بهترین قیمت شیائومی
علم و دانش

۸ قاتل دریایی را بشناسید!

هیچ عاملی نمی‌تواند یک روز سرگرم کننده را در ساحل خراب کند مگر اینکه مشکلی پیش بیاید یا حیوانی عجیب و غریب روزتان را خراب کند. همانگونه که انواع موجودات دریایی می تواند شما را خیره کند، موجودات خطرناکی نیز در دریا زندگی می‌کنند که می‌توانند آسیب‌های جدی به شما وارد کنند.
به همین دلیل ۱۹ مگ، لیستی از حیوانات کشنده ‍‌دریایی را گردآوری کرده‌ که به همراه دستورالعمل‌های درمانی ذکر شده در آن کمک بزرگی در مواقع خطر خواهد بود.

جنگجوی پرتغالی یا لوله ماهی

8 قاتل دریایی را بشناسید!

اگر کسی در دریا یا ساحل شروع به فریاد کرد که جنگجوی دریایی به او صدمه زده یک مرد با کلاه‌خود و شمشیر را فراموش کنید، جنگجوی پرتغالی یک موجود عجیب است که یک “ارگانیسم استعماری” تلقی می‌شود. یعنی از حیوانات و پولیپ‌های مختلفی تشکیل شده است که به تنهایی نمی توانند زنده بمانند. این حیوان از طریق شاخک‌های خود، سمی را به قربانیان تزریق می کند. قربانی دچار درد قفسه سینه ، مشکل در تنفس و حتی مرگ خواهد شد.

زیستگاه: اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام
درمان: یک مطالعه جدید ادعا می‌کند که استفاده از کیسه آب گرم و سرکه بر روی زخم بهترین گزینه است.

عروس دریایی

8 قاتل دریایی را بشناسید!

این حیوانات دریایی معمولاً در اقیانوس شنا می‌کنند، اما بعضی از آنها نزدیک ساحل هم دیده می‌شوند. شاخک‌های آنها دارای سلول‌های سمی میکروسکوپی هستند که بطور معمول برای گرفتن طعمه یا به عنوان دفاع استفاده می‌شوند. به طور معمول، نیش باعث درد و قرمزی می‌شود. در موارد جدی‌تر، نیش آنها می‌تواند باعث بیماری‌های جدی و حتی مرگ شود.
زیستگاه: در سراسر جهان، از آبهای سطحی تا اعماق اقیانوس
درمان: سرکه و گرما بهترین گزینه‌های درمانی هستند. شما همچنین باید مطمئن شوید که هر شاخک را با موچین از بدن بیرون درآورده‌اید.

شقایق دریایی

8 قاتل دریایی را بشناسید!

شقایق‌های دریایی با وجود اینکه به نظر می‌رسد گیاه هستند ولی در واقع حیواناتی که با داشتن سلول‌های حاوی سم، ترکیبی از سموم و نوروتوکسین‌ها را به قربانیان خود تزریق می‌کنند. به طور معمول، شقایق‌های دریایی به انسان حمله نمی‌کنند بلکه در موارد نادری این اتفاق می‌افتد و اغلب قربانیان توسط شقایق‌هایی که آب آنها را به ساحل آورده، قربانی شده‌اند. در موارد جدی، زهر می‌تواند باعث مرگ شود.

فروش ویژه
تبلت  Redmi Pad SE ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۳۹۹,۰۰۰ تومان
تبلت Redmi Pad SE ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi A3 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۱۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi A3 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۲۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۸,۲۷۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Poco X6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۸,۴۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Poco X6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Poco X6 ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۶,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Poco X6 ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت

زیستگاه: اقیانوس هند و اقیانوس آرام
درمان: درمان زخم بستگی به این دارد که چه نوع شقایق دریایی شما را درگیر کرده است، تعداد سموم تزریق شده و نحوه واکنش فرد نیز عامل مهمی هست. زخم نیز باید تمیز شود. مشابه زخم‌های دیگر، سرکه می‌تواند درد را درمان کند. برای کاهش درد ممکن است به آنتی بیوتیک‌های موضعی و مسکن‌ها نیاز باشد. در موارد جدی، مردم باید با خدمات پزشکی تماس بگیرند.

پرتوماهی گزنده یا Stingray

8 قاتل دریایی را بشناسید!

Stingrays نوعی ماهی است که بسیار شبیه به کوسه است. آنها معمولاً به انسان حمله نمی‌کنند، اما وقتی تحریک شوند، مانند کوسه‌ها اقدام به حمله می‌کنند. بر خلاف موجودات که قبلاً گفته شد، آنها به جای شاخک‌ها با تیغ نخاعی یا همان دم خود حمله می‌کنند. آنها به طور عادی برای انسان کشنده نیستند، اما موارد معدودی گزارش شده است که مهمترین آنها فوت استیو ایروین، شخصیت تلویزیونی استرالیا در سال ۲۰۱۶ است.

زیستگاه: در سراسر جهان، به ویژه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری
درمان: به طور معمول، استیگرای در صورت لمس یک منطقه حیاتی، کشنده است. در موارد دیگر ، ممکن است عمل جراحی برای خارج کردن سم لازم باشد. اقدامات اولیه نیز بدین صورت باید انجام پذیرد: منطقه را تمیز کنید، آن را ببندید. برای جلوگیری از خونریزی می‌توان از فشار استفاده کرد و آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند به درمان درد و عفونت کمک کنند.

طوطی دریایی

8 قاتل دریایی را بشناسید!

جوجه تیغی یا طوطی دریایی حیوانات اهلی است که با شکارچیان زیادی مانند، مارماهی و حتی ستاره‌های دریایی مواجه هستند، بنابراین معقول است که آنها از سنبله‌های خود برای محافظت استفاده می‌کنند.

زیستگاه: در سراسر جهان، به ویژه در کنار دریا
درمان: سنبله‌ها را با موچین بردارید. مشابه موارد فوق، می‌توان از سرکه برای درمان درد و همچنین آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد.

Lionfish یا ماهی قرمز

8 قاتل دریایی را بشناسید!

شیرماهی با نام‌های زیادی مانند”گورفریش” یا “بوقلمون دریایی” خوانده می‌شود و به دلیل سم باله‌اش شناخته شده است. سم آنها برای انسان خطرناک بوده و باعث تب، استفراغ، سوزش قلب، نارسایی قلبی و حتی مرگ می شود. اگرچه به ندرت برای بزرگسالان کشنده است. اما برای کودکان، سالمندان، مبتلایان به سیستم ایمنی ضعیف و افرادی که آلرژی به سم دارند خطرناک است.

زیستگاه: اقیانوس اطلس، دریای کارائیب و دریای مدیترانه
درمان: به طور معمول، ناحیه آسیب دیده باید به سرعت در آب گرم غوطه‌ور شود که پروتئین‌های موجود در سم را تجزیه می‌کند و درد و علائم را کاهش می دهد. دمای توصیه شده از ۱۱۰ºF تا ۱۱۵ºF است. استفاده از آب گرم می‌تواند خطر سوختن قربانی را به همراه داشته باشد. در صورت بروز واکنش آلرژیک باید با خدمات پزشکی تماس گرفته شود.

مرجان‌های آتشین

8 قاتل دریایی را بشناسید!

با وجود این نام، مرجان‌های آتشین در واقع مرجان واقعی نیستند، آنها گونه جانوری هستند که در صورت تماس، قربانی احساس درد و سوزش ناشی از ترشحات سمی می‌کند. در موارد نادر، زهر می‌تواند باعث مرگ شود.

زیستگاه: اقیانوس های هند ، اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس و همچنین دریای کارائیب
درمان: نمک معمولاً برای تمیز کردن زخم ناشی از زهر مرجان آتشین استفاده می‌شود. همچنین از سرکه برای درمان سم می‌توان استفاده کرد. بسیار مهم است که ترشحات را با استفاده از موچین خارج کرده، زخم را با الکل ضدعفونی کنید. اگر قربانی دارای حساسیت نسبت به زهر یا شرایط شدید دیگری است، با خدمات پزشکی تماس بگیرید.

پلاتیپوس

8 قاتل دریایی را بشناسید!

پلاتیپوس حیوان وحشی است. به نظر می‌رسد جانوری بین اردک و یک حیوان دریایی باشد. این حیوان یک پستاندار است که در صورت تحریک به انسان حمله می‌کند.

زیستگاه: رودخانه‌ها و نهرهای استرالیا
درمان: به طور کلی، سم پلاتیپوس برای انسان کشنده نیست اما بسیار دردناک است، جالب اینجاست که مورفین قادر به کاهش این درد نیست، زیرا پزشکان اغلب مجبور به درمان قربانیان با تزریق بی‌حسی موضعی هستند. از طرف دیگر دانشمندان معتقدند که می توانند از همین سم برای درمان دیابت در انسان استفاده کنند.

حیوانات سمی دیگری که می شناسید چیست؟ لطفا در نظرات با ما در میان بگذارید!

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن