنار چند مورد دیگر) را دربر می‌گیرد.

تکنولوژی چاپ قطعات مرتبط روی یک تراشه، باعث می‌شود سرعت عمل افزایش چشمگیری داشته باشد، در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود و مهم‌تر از همه هزینه‌ ساخت بطور قابل‌توجهی کاهش یابد. مهم‌ترین بخش‌های SOC شامل CPU ،GPU ،ISP، حافظه، مودم، اتصالات و قابلیت شارژ سریع می‌شود که در ادامه توضیح مختصری در رابطه با برخی از آن‌ها ارائه می‌دهیم. علاوه‌بر قسمت‌های متفاوت تشکیل‌دهنده، تکنولوژی ساخت قطعات نیمه‌هادی بکار رفته در آن‌ها از دیگر عوامل موثر بر کیفیت است که جای دارد در ابتدا به این موضوع بپردازیم…

تکنولوژی ساخت و یا لیتوگرافی:

لیتوگرافی در واقع فرآیندیست که در طی آن ترانزیستورها روی نیمه‌هادی چاپ می‌شوند. هرچه ترانزیستورها قطر کمتری داشته باشند و کوچک‌تر باشند، فاصله بین آن‌ها روی نیمه‌هادی هم کم‌تر می‌شود. بنابراین هر چه داده‌هایی که در حال جابه‌جاییست مسیر کوتاه‌تری طی کنند، سرعت انتقال اطلاعات افزایش می‌یابد و به طور کلی سرعت پردازش گوشی بالا می‌رود، به‌علاوه انرژی کمتری مصرف شده و در نتیجه گرمای کمتری تولید می‌شود. فراموش نکنید نقطه ضعف تراشه‌هایی که لیتوگرافی‌ بسیار ظریفی دارند اینست که نسبت به گرما حساس‌ترند و عملاً آسیب‌پذیرترند.

 بهترین پردازنده های موبایل

فروش ویژه
ساعت هوشمند اپل مدل Apple Watch 6 Series 40mm Aluminum
قیمت ویژه: ۸,۶۸۹,۰۰۰ تومان
ساعت هوشمند اپل مدل Apple Watch 6 Series 40mm Aluminum
گوشی شیائومی Redmi A3 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۲۴۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi A3 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۲۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۸,۲۷۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Poco X6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۸,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Poco X6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Poco X6 ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۶,۶۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Poco X6 ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت

یکی دیگر از مزیت‌های کاهش سایز ترانزیستورها، ارزان‌تر شدن قیمت نهایی محصول خروجیست؛ چرا که این قطعات نیمه‌هادی از جنس سیلیکون هستند و این عنصر قیمت بسیار بالایی دارد، در نتیجه هر چه کوچک‌تر بوده و برای ساختشان سیلیکون کمتری استفاده شود، ارزان‌تر تمام می‌شوند.

در ادامه به دیگر مزایای کوچک بودن ترانزیستورها اشاره کرده‌ایم:

  • افزایش چشم‌گیر سرعت عمل و کارآیی گوشی
  • مصرف کم‌تر باتری
  • کم‌تر داغ شدن گوشی
  • طول عمر بیشتر سخت‌افزار
  • کاهش قیمت

هر چه به سمت جلو پیش می‌رویم، سالانه قطعات نیمه‌هادی یا همان ترانزیستورها کوچک‌تر می‌شوند؛ در حدی که در سال ۲۰۲۴ شرکت‌ها در تلاش برای ساخت نیمه‌هادی‌هایی با فرآیند ساخت ۲ نانومتر هستند. یعنی ترانزیستورهایی که قطری کمتر از ۰.۰۰۰۰۰۲ میلی‌متر داشته باشد و فاصله هیچ دو ترانزیستوری در یک قطعه بیشتر از ۲ نانومتر نباشد.

در حال حاضر ظریف‌ترین تکنولوژی ساختی که در بهترین پردازنده های گوشی وجود دارد ۳ نانومتری بوده که مختص تراشه‌های جدید اپل است. در حال حاضر پردازنده‌های جدیدتر در کلاس‌های مختلف تکنولوژی ساختی در حدود ۴ تا ۸ نانومتر دارند.

کدام پردازنده گوشی بهتر است

پیش از هر مطلبی باید گفت دنیای cpu‌های موبایل بسیار گسترده‌‌تر از آنست که در این مقاله بتوانیم به صورت جزئی و کامل به معرفی بهترین چیپست گوشی بپردازیم، با این حال تلاش می‌کنیم به ساده‌ترین شکل ممکن پردازنده مرکزی و ویژگی‌های مهم آن را توضیح دهیم.

بهترین تراشه گوشی

واحد پردازش مرکزی یا CPU (central prossesor unit)، اصلی‌ترین فاکتور در هر soc است. در واقع cpu مسئولیت پردازش اکثر داده‌ها را به عهده دارد. این واحد، داده‌ها را از حافظه دریافت کرده و عملیات‌ها یا الگوریتم‌های محاسباتی مورد نیاز را روی آ‌ن‌ها پیاده‌سازی می‌کند و خروجی نهایی را تحویل می‌دهد.

پردازشگر مرکزی در همه‌ تراشه‌های امروزی دارای چند هسته‌ است و هر هسته معماری منحصر به فرد خود را داشته و با یک فرکانس مشخص کار می‌کند. در اغلب مواقع هر چقدر فرکانس هسته بالاتر باشد سرعت عملکرد آن نیز سریع‌ترست.

یک پردازنده‌ چند هسته‌ای قادرست چند دستور را همزمان پردازش کند که به آن پردازش مولتی تسکینگ می‌گویند.

بعلاوه گاهی یک CPU که چند ‌هسته دارد، عملیات‌های پیچیده و سنگین‌تر سیستم‌عامل و نرم‌افزارها را به چند قسمت تبدیل کرده و بدون اینکه به سرعت نهایی کلاک برسد، بین هسته‌های مختلف تقسیم می‌کند. در واقع برای انجام بعضی کارهای سنگین‌تر، یک (یا چند) هسته به کمک هسته‌ مسئول می‌رود و آن کار را به کمک هم مدیریت می‌کنند.

بهترین چیپست گوشی

به طور کلی بهترین cpu گوشی مدلیست که در انجام موارد زیر موفق‌تر باشد:

  • در انجام همزمان چند تسک یا مولتی تسکینگ بهتر عمل کند.
  • بهتر بتواند یک عملیات را میان چند هسته تقسیم کند.
  • کم‌تر گرم شود.
  • انرژی کمتری مصرف کند.

به همین دلایل است که گاهی امتیاز عملکرد بنچمارک یک موبایل چهار هسته‌ای بهتر از یک دستگاه با ۸ هسته بوده یا عملکرد پردازنده‌ای با فرکانس هسته‌ ۲.۴ گیگاهرتز بهتر از پردازنده‌ای دیگر با نهایت فرکانس ۳.۱ گیگاهرتز است.

سی‌پی‌یو گرافیکی یا GPU

GPU همان پردازنده‌ گرافیکیست که در نسل جدید SOCها از پردازنده‌ اصلی جدا شده و به عنوان یک واحد جداگانه عمل می‌کند. در واقع پردازنده‌ گرافیکی یک ابزار اختصاصی برای رندر کردن داده‌های گرافیکی است. GPU هم می‌تواند چند هسته داشته باشد و هرچه تعداد این هسته بیشتر باشد، پاسخگویی قوی‌تر و سریع‌تری دارد. در اغلب موارد بهترین پردازنده گرافیکی موبایل از تعداد هسته‌های زیادی تشکیل شده است.

بهترین پردازنده موبایل برای گیم

ISP

پردازنده‌ سیگنال‌های تصاویر یا ISP یک عامل تأثیر‌گذار دیگر در تراشه‌ پردازنده است. در واقع اگر شما بهترین لنز را در اختیار داشته باشید، ولی پردازنده‌ تصویر دوربین گوشیتان از آن پشتیبانی نکند یا سیگنال‌های آن را به خوبی پردازش نکند، نمی‌توانید عکس‌های خوبی بگیرید. در ادامه به موضوع قوی‌ترین پردازنده‌های موبایل می‌پردازیم…

بهترین پردازنده های موبایل

تا به اینجا ساختار پردازنده و انواع آن را معرفی کردیم. حال جای دارد به این بپردازیم که بهترین تراشه گوشی کدام است و چگونه می‌توان آن را انتخاب کرد؟

بهترین پردازنده های میان رده موبایل

انتخاب بهترین تراشه‌ها کار ساده‌ای نیست، چرا که نمی‌توان یک فاکتور را ملاک قرار داد، مثلاً تعداد هسته‌های بیشتر یا فرکانس بالاتر هسته‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند ملاک باشند، اما از جمله عوامل تأثیرگذار در سرعت و قدرت یک تراشه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع معماری، سرعت و تعداد هسته‌های متفاوت پردازنده‌ی مرکزی
  • استایل قرارگیری و چاپ اجزای مختلف روی یک تراشه
  • شیوه‌ی ارتباطی در بین اجزای مختلف
  • نوع حافظه و میزان حافظه‌ در دسترس و دسترسی مشترک به آن
  • نوع پردازنده‌ گرافیکی
  • و …

بهترین تراشه های موبایل

بهترین راه برای اندازه‌گیری قدرت و سرعت بهترین تراشه های گوشی امتحان و آزمایش آن در موقعیت‌های متفاوت است، اما گاهی کاربران نمی‌توانند متوجه بسیاری از تفاوت‌های ریز شوند و فقط یک نرم‌افزار می‌تواند جزئی‌ترین تفاوت‌ها و میزان دقیق سرعت و قدرت آن را بررسی کند.

در حال حاضر عملکرد تراشه‌ها را می‌توان با بنچمارک آن‌ها سنجید، گرچه خطاها و ایراداتی دارند، اما باز هم قابل اعتمادترین گزینه برای انتخاب بهترین تراشه موبایل محسوب می‌شوند.

بهترین تراشه‌های جدید بازار

در ادامه لیستی از قوی ترین پردازنده گوشی امسال را به همراه برخی مشخصات و امتیاز آن‌ها در بنچ‌مارک‌های مختلف، در اختیارتان قرار داده‌ایم.

Dimensity 9300

این تراشه‌ فوق‌العاده دایمنسیتی بهترین پردازنده موبایل حال حاضر و همچنین بهترین پردازنده مدیاتک محسوب می‌شود که با لیتوگرافی ۴ نانومتری ساخته شده و سی پی یو ۸ هسته‌ای آن دارای مشخصات زیر است:

  • یک هسته با نهایت فرکانس ۳.۲۵ گیگاهرتز و با معماری ساخت Cortex-X4
  • سه هسته با نهایت فرکانس ۲.۸۵ گیگاهرتز و با معماری ساخت Cortex-X4
  • چهار هسته با نهایت فرکانس ۲ گیگاهرتز و با معماری ساخت Cortex-A720

بهترین چیپست گوشی برای بازی

پردازنده‌ی گرافیکی در این تراشه Mali-G720 Immortalis MP12 است که در جدول زیر می‌توانید امتیاز عملکرد آن در بنچمارک‌های مختلف را مشاهده کنید:

AnTuTu 9GeekBench 5۳DMark
۲۲۵۷۷۳۳Single-Core: 2239
Multi-Core: 7538
Graphics test: 96 FPS
Score: 16233

با توجه به مشخصات این تراشه، بدون شک می‌توان Dimensity 9300 را به عنوان بهترین پردازنده موبایل برای گیم دانست.

Snapdragon 8 gen 3

این چیپست بی‌نظیر کوالکام که تا چندی پیش تراشه شماره یک لیست بود و همچنان نیز یکی از قدرتمندترین‌های حال حاضر در دنیای اندروید است، هنوز هم می‌تواند شایسته‌ عنوان بهترین پردازنده گوشی باشد. کوالکام برای ساخت این تراشه از پردازنده‌ گرافیکی Adreno 750 استفاده کرده است.

مشخصات پردازنده‌ی مرکزی Snapdragon 8 Gen 3 به صورت زیرست:

  • یک هسته با نهایت فرکانس ۳.۳ گیگاهرتز و معماری Cortex-X4
  • سه هسته با نهایت فرکانس ۳.۱۵ گیگاهرتز و معماری Cortex-A720
  • دو هسته با نهایت فرکانس ۲.۹۶ گیگاهرتز و معماری Cortex-A720
  • دو هسته با نهایت فرکانس ۲.۲۷ گیگاهرتز و معماری Cortex-A520

بهترین پردازنده مدیاتک

در ادامه امتیاز این تراشه در بنچمارک‌های مختلف را مشاهده می‌کنید.

AnTuTu 9GeekBench 5 ۳DMark
۲۰۸۷۹۴۰
Single-Core: 2193
Multi-Core: 7304
Graphics test: 98 FPS
Score: 16526

Apple A17 Pro

این تراشه ۱۹ میلیارد ترانزیستور دارد و تنها تراشه در این لیست بوده که با تکنولوژی ۳ نانومتری ساخته شده است. پردازنده‌ مرکزی این تراشه ۶ هسته‌ اجرایی دارد که دو هسته آن‌ با نهایت فرکانس ۳.۷۸ گیگاهرتز، برای عملیات‌های سنگین بکار می‌روند و ۴ هسته‌ دیگر آن هم که فرکانس ۲.۱۱ گیگاهرتز دارند، کم‌مصرف هستند و مناسب انجام کارهای معمولی‌ترند.

بهترین تراشه های موبایل

در این تراشه، اپل از پردازنده گرافیکی A17 GPU که توسط خود کمپانی طراحی شده، استفاده کرده است. امتیازات این تراشه در بنچمارک‌های متفاوت را در ادامه می‌بینید:

AnTuTu 9  GeekBench 5 ۳DMark
۱۵۴۹۱۸۹Single-Core: 2953
Multi-Core: 7441
Graphics test: 59 FPS
Score: 10008

Exynos 2400

این تراشه‌ جدید اگزینوس که در پرچم‌داران سال ۲۰۲۴ سامسونگ هم مورد استفاده قرار گرفته، بهترین تراشه گوشی سامسونگ است که این کمپانی تا به حال ساخته و تکنولوژی ساخت ۴ نانومتری دارد. پردازنده‌ گرافیکی این تراشه Samsung Xclipse 940 بوده و مشخصات CPU هشت هسته‌ای آن به شرح زیر است:

  • ۱ هسته با نهایت فرکانس ۳.۲۱ با معماری Cortex-X4
  • ۲ هسته با نهایت فرکانس ۲.۹ با معماری Cortex-A720
  • ۳ هسته با نهایت فرکانس ۲.۶ با معماری Cortex-A720
  • ۴ هسته با نهایت فرکانس ۱.۹۵ با معماری Cortex-A520

بهترین چیپست گوشی برای بازی

امتیاز عملکرد این تراشه در بنچمارک‌های مختلف را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

AnTuTu 9  GeekBench 5 ۳DMark
۱۷۷۷۲۶۳Single-Core: 2196
Multi-Core: 6964
Graphics test: 83 FPS
Score: 13930

بهترین پردازنده های میان رده موبایل

جدیدترین و بهترین تراشه گوشی که در سال ۲۰۲۴ و با هدف قرار دادن گوشی‌های میان‌رده معرفی شدند را در ادامه معرفی می‌کنیم. البته برخی از این چیپست‌ها زمانی به عنوان پرچمدار معرفی شدند که با گذر زمان، دیگر بیشتر آن‌ها را در فلگشیپ کیلرها یا میان رده‌‌ها می‌بینیم.

Dimensity 8300

اولین و قوی‌ترین چیپست میان‌رده حال حاضر، Dimensity 8300 هشت هسته‌ای است.

قوی ترین پردازنده مدیاتک

این تراشه که در اواخر سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه شده با تکنولوژی ۴ نانومتری ساخته شده و عملکرد آن دست کمی از پرچم‌داران ندارد. با داشتن پردازنده گرافیکی Mali-G615 MP6 می‌توان گفت که در رندرهای گرافیکی، خصوصاً عملکرد گیمینگ، بسیار عالی ظاهر می‌شود و شاید حتی بهترین cpu برای گیم گوشی به حساب آید. این تراشه غالباً در گوشی‌های فلگشیپ کیلر مورد استفاده قرار می‌گیرد که مشخصات هسته‌ها و امتیازات این تراشه را در ادامه مشاهده می‌کنید:

    • یک هسته با نهایت فرکانس ۳.۳۵ گیگاهرتز و با معماری ساخت Cortex-A715
    • سه هسته با نهایت فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز و با معماری ساخت  Cortex-A715
    • چهار هسته با نهایت فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز و با معماری ساخت Cortex-A510
AnTuTu 9  GeekBench 5
۱۳۷۳۱۶۴Single-Core: 1505
Multi-Core: 4829

Dimensity 9000 plus

به‌نظر می‌آید کمپانی مدیاتک امسال در تولید تراشه‌های گوشی خوش درخشیده، چرا که یکی دیگر از گزینه‌های این لیست تراشه دایمنستی ۹۰۰۰ پلاس است.

کدام تراشه گوشی بهتر است

این تراشه هشت هسته‌ای با اینکه دو سال از تولیدش می‌گذرد، اما همچنان پایداری خود را در لیست بهترین‌ها حفظ کرده و مانند گزینه قبلی از مدل‌های مناسب گیمینگ است که تا به الان عملکرد بسیار خوبی را به نمایش گذاشته است. هسته‌های تشکیل‌دهنده آن را در ادامه می‌بینید:

    • یک هسته با نهایت فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز و با معماری ساخت  Cortex-X2
    • سه هسته با نهایت فرکانس ۲.۸۵ گیگاهرتز و با معماری ساخت  Cortex-A710
    • چهار هسته با نهایت فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز و با معماری ساخت Cortex-A510

همانطور که گفتیم این تراشه در تست‌های بنچ‌مارک بسیار عالی عمل کرده که در ادامه می‌توانید امتیازات آن را مشاهده کنید:

AnTuTu 9  GeekBench 5 ۳DMark
۱۱۸۴۶۷۰Single-Core: 1647
Multi-Core: 4481
Graphics test: 56 FPS
Score: 9489

Snapdragon 8 Gen 1

تراشه‌ اسنپدراگون با وجود اینکه در سال ۲۰۲۲ در سری گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ S.22 بکار رفته بود، اما هنوز هم مشخصات فوق‌العاده‌ای داشته و جایگاه آن در کلاس فلگشیپ کیلرها و میان‌رده‌های سطح بالا قرار دارد.

بهترین سی پی یو گوشی

این تراشه از پردازنده‌ گرافیکی Adreno 730 استفاده می‌کند و مشخصات آن هم به صورت زیرست:

    • یک هسته با نهایت فرکانس ۳ گیگاهرتز و معماری Cortex-X2
    • سه هسته با نهایت فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز و معماری Cortex-A710
    • چهار هسته با نهایت فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز و معماری Cortex-A510

امتیاز آنتوتو این مدل ۱۱۷۸۳۵۳ و نمره گیک‌بنچ آن در بخش عملیات‌های تک‌هسته‌ای ۱۶۶۱ و در عملیات‌های چند هسته‌ای ۴۰۰۲ است.

شرکت‌های مختلف سازنده پردازنده موبایل

در حال حاضر کمپانی‌های زیادی تراشه‌ موبایل تولید می‌کنند، اما تعداد محدودی از آن‌ها برای کاربران نام آشنا هستند و توانستند اعتبار کافی به دست آورند. در ادامه این مطلب مهم‌ترین تولیدکننده‌های پردازنده گوشی را معرفی می‌کنیم، اما برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله مقایسه پردازنده های موبایل مراجعه کنید.

اپل

بدون شک آیفون‌ها را می‌توان پرطرفدارترین دستگاه‌های قرن ۲۱ دانست که از بالاترین سطح تکنولوژی بهره‌مند شده‌اند. اپل برای پردازنده‌ آیفون‌ها هم از قطعاتی که خودش به صورت اختصاصی طراحی کرده استفاده می‌کند و طبق تجربه می‌توان گفت که همیشه SOCهای متعلق به این شرکت در لیست برترین‌ها بوده و اکثر اوقات نیز بهترین هستند.

قوی ترین تراشه های موبایل

با این حساب، بالاتر بودن قیمت گوشی ایفون نسبت به مدل‌های دیگری که در بازار هستند قابل توجیه بوده و در حال حاضر جدیدترین چیپست اپل، “Apple A17 Pro” است.

کوالکام

کوالکام یک شرکت آمریکایست که در سال ۱۹۸۵ تأسیس شده و در زمینه‌ی فنآوری و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی فعالیت می‌کند. این کمپانی در حال حاضر ۱۵۷ شعبه در کشورهای مختلف دارد. این شرکت سازنده‌ چیپست‌های اسنپدراگون است که کمپانی‌های بزرگی از قبیل شیائومی، هواوی، سونی، موتورولا، اچ تی سی، نوکیا، الجی و حتی سامسونگ، از SOCهای این شرکت در گوشی‌های خود استفاده می‌کنند. در حال حاضر Snapdragon 8 Gen 3 را می‌توان به عنوان بالاترین و قوی‌ترین تراشه کوالکام معرفی کرد.

سامسونگ

این شرکت کره‌ای هم تراشه‌های اختصاصی خود را می‌سازد تا بتواند در برخی موارد قیمت گوشی سامسونگ را کاهش دهد، اما چون گاهی در این تراشه‌ها مشکلاتی دیده می‌شود، نمی‌تواند مثل کمپانی اپل در همه‌‎ی گوشی‌هایش از آن‌ها استفاده کند.

تراشه‎‌های ساخته‌شده توسط شرکت سامسونگ الکترونیک، اگزینوس نام دارند که به صورت جداگانه آن‌ها را در مقاله‌ای بررسی کردیم و پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید.

مدیاتک

مدیاتک، یک شرکت سازنده قطعات نیمه هادی در تایوان است. چیپست‌های این کمپانی اغلب قیمت‌های پایین‌تری به نسبت کوالکام دارند، ولی بدین معنا نیست که گوشی‌هایی که از این چیپست‌ها استفاده می‌کنند، ارزان‌تر باشند. بطور کلی مدیاتک چیپست‌هایش را در ۳ مدل تولید و نام‌گذاری می‌کند: MT، هلیو و Dimensity.

اقتصادی‌ها و میان‌رده‌ها عموماً از خط تولید هلیو هستند و سری Dimensity تراشه‌هایی از مدیاتک را پوشش می‌دهد که مودم ۵G دارند و پرچم‌داران و همچنین میان‌رده‌های سطح بالا را در بر می‌گیرند.

بهترین اسنپدراگون

همان طور که اشاره کردیم سری هلیو نیز، اغلب میان‌رده‌ها را پوشش می‌دهند، درحالیکه هیچ کدام از مدل‌های این سری از اینترنت ۵g پشتیبانی نمی‌کنند. نام‌گذاری این تراشه‌ها با ۴ حرف صورت می‌گیرد که شامل سری X، A، G و P می‌‌شوند. جا دارد اضافه کنیم که تراشه‌های سری G هلیو با تمرکز بر بهبود عملکرد در بازی‌ها ساخته شده‌اند.

های‌سیلیکون KIRIN

شرکت های‌سیلیکون که متعلق به کمپانی هواوی و سازنده‌ی قطعات نیمه‌هادی است. هرچند هوآوی گاهی از چیپست‌های اسنپداگون در گوشی‌هایش استفاده می‌کند، ولی SOCهایی که توسط های‌سیلیکون ساخته می‌شوند هم از قدرت و سرعت قابل‌توجهی برخوردارند.

تراشه‌ پردازنده‌ گوشی شما چیست و عملکرد آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تا به امروز تجربه استفاده از چه مدل‌هایی را داشته‌اید و به نظرتان عنوان بهترین پردازنده گوشی برازنده‌ی کدام مدل است؟ نظرات و تجربیات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

سوالات متداول

بهترین پردازنده موبایل 2024 دربین اندرویدی‌ها کدام مدل است و چه امتیازی دارد؟

✔️تراشه پردازنده دایمنسیتی 9300 که توسط شرکت مدیاتک ساخته شده امتیاز بالایی را در بنچ‌مارک‌ها کسب کرده و در حال حاضر یکی از صدر نشین‌های جدول اندرویدی‌هاست.

بهترین پردازنده موبایل برای گیم چیست و در کدام گوشی بکار رفته است؟

✔️"Dimensity 9300" بهترین پردازنده برای بازی کردن است که قدرت و پایداری کم‌نظیری دارد.

بهترین پردازنده‌ی میان رده موبایل کدام مدل است؟

✔️Dimensity 8300 که توسط شرکت مدیاتک ساخته شده یکی از بهترین تراشه‌هاییست که در کلاس میان‌رده و در سال 2024 معرفی شده است.

نوشته های مشابه

‫۲۱ نظرها

  1. توی رده بندی پردازنده های موبایل ،قوی ترین پردازنده گوشی متعلق به کدوم برند هستش؟

    1. تراشه‌های A15 بایونک اپل، دیمنستی ۹۰۰۰ مدیاتک، اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام، A14 بایونیک اپل، اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس کوالکام و همچنین اگزینوس ۲۲۰۰ سامسونگ به ترتیب در جدول رده بندی پردازنده گوشی ۲۰۲۲ قرار دارند.

  2. چرا از کایرین هواوی توی سایت ها کم صحبت میشه؟
    مگه چشه؟

    1. چون هواوی به خاطر تحریم ها تولید این تراشه رو کم کرده

  3. سلام ببخشید میخواستم بدونم پردازنده مدیاتک هلیو G80 برای گیم خوبه ؟
    مشکلی براش پیش نمیاد؟

    1. به طور کلی می تونیم بگیم که برای گیم خوبه ولی اگر گیم های گرافیکی سنگین مد نظر شماست بهتر هست مدل های قوی تری رو مد نظر قرار بدین ولی به طور کلی می تونیم بگیم که عملکردش به نسبت تراشه های گیم محور متوسط هست

    1. نه تراشه جز بهترین تراشه هاست البته در کنار دایمنسیتی و اسنپ دراگون چون این سه تا بهترین تراشه ها را می سازند و اینکه با وجود اپله که رقابت همچنان داغ و نزدیک هستش پس نمی شه گفت حرف شما درسته.

  4. میگن پردازنده مدیاتک پس از مدتی ضعیف میشه و کارایی خودش رو از دست میده درسته؟؟؟

    1. نه دوست عزیز طول عمر پردازنده شاید ۱۰ درصد به شرکت سازنده بستگی داره

      1. سلام من میخام y 7 a بخرم به نظر شما گوشی خوبیه پردازندش قویه اصلا بهترین چیپست گوشی میگید…. راهنمایی کنید؟؟؟؟

  5. سلام لطفاً بهترین پردازنده گوشی های میان رده شیاعومی رو بذارید خیلی ممنون میشم

    1. بهترین پردازنده تا ۷ ۸میلیون تومان رو نوا ۷آی داره که کایرین ۸۱۰

  6. یه برسی تخصصی از نوا ۵ تی و آ۵۱ حتما بزارید بنظرم..
    مطمئن باشید خیلیا نیاز دارن بهش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن