خرید گوشی گیمینگ شیائومی
اخبار تکنولوژیاخبار گوشی موبایلسخت افزار

بهترین پردازنده موبایل (معرفی انواع تراشه های گوشی در کلاس‌های مختلف)

بهترین تراشه گوشی چیست و در انتخاب آن باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ در این مقاله تصمیم داریم بهترین چیپست گوشی را زیر ذره‌بین قرار دهیم و ببینیم از چه اجزایی تشکیل شده، چه عواملی در عملکرد بهتر آن تأثیرگذارست و قوی‌ترین پردازنده گوشی ۲۰۲۲ را کدام شرکت‌ها می‌سازند؟ در ادامه با ما در مجله‌ی اینترنتی فروشگاه ۱۹کالا همراه باشید و در انتها نظرتان را در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

پردازنده های موبایل

به طور تقریبی می‌توان گفت امروزه کابردی‌ترین دستگاه در زندگی هر فرد، موبایل اوست. مغز متفکر هر گوشی‌ هم تراشه‌ی پردازنده‌ی آنست. بنابراین اگر بخواهیم سطح یک گوشی را بررسی کنیم، باید نگاهی به چیپستی که آن دستگاه در بطن خودش قرار داده بیندازیم. بعلاوه اگر بیشترین قدرت و سریع‌ترین عملکرد را می‌خواهید باید بهترین تراشه گوشی را انتخاب کنید. بدون شک این قطعه تا اندازه‌ی زیادی بر قیمت روز گوشی تأثیر می‌گذارد و طبیعتاً مدل‌هایی که از قوی‌ترین پردازنده موبایل استفاده کرده‌اند، گران‌تر هم هستند.

بهترین تراشه گوشی قبل از مشخص کردن بهترین تراشه گوشی بهترست نگاهی به ساختار این قطعه‌ی الکترونیکی و انواع آن بیاندازیم.

پردازنده موبایل چیست؟

(system on chip) SOC یا همان سیستم روی یک چیپست، یک مدار مجتمع است که در اصطلاح می‌توان آن را تراشه نامید. SOC در اصل وظیفه‌ی پردازش دیتای سیستم را به عهده دارد و از همین رو همه‌ی بخش‌های پردازشی سیستم را در کنار هم جمع کرده و دارای بخش‌های مختلفیست. در واقع SOC اصلی‌ترین بخش یک تلفن همراه محسوب شده و زمانی که صحبت از پردازنده‌ی موبایل می‌شود، منظور همان SOC است. همان طور که واضح است هر چقدر که یک سیستم، پردازش را با سرعت بیش‌تری انجام دهد، عملکرد بهتری دارد و سریع‌ترست. در نتیجه هرچه SOC یک موبایل بهتر باشد، گوشی سریع‌تری محسوب می‌شود. به طور کلی در بهترین گوشی‌ها می‌توان قوی ترین تراشه های موبایل را یافت.

در گذشته قطعات به صورت جداگانه روی سیستم قرار می‌گرفتند، ولی در SOC، بخش‌های پردازشی متفاوت در کنار هم روی یک چیپ سوار می‌شوند. هنوز هم بسیاری از کاربران تصور می‌کنند کارت گرافیک و سی پی یو و یا حتی مرکز پردازش هوش مصنوعی هر کدام به صورت جداگانه روی سخت‌افزار گوشی قرار گرفته‌اند، در صورتی که SOC همه‌ی این قطعات (در کنار چند مورد دیگر) را در بر گرفته‌ است. در این تکنولوژی جدید چاپ قطعات مرتبط روی یک تراشه و با فاصله‌ی بسیار نزدیک، باعث می‌شود سرعت عملکرد افزایش چشمگیری یابد، در مصرف انرژی صرفه جویی شود و مهم‌تر از همه هزینه‌ی ساخت به اندازه‌ی قابل‌توجهی کاهش یابد. بهترین پردازنده مهم‌ترین بخش‌های SOC شامل CPU، GPU، ISP، تکنولوژی حافظه، مودم، اتصالات و قابلیت شارژسریع می‌شود که در ادامه توضیح مختصری در رابطه با برخی از آنها ارائه می‌دهیم. علاوه بر قسمت‌های متفاوت تشکیل دهنده، یک عامل مؤثر دیگر بر کیفیت این تراشه‌ها هم تکنولوژی ساخت قطعات نیمه هادی بکار رفته در آن است که جای دارد در ابتدا به این موضوع بپردازیم…

تکنولوژی ساخت و یا لیتو گرافی:

اول از همه باید گفت که لیتوگرافی چیست؟ لیتوگرافی در واقع فرآیندیست که در طی آن ترانزیستورها روی نیمه هادی چاپ می‌شوند. هرچه ترانزیستورها قطر کمتری داشته باشند و کوچک‌تر باشند، فاصله بین آن‌ها روی نیمه هادی هم کمتر می‌شود. همان طور که واضح است، در طی فرآیندهای درونی برای انتقال داده‌ها در میان این ترانزیستورها، هر چه داده‌هایی که در حال جابه‌جایی هستند مجبور به طی مسیر کوتاه‌تری باشند، سرعت انتقال اطلاعات افزایش می‌یابد و به طور کلی سرعت پردازش گوشی بالا می‌رود، بعلاوه انرژی کمتری مصرف شده و در نتیجه گرمای کمتری تولید می‌شود. (البته تراشه‌هایی که لیتوگرافی‌ بسیار ظریفی دارند نسبت به گرما حساس‌ترند و عملاً آسیب‌پذیرترند.) بهترین پردازنده گوشی مورد دیگری که کاهش سایز ترانزیستورها به آن منجر می‌شود، ارزان‌تر شدن قیمت نهایی محصول خروجیست؛ چرا که این قطعات نیمه هادی از جنس سیلیکون هستند و این عنصر قیمت بسیار بالایی دارد، در نتیجه هر چه کوچک‌تر باشند و برای ساختشان سیلیکون کمتری استفاده شود، ارزان‌تر تمام می‌شوند. در نتیجه ظریف‌تر بودن سایز ترانزیستورها و کوچکتر بودن تکنولوژی ساخت مزایای زیر را در پی دارد:

  • افزایش چشمگیر سرعت عملکرد و کارایی گوشی
  • مصرف کمتر باتری
  • کمتر داغ شدن گوشی
  • طول عمر بیشتر سخت‌افزار
  • کاهش قیمت

هر چه به سمت جلو پیش می‌رویم تکنولوژی پیشرفت می‌کند و روزبه‌روز با قطعات کوچکتری مواجه می‌شویم؛ این پیشرفت‌ها روی ساخت تراشه‌های داخلی گوشی نیز بی‌تأثیر نبوده است. قطعات نیمه‌هادی یا همان ترانزیستورها هر سال کوچک‌تر می‌شوند؛ در حدی که در ۲۰۲۲ شرکت‌ها در تلاش برای ساخت نیمه‌هادی‌هایی با فرآیند ساخت ۲ و ۳ نانومتر هستند، یعنی می‌خواهند ترانزیستورهایی بسازند که قطری کمتر از ۰.۰۰۰۰۰۳ میلی‌متر داشته باشد و فاصله هیچ دو ترانزیستوری در یک قطعه بیشتر از ۳ نانومتر نباشد، البته تکنولوژی ۳ نانومتر هنوز در ساخت هیچ تراشه‌ای بکار نرفته پس فعلاً دنبال آن نگردید.

در حال حاضر ظریف‌ترین تکنولوژی ساختی که در بهترین تراشه های موبایل وجود دارد ۴ نانومتری بوده که مختص تراشه‌های جدید و پرچمدارست.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت 128 رم 6 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۶۱۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت ۱۲۸ رم ۶ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۳,۸۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۶,۳۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۵۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت

البته در تراشه پرچمداران تکنولوژی ساخت ۵ نانومتر را هم می‌توان یافت. پردازنده‌های جدیدتر در کلاس‌های مختلف تکنولوژی ساختی در حدود ۵ تا ۱۲ نانومتر دارند. (این فاکتور به زمان ساخت هم مربوط است، چرا که مثلاً در سال ۲۰۱۹ لیتوگرافی ۵ نانومتر هنوز در دسترس نبود، در نتیجه هرچه به عقب برگردیم، انواع پردازنده موبایل که در گوشی ها استفاده می‌شدند، از تکنولوژی ساخت بزرگتری برخوردارند.)

انواع پردازنده (CPU) موبایل

پیش از هر مطلبی باید گفت دنیای انواع cpu موبایل بسیار گسترده‌ و پیچیده‌تر از آنست که در این مقاله بتوانیم به صورت جزئی و کامل به معرفی بهترین سی پی یو گوشی بپردازیم، با این حال تلاش می‌کنیم به ساده‌ترین و مختصرترین شکل ممکن پردازنده مرکزی و اهمیت آن را در موبایل توضیح دهیم. واحد پردازش مرکزی یا CPU (central prossesor unit) همان‌طور که از نامش هم پیداست، اصلی‌ترین فاکتور در هر soc یا سیستم روی یک چیپ است. در واقع cpu مسئولیت پردازش اکثر داده‌ها را به عهده دارد. این واحد، داده‌ها را از حافظه دریافت کرده و عملیات منطقی یا الگوریتم‌های محاسباتی مورد نیاز را روی آ‌نها پیاده‌سازی می‌کند و خروجی نهایی را تحویل می‌دهد.

واضح است که پردازنده‌ی مرکزی به تنهایی قادر به انجام هیچ کاری نیست و برای انجام همه‌ی عملیات به دیگر قطعات وابسته است، به عنوان مثال بدون همکاری cpu با حافظه برای نگه‌داری اطلاعات، هیچ عملکردی صورت نمی‌پذیرد… پردازشگر مرکزی در همه‌ی تراشه‌های امروزی دارای چند هسته‌ است و هر هسته معماری منحصر به فرد خود را دارد و با یک فرکانس مشخص کار می‌کند که در اغلب مواقع هر چقدر این فرکانس بالاتر باشد سرعت عملکرد آن هسته بیشترست.

این هسته‌ها قادر به تقسیم یک کار و همچنین عملکرد همزمان نیز هستند، یعنی نیازی نیست دستورالعمل‌ها ترتیب‌بندی شوند و یکی پس از دیگری و به ترتیب اجرا شوند، بلکه یک پردازنده‌ی چند هسته‌ای قادرست چند دستور را همزمان پردازش کند که به آن پردازش چند وظیفه‌ای (مالتی تسکینگ) می‌گویند. انواع سی پی یو موبایل بعلاوه در صورتی که کدنویسی نرم افزار صحیح و بهینه باشد، یک CPU که چند ‌هسته دارد، عملیات‌های پیچیده و سنگین‌تر سیستم‌عامل و نرم‌افزارها را به چند قسمت تبدیل کرده و بدون اینکه به سرعت نهایی کلاک برسد، بین هسته‌های مختلف تقسیم می‌کند، در واقع برای انجام بعضی کارهای (TASK) سنگین‌تر، یک (یا چند) هسته به کمک هسته‌ی مسئول می‌رود و آن کار را به کمک هم مدیریت کنند. به طور کلی بهترین cpu گوشی مدلیست که در انجام موارد زیر موفق‌تر باشد:

  • در انجام همزمان چند تسک با هم یا مولتی تسکینگ بهتر عمل کند.
  • بهتر بتواند یک عملیات را میان چند هسته تقسیم کند.
  • کمتر گرم شود.
  • انرژی کمتری مصرف کند.

به همین دلایلست که گاهی امتیاز عملکرد بنچمارک یک موبایل چهار هسته‌ای بهتر از یک دستگاه با ۸ هسته است و یا عملکرد پردازنده‌ای با فرکانس هسته‌ی ۲.۴ گیگاهرتز بهتر از پردازنده‌ای دیگر با نهایت فرکانس ۳.۱ گیگاهرتز است.

سی پی یو گرافیکی موبایل

GPU همان پردازنده‌ی گرافیکیست که در نسل جدید SOCها از پردازنده‌ی اصلی جدا شده و به عنوان یک واحد جداگانه عمل می‌کند. در واقع پردازنده‌ی گرافیکی یک ابزار اختصاصیست که برای رندر کردن داده‌های گرافیکی استفاده می‌شود. جالب اینجاست که پردازنده‌ی گرافیکی هم می‌تواند چند هسته داشته باشد و هرچه تعداد این هسته بیشتر باشد، پاسخگویی قوی‌تر و سریع‌تری را ارائه دهد. در در اغلب موارد بهترین پردازنده گرافیکی موبایل تعداد هسته‌های زیادی دارد.

ISP

پردازنده‌ی سیگنال‌های تصاویر یک عامل تأثیر‌گذار دیگر در تراشه‌ی پردازنده است. در واقع اگر شما بهترین لنز را در اختیار داشته باشید، ولی پردازنده‌ی تصویر دوربین گوشیتان از آن پشتیبانی نکند و یا سیگنال‌های آن را به خوبی پردازش نکند، نمی‌توانید عکس‌های خوبی بگیرید.

مواردی که ذکر شد تنها اجزای تشکیل دهنده‌ی یک تراشه‌ی پردازنده‌ی موبایل نیستند، ولی تا همین جا در حد اطلاعات اولیه برای شناخت قوی ترین پردازنده گوشی کفایت می‌کند.

بهترین پردازنده های موبایل

تا به اینجا ساختار تراشه‌ی پردازنده و انواع آن که در حال حاضر در بازارست و عملاً در اکثر گوشی‌ها بکار می‌رود را معرفی کردیم. حال جای دارد به این بپردازیم که بهترین تراشه گوشی کدام است و چگونه می‌توان آن را انتخاب کرد؟ انتخاب بهترین تراشه‌ها کار ساده‌ای نیست، چرا که نمی‌توان یک فاکتور را ملاک قرار داد و تصور کرد تراشه‌ای بهترست که از آن نظر مشخصات بالاتری دارد، مثلاً تعداد هسته‌هایش بیشترست و یا هسته‌هایش فرکانس بالاتری دارند، اما به طور کلی از جمله عوامل تأثیرگذار در سرعت و قدرت یک تراشه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع معماری، سرعت و تعداد هسته‌های متفاوت پردازنده‌ی مرکزی
  • استایل قرارگیری و چاپ اجزای مختلف روی یک تراشه
  • شیوه‌ی ارتباطی در بین اجزای مختلف
  • نوع دسترسی به حافظه مشترک بین اجزا و البته میزان حافظه‌ی در دسترس و نوع آن
  • نوع پردازنده‌ی گرافیکی
  • و …

همان‌طور که واضح است عوامل متفاوتی هستند که کیفیت یک تراشه را تعیین می‌کنند. بالاترین اسنپدراگون بهترین راه برای اندازه‌گیری قدرت و سرعت بهترین تراشه گوشی امتحان و آزمایش آن در گوشی‌های مختلف و توسط کاربران متفاوتست که اگر بخواهیم منطقی به این موضوع نگاه کنیم، کاربران نمی‌تواند متوجه بسیاری از تفاوت‌های ریز شوند و فقط یک نرم‌افزار است که می‌تواند جزئی‌ترین تفاوت‌ها را بیابد و میزان دقیق سرعت و قدرت را بررسی کند. در حال حاضر عملکرد تراشه‌ها را می‌توان با بنچمارک آنها سنجید و با وجود خطاها و ایراداتی که نرم‌افزارهای بنچمارک‌گیر دارند باز هم بهترین گزینه برای انتخاب بهترین تراشه گوشی محسوب می‌شوند.

بهترین تراشه گوشی جدید

در ادامه لیستی کوتاه از قوی ترین پردازنده گوشی ۲۰۲۲ را با ذکر برخی مشخصات و امتیاز عملکرد آنها در بنچمارک‌های مختلف را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

Apple A16 Bionic

a16 بهترین پردازنده موبایل ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. این تراشه ۱۶ میلیارد ترانزیستور دارد و طبق تکنولوژی ۴ نانومتری ساخته شده است. پردازنده‌ی مرکزی این تراشه ۶ هسته‌ی اجرایی دارد که دو تای آنها با نهایت فرکانس ۳.۴۶۰ گیگاهرتز، قدرتمندترند و برای عملیات‌های سنگین بکار می‌روند و ۴ هسته‌ی دیگر آن هم که فرکانس ۲.۲۰۲ گیگاهرتز دارند، کم‌مصرف هستند و مناسب انجام کارهای معمولی‌ترند.

بدون شک بهترین تراشه گوشی برای گیم همین a16 است. در این تراشه اپل از بهترین پردازنده گرافیکی موبایل که توسط خودش طراحی شده هم استفاده کرده است. امتیازات این تراشه در بنچمارک‌های متفاوت را در ادامه میبینید:

AnTuTu 9  GeekBench 5 ۳DMark
۹۶۱۶۵۵Single-Core: 1877
Multi-Core: 5374
Stability: 82%
Graphics test: 58FPS
Score: 9816

Dimensity 9200

این تراشه‌ی فوق‌العاده‌ی دایمنسیتی هم شاید به پای اپل نرسد، اما یکی از بهترین تراشه های موبایل ۲۰۲۲ و پرچمدار اندرویدی‌هاست که با لیتوگرافی ۴ نانومتری ساخته شده و سی پی یو ۸ هسته‌ای با مشخصات فوق دارد:

  • یک هسته با نهایت فرکانس ۳.۰۵ گیگاهرتز و معماری Cortex-X3
  • سه هسته با نهایت فرکانس ۲.۸۵ گیگاهرتز و معماری Cortex-A715
  • چهار هسته با نهایت فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز و معماری Cortex-A510

بهترین سی پی یو گوشی پردازنده‌ی گرافیکی در این تراشه Mali-G715 است. امتیاز عملکرد آن در بنچمارک های مختلف را می‌توانید در جدول فوق مشاهده کنید:

AnTuTu 9GeekBench 5۳DMark
۱۲۵۴۱۹۸Single-Core: 1291
Multi-Core: 4961
Stability: 86%
Graphics test: 72FPS
Score: 12074

Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2

این تراشه‌ی فوق‌العاده کوالکام هم که یکی از قدرتمندترین‌های حال حاضر در دنیای اندروید است در جای خودش می‌تواند شایسته‌ی عنوان بهترین پردازنده گوشی باشد. کوالکام برای ساخت این تراشه از پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 740 نیز استفاده کرده است. مشخصات پردازنده‌ی مرکزی Snapdragon 8 Gen 2 به صورت زیرست:

  • یک هسته با نهایت فرکانس .۲۳ گیگاهرتز و معماری Cortex-X3
  • چهار هسته با نهایت فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز و معماری Cortex-A715
  • سه هسته با نهایت فرکانس ۲ گیگاهرتز و معماری Cortex-A510

در ادامه امتیاز این تراشه در بنچمارک‌های مختلف را مشاهده می‌کنید.

AnTuTu 9GeekBench 5 ۳DMark
۱۲۵۲۶۸۲Single-Core: 1480
Multi-Core: 4936
Stability:86%
Graphics test: 79FPS
Score: 13243

بهترین تراشه گوشی در کلاس میانرده

جدیدترین و بهترین تراشه گوشی که در ۲۰۲۲ و با هدف قرار دادن گوشی‌های میانرده معرفی شدند را در ادامه معرفی می‌کنیم.

Qualcomm Snapdragon 7 Gen 1

این تراشه‌ی اسنپدراگون با وجودی که مشخصاتی در حد و اندازه‌ی یک پرچمدار دارد در کلاس میانرده معرفی شده و از پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 662 استفاده می‌کند. مشخصات CPU آن هم به صورت زیرست:

  • یک هسته با نهایت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و معماری Cortex-A710
  • سه هسته با نهایت فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز و معماری Cortex-A710
  • چهار هسته با نهایت فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز و معماری Cortex-A510

این تراشه در بنچمارک انتوتو امتیازی حدود ۶۲۷۱۵۷ را کسب کرده و در گیک بنچ هم در بخش عملیات های تک‌هسته‌ای امتیاز ۸۳۳ و در عملیات‌های چند هسته‌ای ۳۰۹۱ امتیاز را کسب کرده است.

Samsung Exynos 1280

این تراشه‌ی جدید اگزینوس که در برخی میانرده‌‎های ۲۰۲۲ سامسونگ هم مورد استفاده قرار گرفته تکنولوژی ساخت ۵ نانومتری دارد. پردازنده‌ی گرافیکی این تراشه Mali-G68 است که ۴۸ شیدینگ یونیت دارد و CPU آن از ۲ هسته با معماری Cortex-A78 و سرعت ۲.۴ گیگاهرتز و ۶ هسته با معماری Cortex-A55 و فرکانس ۲ گیگاهرتز برخوردارست. امتیاز عملکرد این تراشه در بنچمارک‌های مختلف را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

AnTuTu 9  GeekBench 5 ۳DMark
۴۳۰۶۹۸Single-Core: 733
Multi-Core: 1878
Stability: 99%
Graphics test: 13FPS
Score: 2287

شرکت‌های مختلف سازنده پردازنده موبایل

انواع پردازنده های موبایل را می‌توان بر اساس شرکت سازنده‌ی آنها دسته‌بندی کرد. در ادامه این مطلب مهم‌ترین تولیدکننده‌های تراشه‌ پردازنده گوشی را معرفی می‌کنیم، ولی برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله مقایسه پردازنده های موبایل مراجعه کنید.

اپل

بدون شک آیفون‌ها را می‌توان خلاقانه‌ترین دستگاه‌های قرن ۲۱ دانست که از بالاترین سطح تکنولوژی بهره‌مند شده‌اند. اپل برای تراشه‌ی پردازنده‌ی آیفون‌ها هم از قطعاتی که خودش به صورت اختصاصی طراحی کرده استفاده می‌کند و به تجربه می‌توان گفت که همیشه لقب بهترین تراشه گوشی متعلق به SOCهاییست که این شرکت می‌سازد. با این حساب بالاتر بودن قیمت گوشی ایفون نسبت به مدل‌های دیگری که در بازار هستند قابل توجیه است.

بهترین پردازنده گرافیکی موبایل SOCهای مورد استفاده در موبایل که اپل می‌سازد با نام تجاری سری “A” شناخته می‌شوند و در حال حاضر جدیدترین آنها “Apple A16 Bionic” است.

کوالکام

کوالکام یک شرکت آمریکایست که در سال ۱۹۸۵ تأسیس شده و در زمینه‌ی فنآوری و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی فعالیت می‌کند که در حال حاضر ۱۵۷ شعبه در کشورهای مختلف دارد. این شرکت سازنده‌ی چیپست‌های اسنپدراگون است که کمپانی‌های سازنده گوشی‌های موبایل از قبیل شیائومی، هواوی، سونی، موتورولا، اچ تی سی، نوکیا، الجی و حتی گاهاً سامسونگ، از SOCهای این شرکت در گوشی‌های خود استفاده می‌کنند.

در حال حاضر Snapdragon 8 Gen 2 را می‌توان به عنوان بالاترین اسنپدراگون معرفی کرد.

سامسونگ

این شرکت کره‌ای هم تراشه‌های اختصاصی خود را می‌سازد تا بتواند در برخی موارد قیمت گوشی سامسونگ را کاهش دهد، ولی مثل اپل در همه‌‎ی گوشی‌هایش از آنها استفاده نمی‌کند.

تراشه‎‌های پردازنده‌ی ساخته‌شده توسط شرکت سامسونگ الکترونیک، اگزینوس نام دارند که به صورت جداگانه آنها را در مقاله‌ای بررسی کردیم و پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید.

مدیاتک

مدیاتک یک شرکت افسانه‌ای سازنده قطعات نیمه هادی در تایوان است که تراشه‌هایی برای ارتباطات بی‌سیم موبایل و تبلت و … طراحی می‌کند. چیپست‌های مدیاتک اغلب قیمت‌های پایین‌تری به نسبت کوالکام دارند، ولی به آن معنا نیست که گوشی‌هایی که از چیپست‌های مدیاتک استفاده کرده‌اند، ارزانترند. قوی ترین پردازنده گوشی 2022 به طور کلی نام‌گذاری چیپست‌های مدیاتک روند مشخص و چندان باقاعده‌ای ندارند و چه بسا گیج‌کننده هم هستند، ولی کلاً مدیاتک چیپست‌هایش را در ۳ خط تولید می‌سازد: MT، هلیو و dimensity.

میانرده‌ها عموماً از خط تولید هلیو هستند و سری dimensity تراشه‌هایی از مدیاتک را پوشش می‌دهد که مودم ۵G دارند و پرچمداران و همچنین میانرده‌ها را در بر می‌گیرند. می‌توان پیش‌بینی کرد در آینده‌ی نزدیک همه گوشی‌های مبتنی بر پردازنده‌های MediaTek از تراشه‌ی Dimensity استفاده کنند. در ادامه socهای مدیاتک که در گوشی‌های موجود در بازار بکار گرفته‌ شده‌اند را مورد بررسی کوتاهی قرار می‌دهیم:

Dimensity 9000

جدیدترین سری پردازنده‌های پرچمدار دایمنسیتی سری ۹۰۰۰ هستند که تکنولوژی ساخت ۴ نانومتری دارند. تراشه‌های این سری بهترین پردازنده موبایل برای گیم محسوب می‌شود.
انواع cpu موبایل

Dimensity 8000

سری دایمنسیتی ۸۰۰۰ که در سال ۲۰۲۲ معرفی شده با تکنولوژی ساخت ۵ نانومتری ساخته شده و می‌توان گفت بعد از سری ۹۰۰۰، بهترین تراشه گوشی مدیاتک هستند. قوی ترین تراشه های موبایل

Dimensity 1000

هر چند در ابتدا این چیپست‌ها در گوشی‌های پرچمدار بکار گرفته می‌شدند، ولی با گذشت زمان و ظهور سری جدیدتر، جایگاه تراشه‌های سری dimensity 1000 تغییر کرد و در میان‌رده‌هایی که قدرت پردازشی بالا دارند مورد استفاده قرار گرفت. این socها طبق تکنولوژی ۶ و ۷ نانومتر ساخته شده و cpuی آن دارای ۸ هسته است. بهترین تراشه های موبایل

Dimensity 900

سری ۹۰۰ را می‌توان به عنوان بهترین پردازنده های میان رده موبایل که مدیاتک ساخته عنوان کرد. گرچه نمی‌توانیم به تراشه‌های این سری، لقب قوی ترین پردازنده مدیاتک را بدهیم اما قدرت پردازشی بسیار خوبی دارند.

انواع پردازنده موبایل

Dimensity 800

این سری شامل ۴ زیر مجموعه می‌شود: dimensity 810، dimensity 800U، dimensity 820 و dimensity 820 که از اینترنت ۵G پشتیبانی می‌کنند. تقریباً همگی قابلیت‌های مشابه دارند، ولی تفاوتی جزئی در سرعت کلاکشان وجود دارد که سریع ترینشان ۸۲۰ dimensity با نهایت فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز و کندترین آنها ۸۰۰ dimensity با نهایت سرعت کلاک ۲ گیگاهرتز است. بهترین پردازنده موبایل برای گیم

Dimensity 700

این گروه سرعت کمتری دارند و از تکنولوژی ضعیف‌تری برخوردارند، ولی همچنان از اینترنت ۵G پشتیبانی می‌کنند. این سری شامل دو زیر مجموعه‌ی ۷۰۰ و ۷۲۰ می‌شود که ویژگی‌های آن‌ها غالباً مشابه است در نتیجه نمی‌توان از آن‌ها انتظار عملکرد متفاوتی داشت. هر دو طبق تکنولوژی ۷ نانومتر ساخته شده‌اند، ولی برخلاف انتظار نهایت سرعت کلاک ۷۰۰ بیشتر از ۷۲۰ است؛ در واقع نهایت فرکانس ۷۰۰ برابر ۲.۲ گیگاهرتز و نهایت سرعت کلاک ۷۲۰ برابر ۲ گیگاهرتز است. این دو نیز مانند بقیه‌ی چیپست‌های میانرده دارای ۸ هسته پردازشی هستند. قوی ترین پردازنده گوشی

سری helio

همان طور که اشاره کردیم این سری اغلب میانرده‌ها را پوشش می‌دهد و هیچ کدام از مدل‌های سری هلیو از اینترنت ۵g پشتیبانی نمی‌کنند. نام‌گذاری این تراشه‌ها با ۴ حرف صورت می‌گیرد که شامل سری X، A، G و P می‌‌شوند. جا دارد اضافه کنیم که تراشه‌های سری G هلیو با تمرکز بر بهبود عملکرد در بازی‌ها ساخته شده‌اند.

های‌سیلیکون KIRIN

شرکت های‌سیلیکون که متعلق به کمپانی هواوی است، سازنده‌ی قطعات نیمه‌هادیست. این شرکت چیپست‌های خود را در خط تولید کایرین می‌سازد و می‌توان گفت سری ۷۰۰ تا ۹۰۰ میانرده‌های این خط تولید هستند. هرچند هوآوی هر از چند گاهی از چیپست‌های اسنپداگون در گوشی‌هایش استفاده می‌کند، ولی SOCهایی که توسط های‌سیلیکون ساخته می‌شوند هم از قدرت و سرعت قابل‌توجهی برخوردارند.

تراشه‌ی پردازنده‌ی گوشی شما چیست و عملکرد آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تا به امروز تجربه استفاده از چه مدل‌هایی را داشته‌اید و به نظرتان عنوان بهترین پردازنده گوشی برازنده‌ی کدام مدلست؟ نظرات و تجربیات خود را در این مورد با ما و دوستان ۱۹کالا به اشتراک بگذارید. بی‌صبرانه در انتظار نظرات ارزشمند شماییم.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

سوالات متداول

بهترین پردازنده موبایل را چگونه می‌توان انتخاب کرد؟

✔️ساختار پردازنده های موبایل پیچیده است و عوامل زیادی هستند که در بهتر بودن یک تراشه تأثیرگذارند. از همین رو بهترین معیاری که می‌توان برای انتخاب به آن تکیه کرد بنچمارک پردازنده های موبایل است.

بهترین پردازنده موبایل 2022 دربین اندرویدی ها کدام مدل است و چه امتیازی دارد؟

✔️تراشه پردازنده دایمنسیتی 9200 که توسط شرکت مدیاتک ساخته شده امتیاز بالایی را در بنچمارک ها کسب کرده و در حال حاضر یکی از صدر نشین‌های جدول اندرویدی‌هاست.

بهترین پردازنده موبایل برای گیم چیست و در کدام گوشی بکار رفته است؟

✔️"Apple A16 Bionic" بهترین پردازنده برای بازی کردن است که قدرت و پایداری کم‌نظیری دارد و در آیفون‌های پرو سری 14 بکار رفته است.

بهترین پردازنده‌ی میان رده موبایل کدام مدل است؟

✔️Snapdragon 7 Gen 1 که توسط شرکت آمریکایی کوالکام ساخته شده یکی از بهترین تراشه‌هاییست که در کلاس میانرده و در سال 2022 معرفی شده است.

نوشته های مشابه

‫۱۸ نظرها

  1. توی رده بندی پردازنده های موبایل ،قوی ترین پردازنده گوشی متعلق به کدوم برند هستش؟

    1. تراشه‌های A15 بایونک اپل، دیمنستی ۹۰۰۰ مدیاتک، اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام، A14 بایونیک اپل، اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس کوالکام و همچنین اگزینوس ۲۲۰۰ سامسونگ به ترتیب در جدول رده بندی پردازنده گوشی ۲۰۲۲ قرار دارند.

  2. چرا از کایرین هواوی توی سایت ها کم صحبت میشه؟
    مگه چشه؟

    1. چون هواوی به خاطر تحریم ها تولید این تراشه رو کم کرده

  3. سلام ببخشید میخواستم بدونم پردازنده مدیاتک هلیو G80 برای گیم خوبه ؟
    مشکلی براش پیش نمیاد؟

    1. به طور کلی می تونیم بگیم که برای گیم خوبه ولی اگر گیم های گرافیکی سنگین مد نظر شماست بهتر هست مدل های قوی تری رو مد نظر قرار بدین ولی به طور کلی می تونیم بگیم که عملکردش به نسبت تراشه های گیم محور متوسط هست

  4. میگن پردازنده مدیاتک پس از مدتی ضعیف میشه و کارایی خودش رو از دست میده درسته؟؟؟

    1. نه دوست عزیز طول عمر پردازنده شاید ۱۰ درصد به شرکت سازنده بستگی داره

      1. سلام من میخام y 7 a بخرم به نظر شما گوشی خوبیه پردازندش قویه اصلا بهترین چیپست گوشی میگید…. راهنمایی کنید؟؟؟؟

  5. سلام لطفاً بهترین پردازنده گوشی های میان رده شیاعومی رو بذارید خیلی ممنون میشم

    1. بهترین پردازنده تا ۷ ۸میلیون تومان رو نوا ۷آی داره که کایرین ۸۱۰

  6. یه برسی تخصصی از نوا ۵ تی و آ۵۱ حتما بزارید بنظرم..
    مطمئن باشید خیلیا نیاز دارن بهش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن