خرید گوشی گیمینگ شیائومی
اخبار تکنولوژیعلم و دانش

تفاوت رزولوشن ۴K و رزولوشن ۸K در تلویزیون ها

همان طور که می دانید از جمله مهمترین خصوصیت در ارائه تصویر رزولوشن است. شرکت های سازنده هر ساله سعی می کنند که با ارائه یک رزولوشن جدید جهش بزرگی را نسبت به سال قبل در زمینه ارائه تصویر بردارند. در حالی که تکنولوژی ۴K در حال حاضر در اکثر مدل تلویزیون موجود در بازار به کار رفته که از این میان می توان به مدل lg 49uj634v و samsung mu7350 49 inch اشاره کرد از طرفی دیگر ۸K با سرعتی غیر قابل پیش بینی پا به عرضه وجود گذاشته است.

این سوال ممکن است برای اکثر افراد به وجود آید که تفاوت ویدئوهای ۸K و ۴K و یا سایر رزولوشن های تصویری در چیست؟ و اینکه این رزولوشن تصویری می تواند مفید باشد یا خیر؟ اصطلاح ۸K به جای رزولوشن تصویری ۷۶۸۰ × ۴۳۲۰ پیکسل به کار می رود. زمانی که دیگر ۴K محبوبیتی نداشته باشد، چشم اندازهای ۸K افراد زیادی را محصور خود خواهد کرد. این رزولوشن UHD جدید به معنای واقعی کلمه دریچه ای را رو به چشم انداز خیره کننده آینده پیش روی شما قرار خواهد داد. اخیراً سازندگان بزرگی چون سامسونگ، و سونی از این نوع تکنولوژی در محصولات خود استفاده کرده و اکنون چندین مدل با این فنآوری عرضه شده است.

تفاوت میان رزولوشن 8 کی و 4 کی

جای هیچ شکی نیست که رزولوشن ۸K نسبت به رزولوشن ۴K تصاویر بسیار با کیفیت تری را به نمایش گذاشته و ارائه تصاویر جذاب و ظریفی خواهد داشت. زاویه دید ۱۰۰° شما را قادر می سازد که هیچ فریمی را از دست نداده و با تمام وجود و احساس خود از تماشای ویدئوهای مختلف لذت ببرید درست همانند اینکه در قلب ماجرا قرار دارید. ۸K هنوز یک تکنولوژی تصویر نو ظهور بوده تمام ویژگی هایی که این تکنولوژی ارائه داده بدون شک ارزش امتحان کردن را دارد. از آنجایی تفاوت میان ۴K و ۸K ممکن است سوال خیلی از افراد باشد در ادامه سعی داریم به سوالات شما پیرامون این تکنولوژی تصویری پاسخ دهیم.

۱- رزولوشن:

از نظر فنی، هر دو ۴K و ۸K رزولوشن (UHDTV) کیفیت بسیار بالایی را در تلویزیون های دیجیتال و سینما گراف های دیجیتال ارائه می دهد. آنها تکنولوژی های ویدئو در تلویزیون (Super Hi-Vision (SHV بوده و همچنین به عنوان نسل بعد روش های پردازش ویدئو در TV شناخته می شوند. بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند که ارتباط بین ۸K و ۴K همانند ارتباط بین ۱۰۸۰ و ۷۲۰ پیکسل است اما دقیقا این گونه نیست، ۸K در حال حاضر بالاترین استاندارد رزولوشن UHDTV بوده اما ۴K جزء رزولوشن های تصویری متوسط به حساب می آید. ۸K UHD به معنی رزولوشن افقی ۷۶۸۰ و رزولوشن عمودی ۴۳۲۰ پیکسل بوده که در واقع دو برابر رزولوشن افقی و عمودی (۴K UHD(3840 x 2160 بوده و در کل نسبت به آن ۴ برابر تعداد پیکسل بیشتری داشته و نسبت به (Full HD (1920 x 1080 تعداد پیکسل های آن ۱۶ برابر است.

رزولوشن 8 کی و 4 کی

۸K UHD دارای ۳۳٫۲ مگاپیکسل بوده ( ۱ مگاپیکسل برابر با ۱ میلیون و یا ۱,۰۴۸,۵۷۶ پیکسل است) در مقایسه ۴K UHD دارای ۸٫۳ مگاپیکسل است. مثالی می زنیم تا راحت تر تفاوت این دو مشخص شود. اگر شما فیلم های Blu-ray را بدون تغییر رزولوشن در یک مدل ۸K مشاهده کنید، نمایشگر تنها از ۱/۱۶ نمایشگر استفاده خواهد کرد به این دلیل که Blu-ray ویدئو را در ۱۰۸۰ پیکسل نگه می دارد. اگر ویدئوهای ۴K را در یک تلویزیون مشاهده کنید باز هم تصویر نمی تواند به صورت فول اسکرین نمایش داده شود. تعداد پیکسل های بالاتر در یک تصویر دیجیتال به معنای نمایش تصاویر شارپ تر است.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید بهترین تلویزیون

۲- نرخ فریم ریت ۸K در برابر ۴K

تفاوت میان 8 کی و 4 کی

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت 128 رم 6 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۴۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت ۱۲۸ رم ۶ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۱۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۰,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۱,۴۳۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۸۲۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۲۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت

رزولوشن متفاوت این دو به کیفیت تصویر این دو بر می گردد در مقابل نرخ فریم ریت به تعداد فریم های مجزا و یا تصاویری که در هر ثانیه در یک فیلم، بازی کامپیوتری و یا تلویزیون نمایش داده می شود اشاره دارد. به طور گسترده این قابلیت در همسان سازی صدا و تصویر هم مورد استفاده قرار می گیرد. یک استدلال معمول ادعا می کند که نرخ فریم ریت بالاتر قادر است حرکات طبیعی تر از حرکات فیلم را در اختیار شما قرار دهد. از آنجایی که نظرات متفاوت هستند تایید این موضوع احتمالا کمی سخت باشد. در هر حال رزولوشن ۸K، از فریم ریت تا سرعت  ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کرده اما در مقابل ۴K نرخ ۵۰-۶۰ فریم در ثانیه را دارد.

۳- کانال صوتی – ۴K در مقابل ۸K

تفاوت میان 8 کی و 4 کی

۸K Ultra HD از کانال صوتی ۲۲٫۲ پشتیبانی کرده درحالی که کانال صوتی ۴K Ultra HD هنوز ۵٫۱ است. در اینجا یک تنظیمات سه بعدی توسط NHK سازمان دهی شده و کاربران می توانند از صدای سوپر استریو در مدل های ۸K بهرمند شوند.

مقاله پیشنهادی: تلویزیون هوشمند چیست

۴- زاویه دید:

زاویه دید در رزولوشن 8 کی

یکی دیگر از تفاوت های بین این دو نوع فنآوری در زاویه دید این دو است. ۴K زاویه دید ۵۵ درجه را ارائه داده در حالی که زاویه دید ۸K برابر با۱۰۰درجه است. زاویه دید حداکثر زاویه ای است که افراد می توانند عملکرد بصری قابل قبولی را روی یک مانیتور مشاهده کنند. از این رو تکنولوژی نمایشگرهای ۸K به شما امکان می دهند ویدئوها را از زاویای دید گسترده تری مشاهده کنید. یکی از ترندهای تکنولوژی سال ۲۰۱۹ تولید تلویزیون های ۸K است که نتیجه آن مدل های بزرگتر با رزولوشن بیشتر است. سازندگان تلویزیون از مدت ها قبل تاکنون تولید این نوع محصولات خود را شروع کرده و تازه شروع به فروش آنها کرده اند. شرکت ال جی و سامسونگ در ما آگوست در کنفرانس IFA از این نوع محصولات غول پیکر خود رونمایی کرده اند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹ رای

سوالات متداول

نرخ فریم ریت ۸K و ۴K در تلویزیون چه تفاوتی با هم دارند؟

✔️ رزولوشن متفاوت این دو به کیفیت تصویر این دو بر می گردد در مقابل نرخ فریم ریت به تعداد فریم های مجزا و یا تصاویری که در هر ثانیه در یک فیلم، بازی کامپیوتری و یا تلویزیون نمایش داده می شود اشاره دارد. به طور گسترده این قابلیت در همسان سازی صدا و تصویر هم مورد استفاده قرار می گیرد. یک استدلال معمول ادعا می کند که نرخ فریم ریت بالاتر قادر است حرکات طبیعی تر از حرکات فیلم را در اختیار شما قرار دهد. از آنجایی که نظرات متفاوت هستند تایید این موضوع احتمالا کمی سخت باشد. در هر حال رزولوشن ۸K، از فریم ریت تا سرعت ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کرده اما در مقابل ۴K نرخ ۵۰-۶۰ فریم در ثانیه را دارد.

رزولوشن ۴K و رزولوشن ۸K در تلویزیون ها از نظر زاویه دید چه تفاوتی با هم دارند؟

✔️ یکی دیگر از تفاوت های بین این دو نوع فنآوری در زاویه دید این دو است. ۴K زاویه دید ۵۵ درجه را ارائه داده در حالی که زاویه دید ۸K برابر با۱۰۰درجه است. زاویه دید حداکثر زاویه ای است که افراد می توانند عملکرد بصری قابل قبولی را روی یک مانیتور مشاهده کنند. از این رو تکنولوژی نمایشگرهای ۸K به شما امکان می دهند ویدئوها را از زاویای دید گسترده تری مشاهده کنید. یکی از ترندهای تکنولوژی سال ۲۰۱۹ تولید تلویزیون های ۸K است که نتیجه آن مدل های بزرگتر با رزولوشن بیشتر است. سازندگان تلویزیون از مدت ها قبل تاکنون تولید این نوع محصولات خود را شروع کرده و تازه شروع به فروش آنها کرده اند. شرکت ال جی و سامسونگ در ما آگوست در کنفرانس IFA از این نوع محصولات غول پیکر خود رونمایی کرده اند.

رزولوشن ۴K و رزولوشن ۸K در تلویزیون ها از نظر کانال صوتی چه تفاوتی با هم دارند؟

✔️ ۸K Ultra HD از کانال صوتی ۲۲٫۲ پشتیبانی کرده درحالی که کانال صوتی ۴K Ultra HD هنوز ۵٫۱ است. در اینجا یک تنظیمات سه بعدی توسط NHK سازمان دهی شده و کاربران می توانند از صدای سوپر استریو در مدل های ۸K بهرمند شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن