خرید گوشی گیمینگ شیائومی
سخت افزار

چرا اثر انگشت گوشیم کار نمیکنه (بررسی علت و معرفی بهترین راه‌کار برای آن)

اگر شما هم می‌پرسید چرا اثر انگشت گوشیم کار نمیکنه این مقاله می‌تواند کمک کند پاسخ سوالتان را پیدا کنید. با ما در مجله اینترنتی ۱۹کالا همراه باشید تا دلیل کار نکردن اثر انگشت گوشی در موارد مختلف را توضیح دهیم و بگوییم در هر مورد چگونه می‌توان مشکل را برطرف کرد.

چرا اثر انگشت گوشی کار نمیکنه

اسکنرهای اثر انگشت کارایی ساده‌ و کاربرد زیای دارند. با کمک آنها می‌توان از امنیت گوشی اطمینان خاطر داشت کاملاً مطمئن بود که فرد دیگری به گوشی دسترسی نخواهد داشت؛ به وسیله‌ی آن می‌توان قفل گوشی را در کمتر از یک ثانیه باز کرد و بعلاوه برای مواردی چون مجوز خریدها نیز از آن استفاده کرد. در واقع می‌توان گفت اسکنر اثرانگشت یک گوشی هر روز بارها مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین اجزاء آنست.
ولی مثل دیگر اجزاء گوشی، اسکنر اثر انگشت هم ممکن است کار نکند. دلیل کار نکردن سنسور اثرانگشت می‌تواند موارد مختلفی باشد و به همین ترتیب راهکارهای متفاوتی هم برای درست کردن آن وجود دارد.

برای اطلاع از قیمت و خرید گوشی به سایت ۱۹کالا مراجعه کنید

البته اگر مشکلتان قفل شدن صفحه باشد، ممکن است به اثر انگشت مربوط نباشد. قفل شدن صفحه گوشی سامسونگ و سایر برندها را در مقاله‌ای دیگر بررسی کردیم  که در این صورت بهترست سری به آن بزنید.

چرا اثر انگشت گوشیم کار نمیکنه مثلاً کار نکردن اثر انگشت بعد از تعویض ال سی دی می‌تواند به دلیل نصب نادرست پنل باشد. البته یک مورد معمول هم اینست که بدون خاموش کردن گوشی اسکرین عوض شده باشد؛ پس گوشیتان را یک بار خاموش و روشن کنید و اگر دیدید که مشکل حل نشد، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید اینست که به محلی که آن را تعویض کرده‌اید برگردید و از آنها بخواهید آن را تعمیر کنند.

در برخی موارد مشکل کار نکردن حسگر اثر انگشت مربوط به نرم افزار گوشی می‌شود و برای حل آن باید موارد مختلف را بررسی کرد.

حل مشکل کار نکردن حسگر اثر انگشت

فرقی نمی‌کند، موبایل افرادی که می‌پرسند چرا اثر انگشت گوشیم کار نمیکنه سامسونگ باشد یا آیفون و یا حتی برندهای دیگر، در هر صورت مواردی که در ادامه بررسی می‌کنیم می‌تواند به آنها کمک کند.

کار نکردن حسگر اثر انگشت

اگر هم می‌پرسید چرا اثر انگشت گوشی سامسونگ کار نمیکنه و پسورد را هم فراموش کرده‌اید، در مقاله‌ای جداگانه به باز کردن قفل گوشی سامسونگ پرداخته‌ایم و برای حل مشکل، مطالعه‌ی آن را پیشنهاد می‌کنیم.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۳,۸۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۷,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۵۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۲,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت

برای اطلاع از قیمت گوشی سامسونگ به سایت ۱۹کالا مراجعه کنید

۱- اسکنر اثر انگشت گوشی را تمیز کنید.

اگر می‌پرسید که چرا اثر انگشت گوشیم ضعیف شده پیش از هر اقدام خاصی بهترست از تمیز بودن سنسور مطمئن شوید. دستان ما همیشه در معرض آلودگی قرار دارند و این موضوع می‌تواند باعث کثیف شدن جایگاه اسکنر اثرانگشت گوشی شود. مواردی مثل کرم‌های مرطوب کننده، گرد و غبار، چربی طبیعی پوست و … باعث می‌شوند که سنسور نتواند به درستی کار کند.
برای تمیز کردن اسکنر بهترست از یک گوش‌ پاک کن استفاده کنید. می‌توانید آن را در حدی که مرطوب شود به الکل آغشته کنید.
البته از خشک و تمیز بودن دستانتان نیز اطمینان حاصل کنید. رطوبت، حتی به مقدار کم، ممکن است باعث شود که اثرانگشت شما شناسایی نشود.

۲- مشکل نرم‌افزاری می‌تواند باعث کار نکردن سنسور اثرانگشت شود.

تقریباً همه‌ی ما در مقابل آپدیت کردن نسخه‌ی نرم‌افزار گوشیمان مقاومت می‌کنیم و پیام‌های یادآوری که برایمان ارسال می‌شود را نادیده می‌گیریم، اما گاهی این پشت گوش انداختن برایمان به قیمت کار نکردن اسکنر انگشت تمام می‌شود!
ولی جای نگرانی نیست؛ اگر دلیل خراب شدن اثرانگشت گوشیتان قدیمی بودن نرم‌افزار باشد، به سادگی می‌توانید آن را آپدیت کنید تا مشکل حل شود.

مثلاٌ اگر موبایل افرادی که می‌پرسند چرا اثر انگشت گوشیم کار نمیکنه شیائومی باشد، می‌توانند به دنبال آپدیت‌های جدید می‌یو‌ای بگردند.

برای اطلاع از قیمت گوشی شیائومی به سایت ۱۹کالا مراجعه کنید

چرا حسگر گوشیم کار نمیکنه

البته برعکس این موضوع هم می‌تواند اتفاق بیوفتد، یعنی به طور کلی نسخه‌های نرم‌افزار ممکن است ایراداتی داشته باشد و باعث عمل نکردن اثر انگشت گوشی شود. به همین ترتیب که نسخه قدیمی نرم‌افزار باعث بروز مشکلات می‌شود، نسخه‌ی جدید آن هم می‌تواند باگ داشته باشد و در عملکرد برخی از قسمت‌های گوشی اختلال ایجاد کند. در صورتی که مشکل اثر انگشت گوشی بعد از به روز کردن نرم‌افزار به وجود آمده، بهترست آن را دانگرید کنید و یا می‌توانید منتظر نسخه بعدی نرم‌افزار که این باگ در آن به اصطلاح فیکس شده باشد بمانید.

البته ناگفته نماند که راه‌کارهایی نیز مثل سیف مود هم در برخی موارد می‌تواند در از بین بردن باگ‌های نرم‌افزاری کمک کند.

۳- اثر انگشتتان را عوض کنید.

این امکان وجود دارد که زمان تنظیم اولیه گوشی بیشتر از یکی از انگشت‌هایتان را ثبت کرده باشید. در تنظیمات گوشی های اندرویدی روی biometrics و یا بخش security کلیک کنید. از اینجا به قسمت fingerprint بروید تا ببینید تا کنون چند اثر انگشت را در گوشیتان ثبت کرده‌اید. اگر می‌دانید که هر کدام از اثر انگشت های ثبت شده مربوط به کدام یک از انگشتانتان است، نیازی نیست همه موارد را پاک کنید. فقط گزینه‌ای که تصمیم به جایگزینی آن را دارید حذف کنید و با انتخاب گزینه‌ی Add fingerprint دوباره اثر انگشتتان را ثبت کنید.

چرا اثر انگشت گوشی کار نمیکنه

۴- گوشیتان را ری استارت کنید.

توصیه‌ی خاموش و روشن کردن گوشی، هر چند تکراری و پیش پا افتاده به نظر می‌رسد، اما واقعاً می‌تواند مؤثر باشد.

۵- حافظه کش گوشی را پاک کنید.

حافظه‌ی کش در برخی موارد می‌تواند روی حافظه‌ی داخلی شما تأثیر منفی بگذارد و باعث کار نکردن حسگر اثر انگشت شود. این بخش حافظه کش گوشی را پاک کنید و سپس ببینید مشکل اثر انگشت حل شده یا نه؟ (آموزش این کار را در مطلب پاک کردن کش مطالعه کنید.)

۶- برنامه‎‌‎های اضافی و مخرب را پاک کنید.

برخی برنامه‌های شخص ثالث مخرب هستند و عملکرد گوشی را با مشکل مواجه می‌کنند. اگر برنامه‌ای را از منبع نامعتبر دانلود و نصب کرده‌اید، آن را حذف کنید. بعلاوه اپلیکیشن‌هایی که به نحوی با قفل صفحه در ارتباط هستند را نیز پاک کنید.

۷- قابلیت Fingerprint Gestures را غیرفعال کنید.

این گزینه هم می‌تواند باعث بروز اختلال شود. پس در تنظیمات آن را جست و جو کنید و تاگل کنار آن را بزنید تا غیرفعال شود.

چرا اثر انگشت گوشیم کار نمیکنه شیائومی

۸- Screen Sensitivity را فعال کنید

اگر اسکنر اثر انگشت گوشیتان در زیر نمایشگر قرار گرفته با فعال کردن گزینه Screen Sensitivity می‌توانید حساسیت آن را به لمس افزایش دهید و باعث شوید سنسور عملکرد بهتری داشته باشد. گزینه‌ی Touch Sensivity را می‌توانید از تنظیمات Display فعال کنید.

کار نکردن اثر انگشت بعد از تعویض ال سی دی

۹- گوشیتان را ریست فکتوری کنید.

در نهایت ممکن است برگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه باعث حل مشکل کار نکردن اثر انگشت شود. یک نسخه‌ی پشتیبان از اطلاعاتتان تهیه کنید و گوشیتان را ریست فکتوری کنید.

اگرمشکل اسکنر اثرانگشت گوشی با روش‌هایی که گفتیم حل نشد، ممکن است سخت‌افزار گوشی شما آسیب دیده باشد. در نتیجه بهترست به یک مرکز مطمئن برای تعمیر آن مراجعه کنید.

تاکنون با مشکل کار نکردن اثرانگشت گوشی مواجه شده‌اید؟ با چه روشی مشکل خود را حل کردید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و دوستان ۱۹کالا به اشتراک بگذارید. بی‌صبرانه در انتظار نظرات ارزشمند شماییم.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

سوالات متداول

دلیل کار نکردن اثر انگشت گوشی چیست؟

✔️سنسور اثر انگشت به دلیل مشکلات نرم‌افزار یا خراب شدن سخت‌افزار، ممکن است کار نکند. در مقاله برخی موارد را بررسی کردیم و راه حل مشکل را نیز ذکر کردیم. 

چگونه می‌توان مشکل کار نکردن اسکنراثرانگشت را برطرف کرد؟

✔️حل مشکل کار نکردن اثر انگشت گوشی به دلیل به وجود آمدن آن بستگی دارد. در مقاله چند راهکار برای درست کردن این سنسور ارائه داده‌ایم.

کار نکردن اثر انگشت بعد از تعویض ال سی دی چه دلایلی دارد؟

✔️ممکن است این مشکل به دلیل نصب اشتباه پنل باشد. در این حالت اگر با ری‌استارت کردن گوشی مشکل حل نشود، باید به تعمیرکاری که قطعه را تعویض کرده مراجعه کنید. 

نوشته های مشابه

‫۷ نظرها

  1. گوشی من بعد از تعویض جای شارژ این مشکل براش بوجود آمده به تعمیر کار مراجعه کردم قبول نکرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن