خرید گوشی گیمینگ شیائومی
اخبار شیائومیاخبار گوشی موبایلراهنمای خرید

نقد و بررسی کامل ردمی کی ۳۰؛ میان‌رده‌ای فوق‌العاده با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی

شیائومی ردمی کی ۳۰ یکی از گوشی‌های میان‌رده شیائومی محسوب می‌شود که از زیر برند ردمی تولید شده است. همانند بسیاری از گوشی‌هایی که توسط این غول چینی سازنده موبایل ساخته شده، این گوشی نیز در موارد اندکی همانند یک میان‌رده عمل کرده، در حالی که در بقیه مشخصات و امکانات به خوبی با برخی از گوشی‎های پرچم‌دار قابل رقابت است. در ادامه به نقد و بررسی k30 خواهیم پرداخت. Redmi به تازگی اولین گوشی موبایل ۵G خود را با نام Redmi K30 5G رونمایی کرد.

این گوشی دارای پردازنده جدید کوالکام، جدیدترین سنسور تصویر سونی و البته پشتیبانی از شبکه ۵G است. ردمی کی ۳۰ ۵G یک مدعی قدرتمند در بازار میان‌رده بوده و به دنبال چندین عنوان «اول جهانی»سعی کرده که با ارائه ویژگی‌های باورنکردنی در مقابل قیمت گوشی بسیار مناسب، خود را به یکی از گوشی‌های برجسته دنیا تبدیل کند. همان طور که گفته شد، Redmi K30 5G اولین گوشی موبایل از برند Redmi است که از شبکه بی‌سیم نسل پنجم پشتیبانی می‌کند.

خاطر نشان می‌شود که ۵G سرعت بارگیری و بارگذاری را به میزان قابل‌توجهی سریع‌تر کرده و از این نظر نسبت به نسل قبلی برتری دارد. ۵G هنوز در مراحل ابتدایی خود بوده و از آنجایی که در برخی از مناطق، این شبکه هنوز به طور کامل در دسترس نیست، از‌این‌رو برند ردمی نسخه ۴G کی ۳۰ را با قیمت ارزان‌تر نیز عرضه کرده است. این مدل خاص احتمالاً نسخه‌ای است در بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رسد.

طراحی:

در رابطه با طراحی این گوشی نیز بایست گفت که تفاوت قابل‌توجهی با تمام گوشی‌هایی دارد که تاکنون از برند شیائومی تولید شده است، طراحی ماژول دوربین آن کاملاً منحصر به فرد و متفاوت است. در وسط پنل عقب یک دایره ماتریکسی دیده می شود که ماژول دوربین‌های فوق‌العاده ردمی کی ۳۰ را به صورت یک منحنی خطی جای داده است. این منحنی دربردارنده ۴ دوربین بوده که دو لنزی که در وسط قرار گرفته کوچک‌تر بوده و دو لنز کنار آن اندازه‌ای بزرگتری دارند. فلش دوگانه آن نیز خارج از این دایره ماتریکسی جای گرفته است.دقیقاً در پایین این ماژول لوگو ردمی به چشم می‌خورد و خبری از سنسور فیزیکی اثر انگشت در این قسمت نیست. در سمت راست k30 شما شاهد کلید‌های تنظیم صدا و دکمه پاور هستید که عملکرد آن با سنسور اثر انگشت تلفیق شده است.

لبه راست آن نیز میزبان سینی سیم کارت است. لبه بالا نیز پورت مادون قرمز را در خود جای داده است. لبه پایین این ردمی کی ۳۰ دریچه تک پنجره‌ای اسپیکر و پورت شارژ در کنار جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون قرار گرفته است. وجود جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیز یکی از ویژگی‌هایی است که می‌تواند برای آن دسته از کاربرانی که به موسیقی علاقه دارند قابل‌توجه باشد. این قابلیت بیشتر در گوشی‌های میان‌رده به چشم می‌خورد و ردمی کی ۳۰ نیز از این امر مستثنی نیست. قرار دادن سنسور در این جایگاه به جهت دسترسی بهتر انگشت به آن، عالی به نظر می‌رسد؛ اما اگر انگشت دیگری را روی آن قرار دهید گوشی شروع به لرزش می‌کند. با این وجود ممکن است باز هم عده زیادی از کاربران سنسور فیزیکی موجود در پنل عقب را ترجیح دهند.

نمایشگر:

در رابطه با نمایشگر آن نیز گفته می‌شود که اولین گوشی موبایل شیائومی محسوب می‌شود که با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی عرضه شده است. از طرفی نیز در حقیقت، این اولین گوشی هوشمند شیائومی بوده که از نمایشگر با رفرش‌ریت بالاتر از ۶۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند. تاکنون در گوشی‌های موبایل نرخ رفرش‌ریت ۶۰ هرتزی مورد استفاده قرار گرفته است. ردمی کی ۳۰ حتی با وجود اینکه در ساخت خود از یک پنل LCD استفاده کرده باز هم از HDR10 پشتیبانی می‌کند. اندازه این نمایشگر برابر با ۶.۶۷ اینچ بوده و رزولوشن ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل را ارائه داده است. قطعاً می‌توانید تفاوت بین صفحه‌نمایش ۶۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز را حس کنید، اما اینکه آیا به آن نیاز دارید یا خیر، یک سؤال کاملاً متفاوت است.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت 128 رم 6 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۸۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت ۱۲۸ رم ۶ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۶,۶۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۸۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۷,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۸۲۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت

این نمایشگر LCD در واقع همان مدلی است که در Razer Phone 2 نیز شاهد آن بوده‌ایم. معمولاً به این معنی که گوشی باید به جای پیکسل‌های مجزا، کل صفحه نمایش را روشن کند. صفحه‌نمایش این پنل ۶.۶۷ اینچی دارای رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل است. گرچه ارائه رنگ سیاه و سفید، این نمایشگر به نمایشگرهای AMOLED نمی‌رسد؛ اما حقیقتاً نمایشگر آن به عنوان یک میان‌رده، عملکرد بسیار عالی را از خود نشان داده است. ایسوس آر او جی فون ۲ یکی از نمایشگرهای آمولدی است که از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌بایست گفت که حتی برای مصرف بهینه باتری می‌توان آن را در حالت ۶۰ فریم ریت نیز تنظیم کرد و این مورد بستگی به خود کاربر دارد.

دوربین:

در مجموع این گوشی در ماژول خاص دوربین خود چهار لنز را جای داده است. سنسور اصلی آن که از نسل بعد سنسور سونی IMX586 بکار رفته در ردمی کی ۲۰ پرو یعنی سونی IMX686 استفاده کرده است. این دستگاه اولین گوشی هوشمند جهان بوده که از سنسور دوربین نسل جدید سونی با وضوح ۶۴ مگاپیکسل استفاده کرده است. این سنسور جدید سونی رقیب سنسور GW1 سامسونگ با رزولوشن ۶۴ مگاپیکسل است که در ردمی نوت ۸ پرو نیز مورد استفاده قرار گرفته است. سنسور اولتراواید آن ۸ مگاپیکسلی بوده و برای ثبت عکس‌ها از سوژه‌های بسیار کوچک نیز یک از لنز ۲ مگاپیسکلی بهره برده است. سنسور ثبت عمق آن نیز ۲ مگاپیسکلی است.

دقیقاً ردمی K30 بسیاری از اولین‌ها را برای برند Redmi به ارمغان آورده است. مورد دیگر وجود دوربین‌های دوگانه هول-پانچ بر روی نمایشگر است. ردمی کی ۳۰ اولین گوشی هوشمند با دوربین هول-پانچ در کل خط شیائومی بوده از طرفی نیز به جای یک عدد، دو سنسور ۲۰ و ۲ مگاپیکسلی در بر دارد. عملکرد این دوربین در نور طبیعی خارق‌العاده بوده و دوربین سلفی آن نیز در روشنایی کافی عکس‌های شارپی را ثبت می‌کنند. حالت پرتره نیز عملکرد بسیار عالی را از خود نشان خواهد داد. تشخیص مرز بین سوژه و پشت زمینه در جایگاه یک گوشی میان‌رده عالی به نظر می‌رسد. حقیقتاً نمی‌توان گفت که این گوشی در نور بسیار کم عملکرد عالی را از خود نشان داده و برای جذب نور کافی می‌بایست مدت زیادی گوشی را بدون حرکت نگاه دارید تا نور کافی جذب شود.

نرم افزار:

در رابطه با قابلیت‌های نرم‌افزاری ردمی کی ۳۰ می‌بایست گفت که این گوشی با رابط کاربری MIUI 11 بر پایه نسخه ۱۰ اندروید اجرا می‌شود. این نسخه از رابط کاربری قابلیت سفارشی‌سازی زیادی دارد؛ اما برای کاربرانی که با نسخه خام اندروید کار کرده‌اند، ممکن است در ابتدا، استفاده از آن کمی چالش برانگیز باشد. همچنین ترفند‌های زیادی برای کاربردی بودن بیشتر نیز در آن گنجانده شده است. یکی از ویژگی‌های جذاب این نرم‌افزار Mi Share است که امکان اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین گوشی اپو، شیائومی ریلمی و ویو را فراهم می‌کند. به طور پیش فرض، هیچ کشوی‌ برنامه‌ای وجود ندارد، اما می‌توانید آن را در تنظیمات فعال کنید.

سخت افزار:

مورد دیگری که بدان اشاره می‌شود این است که ردمی کی ۳۰ را می‌توان اولین گوشی ۵G جهان به حساب آورد که تراشه اسنپدراگون ۷۳۰G را به خدمت گرفته است. ردمی کی ۳۰ با بکارگیری یک  پردازنده میان‌رده‌ ۵G ، می‌تواند ارزان‌ترین گوشی ۵G در قلمرو موبایل به حساب آید. این پردازنده ۸ هسته‌ای بر اساس فرآیند ساخت ۸ نانومتری ساخته شده و هسته‌های آن فرکانسی برابر با ۲.۲ گیگاهرتز را ارائه می‌دهند. از نظر حافظه نیز خاطر نشان می‌شود که ردمی کی ۳۰ در نسخه‌های ۶۴/۶, ۱۲۸/۶, ۱۲۸/۸, ۲۵۶/۸ گیگابایتی عرضه شده است.

از طرفی دیگر نیز همانند بسیاری از گوشی‌های میان‌رده موجود در بازار از کارت حافظه جانبی microSD تا ۲۵۶ گیگابایت پشتیبانی می‌کند؛ اما درگاه اختصاصی کارت حافظه نداشته و می‌بایست از جایگاه درگاه سیم‌کارت دوم برای جای دادن آن استفاده کرد. در اجرای فرآیند‌های چند وظیفه‌ای نیز به نظر می‌رسد که ۸ گیگابایت و این پردازنده به خوبی کفایت می‌کند. بسیاری از برنامه‌ها به خوبی اجرا شده و نیاز به باز کردن مجدد برنامه‌ها نیست. این گوشی را می‌تواند در هنگام خرید گوشی موبایل به عنوان یک گزینه عالی برای گیمرها و کسانی که استفاده متمرکز و سنگینی از گوشی خود داشته و می‌خواهد که یک مدل میان‌رده را خریداری کنند در نظر گرفته شود.

باتری:

در یک روز معمولی (برای مثال زمانی که به مدت ۶ ساعت از نمایشگر استفاده شده) باتری این گوشی یک روز کامل دوام می‌آورد. این گوشی از یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری استفاده کرده است. همچنین با برخورداری از شارژ سریع نسخه ۲۷ قادر است در طی ۶۸ دقیقه به شارژ ۱۰۰ درصد برسد. گرچه به تکنولوژی شارژ سریع ۴۰ وات هوآوی نمی‌رسد؛ اما به جرأت می‌توان گفت که از عملکرد برخی از پرچم‌داران مثل Note 10 Plus بهتر است. همچنین در تنظیمات آن آپشنی قرار داده شده که با استفاده از آن شما می‌توانید میزان نوسازی را به ۶۰ هرتز تغییر دهید که مطمئناً باعث صرفه‌جویی بیشتر در مصرف باتری خواهد شد.

نقاط قوت:

عملکردی عالی

جک ۳.۵ میلی متری هدفون

حافظه قابل ارتقاء

برچسب قیمتی عالی

برخورداری از فست شارژ ۲۷ وات

نقاط ضعف:

نمایشگر LCD

عملکرد متوسط دوربین در نور کم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن