خرید گوشی گیمینگ شیائومی
انرژی و محیط زیستعلم و دانشفضا و نجوم

چینی‌ها روی ماه پنبه رویاندند!

چین برای اولین بار با موفقیت پنبه را روی سطح ماه پرورش داد. این آزمایش بخشی از پروژه Chang’e 4 بوده که در آن چین در حال کاوش در حاشیه‌های دوردست ماه است، حاشیه‌هایی که در آن سطحی با پوشش ژله‌ای و مرموز کشف شده است.

چینی‌ها روی ماه پنبه رویاندند!

گیاه پنبه یکی از چندین ارگانیسم بود در این سطح کاشته شد و رشد کرد. دانه‌ها ارگانیسم‌های محیطی را که تقریباً شبیه به کره زمین است تجربه کردند، با این حال، مجبور بودند با تشعشعات فضا و ریزگردها مقابله کنند.

جزئیات پروژه Chang’e 4

Xie Gengxin؛ رهبر این پروژه؛ در مصاحبه‌ای در مورد آزمایش بیشتر در مورد چالش‌های رشد گیاهان در محیط محدود توضیح داده و گفته که:

« کاوشگر چانگ ۴ در مورد وزن نمونه‌هایی که برای این کار به همراه خود می‌برد محدودیت داشت و نباید از سه کیلوگرم بیشتر می‌شد. به همین دلیل انتخاب سخت بود و نیاز به دقت بالا برای انتخاب نمونه‌های بیولوژیکی بود.  این تیم پنج گونه ارگانیسم بیولوژیکی را برای ارسال به ماه انتخاب کرد: دانه‌های پنبه ، بذر سیب زمینی، دانه‌های رشادی(گیاهی از خانواده شب بویان) ، مخمر و تخم مگس. بیشتر اینها بعد از کشت به سرعت مردند، اما دانه های پنبه جوانه زدند و در حد یکی دو برگ رشد کردند.»

اگرچه قبلاً گیاهان در ایستگاه فضایی بین المللی رشد کرده بودند، اما به واسطه این آزمایش اولین بارست که گیاه روی سطح ماه رشد می‌کند.

با وجود تلاش های بسیار سخت، برگ‌های پنبه در طی یک روز قمری مردند، که معادل دو هفته در زمین است. در طول شب قمری، دمای ماه به طرز چشمگیری کاهش می یابد و به همین دلیل ارگانیسم‌های زنده به دلیل همین سرما به مرگ محکوم هستند .

دانشمندان چینی آزمایش را برای چند ماه ادامه دادند تا ببینند که ارگانیسم‌های مختلف می‌توانند زنده بمانند یا نه؟ در ابتدا این تیم قصد داشت حیوانات را هم به عنوان بخشی از این پروژه به ماه بفرستند و یک لاک پشت کوچک کاندید این کار بود. با این وجود، به دلیل این ایده به دلیل محدود بودن در اکسیژن در دسترس با شکست مواجه شد.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت 128 رم 6 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۶۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت ۱۲۸ رم ۶ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۶۸۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۸,۷۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت

با این وجود در آزمایش‌های بعدی، Xie و تیمش می خواهند ارگانیسم‌های پیچیده‌تری از جمله حیوانات را به ماه ارسال کنند. مأموریت Chang’e 6 چین که برای اوایل سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده به احتمال زیاد در همین راستاست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن