خرید گوشی گیمینگ شیائومی
فضا و نجوم

سیاره نهم یک مینی سیاه چاله از آب درآمد

این ایده که سیاره نهمی در منظومه شمسی ما و در مداری بسیار فراتر از نپتون قرار دارد، تصور عموم مردم را از سال ۲۰۱۶ به خود جلب کرده است. در اوایل سال جاری میلادی نیز مجدداً این ایده مطرح شد زیرا اخترشناسان شواهد بیشتری را برای حمایت از ایده وجود “سیاره ۹” پیدا کردند.

سیاره نهم یک مینی سیاه چاله از آب درآمد

اکنون، تیم دیگری از اخترشناسان ایده‌ای جالب‌تر را مطرح کرده‌اند: جسمی عجیب که شاهد شواهدی از آن هستیم؛ سیاره‌ نهم نیست بلکه یک سیاه چاله کوچک است.

سیاره نهم یک فصت مطالعاتی هیجان‌انگیز

محققان این یافته را “یک فرصت هیجان انگیز” توصیف می‌کنند و معتقدند که “این سناریو چندان هم غیر منطقی نیست”. آنها با جستجوی شواهدی از یک ماده تاریک خرد در اطراف این مینی سیاه چاله، راهی را برای آزمایش آن پیشنهاد می‌کنند.

نظریات پیرامون شکل‌گیری اولیه جهان و سیاه‌چاله‌های ابتدایی خیلی زود پس از بیگ بنگ شکل گرفته است. طبق این نظریات جهان اولیه بسیار متراکم بود برای همین ممکن است سیاه‌چاله‌ها نه در حد ستاره‌ها عظیم، بلکه در مقیاس بسیار کوچکتر شکل بگیرند. این اجسام ریز می‌توانند وزنی کم‌تر از جرم کره زمین داشته باشند و یک سیاه چاله پنج برابر جرم زمین می‌تواند در کف دست شما جای بگیرد یا ۱۰ برابر جرم زمین در حدود اندازه یک توپ بولینگ باشد.  این نکته بدان معنی است گاهی این مینی سیاهچاله‌ها به مراتب کوچکتر از آن هستند که تصور می‌کنیم. بنابراین ممکن است که یکی در منظومه شمسی قرار داشته باشد که هنوز متوجه حضور آن نشده‌ایم.

برای جستجوی سیاه‌چاله بالقوه موجود در منظومه شمسی ما، باید در ابزاری شناسایی تجدید نظر کرد و خلاق بود. سیاه‌چاله‌ها هر نوری را که از مرز آنها عبور می کند، جذب می کنند، بنابراین مشاهده آنها دشوار است. اما محققان پیشنهاد می‌کنند که سیاه‌چاله با جرم سیاره می‌تواند هاله‌ای از ماده تاریک را در اطراف خود داشته باشد اگرچه ما نمی توانیم ماده تاریک را به طور مستقیم تشخیص دهیم. ولی ذرات ماده تاریک در تعامل اشعه گاما سرنخ حضور سیاه‌چاله را فراهم می‌آورد.

برای آزمایش این تئوری درباره سیاره نهم، گام بعدی محققان جستجو از طریق داده‌های تلسکوپ فضایی Fermi Gamma-Ray و تاباندن اشعه گاما به این مینی سیاه‌چاله است.

 

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۳,۷۱۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۶,۳۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۶۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۷۴۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۱,۹۵۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن