خرید گوشی گیمینگ شیائومی
اخبار سامسونگاخبار گوشی موبایلراهنمای خرید

نقد و بررسی کامل گلکسی ای ۵۱؛ ترکیبی از امکانات عالی و برچسب قیمتی فوق‌العاده

قبل از اشاره به هر نکته‌ای پیرامون گوشی سامسونگ گلکسی ای ۵۱ می‌بایست گفت که اگر به دنبال یک گوشی با نمایشگر بزرگ، طول عمر باتری فوق‌العاده با قیمتی مقرون به صرفه هستید، گلکسی ای ۵۱ قطعاً بهترین گزینه برای شما در هنگام خرید گوشی به حساب می‌آید. سامسونگ تاکنون چندین مدل از سری A خود را روانه بازار کرده که از این میان برخی از مدل‌های آن محبوبیت و فروش بسیار بالایی را به خود اختصاص دادند. از جمله این دستگاه‌ها، می‌توان به مدل گلکسی ای ۵۰ اشاره کرد. سامسونگ در ماه دسامبر ۲۰۱۹ از نسخه بعدی آن به نام گلکسی ای ۵۱ رونمایی کرد. در ادامه به نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت و بررسی خواهیم کرد که آیا می‌توان آن را بهترین میان رده سامسونگ در نظر گرفت یا خیر

طراحی:

اولین نکته‌ای که در رابطه با گلکسی a51 وجود دارد این است که طراحی آن در مقایسه با نسخه قبل یعنی ای ۵۰ کاملاً فرق می‌کند. طراحی Galaxy A51 در مقایسه با مدل قبلی خود بسیار ساده است. برخلاف گلکسی A50 که دارای نمایشگر Infinity-U بود، گلکسی A51 از نمایشگر Infinity-O بهره برده است. هول-پانچ دوربین جلو که در وسط نمایشگر جای داده شده باعث شده که حاشیه بالا باریک‌تر شود. جنس این نمایشگر دقیقاً مشابه به سایر گوشی‌های سری A سامسونگ بوده که تاکنون ساخته شده است.

جنس مواد سازنده بدنه هم بسیار با‌کیفیت بوده و به نظر نمی‌رسد که از جنس پلاستیک ساخته شده باشد. از طرفی دیگر نیز A51 به هیچ عنوان لغزنده نبوده در نتیجه گوشی به خوبی به دست چسبیده و خطر سقوط آن کاهش می‌یابد. خطوط منحنی استفاده شده در پنل عقب نیز باعث می‌شود که در استفاده طولانی مدت به راحتی بتوان از آن استفاده کرد. این انحنا ارگونومی آن را بالا برده و به خوبی در دست جای می‌گیرد. یکی از وجه تمایزات a51 با نسخه قبل، بکارگیری ماژول دوربین متفاوت است. لنز‌های دوربین در آن به صورت حرف L قرار گرفته‌اند.

جنس مواد سازنده بدنه هم بسیار با‌کیفیت بوده و به نظر نمی‌رسد که از جنس پلاستیک ساخته شده باشد. 

الگوی استفاده شده در پنل عقب همانند انعکاس یک منشور بوده و نسبت به پرداخت‌های گرادیانت نسخه‌های قبلی جذاب‌تر به نظر می‌رسد. در واقع این نوع پوشش جلوه خاص و زیبایی را به این گوشی میان‌رده سامسونگ داده است. ماژول دوربین مستطیلی شکل بوده و زوایای آن منحنی است. در حالی که نسبت به پنل عقب رنگ متفاوتی نیز دارد. در پنل عقب به غیر از ماژول دوربین و لوگو سامسونگ مشخصه دیگری به چشم نمی‌خورد و همین امر جذابیت الگوی استفاده شده روی بدنه را دوچندان کرده است.

جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و پورت USB Type-C در لبه پایین جای گرفته است. یکی از انتقاداتی که بر این نوع طراحی‌ها وارد بوده این است که (گرچه به ندرت اتفاق می‌افتد؛ اما) ممکن است زمانی که در حالت لنداسکیپ از گوشی خود استفاده می‌شود، سهواً پنجره اسپیکرها پوشیده شود. تمام دکمه‌های فیزیکی این مدل همانند نسخه‌های قبلی گلکسی ای ۵۱ در سمت راست آن واقع شده است.

در مجموع سه دکمه فیزیکی در ای ۵۱ به چشم می‌خورد. زمانی که گوشی موبایل روشن است، به صورت پیشفرض اگر دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید، بیکسبی فعال می‌شود؛ اما از قسمت تنظیمات می‌توانید عملکرد آن را سفارشی کنید. در مجموع کیفیت ساخت A51 عالی است، همان طور که گفته شد a51 از بدنه پلاستیکی استفاده کرده در حالی که فریم آن آلومینیومی بوده که مقاومت آن را دوچندان کرده است. A51  وزنی برابر با ۱۷۲ گرم داشته و ابعاد آن ۱۵۸.۵× ۷۳.۶× ۷.۹ میلی‌متر است. همچنین آپشن‌های رنگی آن نیز شامل منشور، مشکی، سفید، آبی و صورتی است. از نظر طراحی  می‌توان آن را بهترین میان‌ رده سامسونگ به حساب آورد.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۳,۸۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۷,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۹,۴۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۵۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۷۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت

نمایشگر:

گلکسی A51 از نمایشگر ۶.۵ اینچی هول-پانچ Super AMOLED + با کیفیت تصویر Full HD و وضوح تصویر ۱۰۸۰ × ۲۴۰۰ پیکسل و نسبت تصویر ۲۰: ۹ استفاده کرده است. به طور کلی بلندتر از پنل ۶.۴ اینچی موجود گلکسی A50 بوده و حاشیه‌ها کمی باریک‌تر شده‌اند. نمایشگر آن برخلاف پرچمداران سامسونگ تخت بوده و انحنای خاصی ندارد.

سامسونگ همواره سعی کرده که نمایشگر‌های فوق‌العاده‌ای را در گوشی‌های میان‌رده خود مورد استفاده قرار دهد؛ اما این نکته را مد نظر داشته باشید که کیفیت آنها به اندازه کیفیت نمایشگر گوشی‌های پرچم‌دار این برند نخواهد رسید. همچنین استفاده از هول-پانچ به جای بریدگی U شکل باعث شده که در زمان مشاهده محتوا، کمتر حواس کاربر پرت شود. لبه پایین نمایشگر نیز نسبت به قبل اندکی کاهش یافته است که نمایشگر آن را بسیار جذاب‌تر و کاربردی‌تر کرده است.

همچنین سنسور اثر انگشت نیز در زیر نمایشگر جای داده شده و از نوع اپتیکال است. قبلاً سنسور بکار رفته در گوشی سامسونگ گلکسی ای ۵۰ انتقادهایی وارد شده بود؛ اما این بار عملکرد آن در گوشی ای ۵۱ ارتقاء قابل‌توجهی پیدا کرده است. گرچه سرعت این نوع سنسور اثر انگشت به اندازه سنسورهای اثر انگشت فیزیکی و یا اولتراسونیک نمی‌رسد؛ اما در تشخیص اثر انگشت ارتقاء قابل‌‌توجهی یافته و عملکرد قابل قبولی را از خود نشان خواهد داد. از نظر عملکرد سنسور اثر انگشت نیز می‌تواند بهترین میان‌ رده سامسونگ در نظر گرفته شود.

دوربین:

در هنگام خرید گوشی موبایل، دوربین یکی از گزینه‌هایی است که اکثر کاربران مد‌نظر قرار می‌دهند. در مورد گلکسی ای ۵۱ نیز می‌توان به جرأت گفت که دوربین یکی از نقاط فروش آن محسوب می‌شود. سامسونگ برای دوربین‌ها از ترکیب جذابی استفاده کرده است. گلکسی A51 دارای یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f / 2.0 اولیه و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید با دیافراگم f / 2.2 بوده که زاویه ۱۲۳ درجه‌ای را به ارمغان آورده است. این دستگاه جهت ثبت عمق نیز از سنسور ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f / 2.2 استفاده کرده است.

در واقع گلکسی A51 اولین گوشی هوشمند سامسونگ محسوب می‌شود که به یک دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f / 2.4 مجهز شده است. در نظر داشته باشید که سنسور ۴۸ مگاپیکسلی خروجی ۴۸ مگاپیسکل را تحویل نمی‌دهد، این سنسور نیز از تکنولوژی «ادغام پیکسلی» بهره برده و همان خروجی ۱۲ مگاپیسکل را دارد با این تفاوت که برخورداری از این تکنولوژی دقت تصاویر را به نحو قابل‌توجهی بالا برده و از آنجایی که ۴ پیکسل به ۱ پیکسل تبدیل می‌شود در واقع می‌تواند نسبت به یک پیکسل مجزا، ۴ برابر جزئیات بیشتری را ثبت کند. گرچه می‌بایست دید که از نظر دوربین می‌توان آن را بهترین میان‌رده سامسونگ در نظر گرفت یا خیر؟

طراحی ماژول آن نیز مشابه همان طرحیست که در گوشی‌های سامسونگ گلکسی اس ۱۰ لایت و گلکسی نوت ۱۰ لایت نیز بکار رفته است. تا امروز می‌توان گفت که طراحی ماژول دوربین سامسونگ A80 خلاقانه‌ترین طراحی را در بین میان‌رده‌های سامسونگ بوده و به ماژول متحرک مجهز شده است.

!عکس‌های شارپ و ارائه رنگ عالی

نتیجه استفاده از این ترکیب پیکسلی به عکس‌های خوب و شارپ با ارائه رنگ عالی می‌انجامد. عملکرد این دوربین در نور کم نیز در مقابل نسخه قبلی ارتقاء قابل‌توجهی پیدا کرده است. ثبت عکس‌هایی که در پس‌زمینه نور‌پردازی دارند نیز عالی است. لنز اصلی نیز قادر است بزرگنمایی ۸ برابر را ارائه دهد؛ اما هر چه بیشتر زوم شود از کیفیت عکس‌ها کاسته می‌شود. دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در گلکسی A51 در مقایسه با دوربین‌های فوق‌العاده در گوشی‌های هوشمند میان‌ رده اخیر، دارای تعداد مگاپیکسل بالاتری است. با افزایش مگاپیکسل وضوح تصویر نیز بهتر شده، چرا که این دوربین می‌تواند جزئیات بیشتری را ثبت کند از این رو تصاویر شارپ‌تر به نظر می‌رسند. همچنین وجود یک لنز ۵ مگاپیسکلی ماکرو در این میان‌ رده نیز مشخصه‌ای است که اکثر مردم آن را دوست دارند.

امکان ثبت شات‌های کلوز-آپ از سوژه‌های بسیار ریز با لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو

با استفاده از این لنز نیز شما می‌توانید شات‌های کلوز-آپ بسیار جذابی را از سوژه‌های بسیار ریز خلق کنید که با دوربین‌های معمولی نمی‌توان از آنها عکس گرفت. به خاطر داشته باشید که برای اینکه بتوانید نتیجه درستی کسب کنید، باید خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید به سوژه نزدیک شوید. خود گوشی توصیه می‌کند که دوربین را ۳-۵ سانتی‌متر از سوژه دور نگه دارید.

با این حال، شما باید برای ثبت این نوع عکس‌ها صبور باشید؛ زیرا عدم برخورداری از تثبیت‌کننده اپتیکال تصویر به این معنی است که حتی کوچک‌ترین حرکت نیز منجر تار شدن عکس‌های ثبت شده خواهد شد. گلکسی ای ۵۱ برای ثبت عکس‌های جذاب سلفی دارای یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی است. عکس‌های ثبت شده با این دوربین سلفی نیز بسیار شارپ بوده و رضایت کاربر را جلب خواهد کرد. هر دو دوربین از ضبط ویدئو‌های ۴K با رزولوشن UHD پشتیبانی می‌کند.

ایجاد AR Doodle در ویدیوهای شما امکان پذیر است. این ویژگی به همان روش Galaxy Note 10 کار می‌کند. حالت‌های دوربین دیگر عبارتند از: Panorama  Food، Pro، Night، Super Slow-Mo، Slow Motion و هایپرلاپس AR Emoji و Bixby Vision نیز حضور دارند. گلکسی ای ۵۱ یکی از گوشی‌های منحصر به فرد سامسونگ به حساب می‌آید. قبل از رونمایی از گلکسی ای ۵۱ اولین گوشی‌های که از جدیدترین نسخه اندروید استفاده کردند گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس بودند؛ اما سامسونگ منتظر گلکسی اس ۲۰ نماند.

نرم افزار:

گلکسی ای ۵۱ را می‌توان اولین گوشی میان‌رده سامسونگ در نظر گرفت که رابط کاربری One UI 2.0 و اندروید ۱۰ را مورد استفاده قرار داد. رابط کاربری UI 2.0 نیز بسیار ساده و از نظر بصری کاربردی و زیبا به نظر می‌رسد. سامسونگ اصلاحات زیادی را در این نسخه از نرم‌افزار مورد استفاده قرار داده و گلکسی ای ۵۱ نیز از تمام این ویژگی‌ها برخوردار شده است. خود پلتفرم اندروید ۱۰، بسیاری از ویژگی‌های جدید مانند حریم خصوصی و ابزار مکان‌یابی، حالت فوکوس، کنترل والدین بهتر و حرکات ناوبری Google را برای گوشی‌هایی که از آن استفاده کنند، به ارمغان می‌آورد. همچنین از Night mode ،Dual Messenger،Game Launcher و Secure Folder نمایشگر همیشه روشن، فیلترینگ نور مضرر آبی و اسکن QR برخوردار است.

عملکرد:

در رابطه با سخت‌افزار این میان‌رده سامسونگ نیز خاطر نشان می‌شود که تراشه Exynos 9611 خود شرکت سامسونگ را به خدمت گرفته است. در واقع این همان پردازنده‌ای است که در گوشی گلکسی ای ۵۰ اس نیز مورد استفاده قرار گرفته است. می‌توان این تراشه را نسخه «آور-کلاک» تراشه Exynos 9610 در نظر گرفت. این تراشه با ۶ گیگابایت رم به خوبی از پس عملکرد‌های چند وظیفه‌ای برخواهد آمد.

در برخی از بازارها نیز نسخه‌ای از این دستگاه با رم ۴ گیگابایت نیز عرضه شده است. در رابطه با صدای این میان‌رده نیز خاطر نشان می‌شود که صدای آن معمولی بوده؛ اما رضایت خاطر کاربران را جلب خواهد کرد و از این نظر دقیقاً همانند نسخه قبلی خود عمل کرده است. همچنین این میان‌رده سامسونگ از تکنولوژی Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند و عملکرد صدای آن هم برای هدفون‌های سیمی و هم هدفون‌های بی‌سیم ارتقاء خواهد یافت. صدای تماس بلند و شفافی نیز دارد.

باتری:

گلکسی A51 دارای همان باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با شارژ سریع ۱۵ واتی است که در Galaxy A50 هم مورد استفاده قرار گرفته است. این یک باتری نسبتاً بزرگ بوده که به راحتی می‌تواند یک روز کامل انرژی لازم برای استفاده از گوشی را تأمین کند. حتی اگر از آن دسته کاربرانی هستید که استفاده خیلی زیادی از گوشی خود ندارید این، باتری می‌تواند تقریباً تا دو روز گوشی شما را روشن نگه دارد، به خصوص اگر فقط یک سیم کارت در گوشی وجود داشته باشد.

در حالی که برخی از کاربران توقع داشتند که سامسونگ در این گوشی از تکنولوژی شارژ سریع نسخه ۲۵ وات استفاده کند، این شرکت در Galaxy A51 از نسخه ۱۵ وات بهره برده است. چرا که این شرکت سعی دارد تفاوت بین میان‌رده‌های سری ای را همچنان‌ حفظ کند. انتظار می‌رود که باتری این گوشی طی دو ساعت از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ شود. جدا از عملکرد فست شارژ، از نظر طول عمر باتری می‌توان آن را بهترین میان رده سامسونگ در نظر گرفت.

ارزش خرید گوشی گلکسی ای ۵۱:

از جمله نقاط مثبتی که این میان‌رده عالی سامسونگ را به یک گزینه ایده ال برای تماشای فیلم و مالتی مدیا تبدیل می‌کند، می‌توان به باتری فوق‌العاده و نمایشگر اشاره کرد. از طرفی دیگر نیز لنز ۵ مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر ماکرو می‌تواند یک آپشن جذاب برای عاشقان عکاسی در نظر گرفته شود. در واقع سامسونگ موفق شده یک ترکیب عالی و کاربردی را با حداقل قیمت گوشی ممکن برای کاربران خود که قصد خرید گوشی دارند را ارائه دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

سوالات متداول

عملکرد سخت افزاری گوشی گلکسی ای 51 چگونه است؟

در رابطه با سخت‌افزار این میان‌رده سامسونگ نیز خاطر نشان می‌شود که تراشه Exynos 9611 خود شرکت سامسونگ را به خدمت گرفته است. در واقع این همان پردازنده‌ای است که در گوشی گلکسی ای ۵۰ اس نیز مورد استفاده قرار گرفته است. می‌توان این تراشه را نسخه «آور-کلاک» تراشه Exynos 9610 در نظر گرفت. این تراشه با ۶ گیگابایت رم به خوبی از پس عملکرد‌های چند وظیفه‌ای برخواهد آمد.

آیا گوشی گلکسی ای ۵۱ ارزش خرید بالایی دارد؟

از جمله نقاط مثبتی که این میان‌رده عالی سامسونگ را به یک گزینه ایده ال برای تماشای فیلم و مالتی مدیا تبدیل می‌کند، می‌توان به باتری فوق‌العاده و نمایشگر اشاره کرد. از طرفی دیگر نیز لنز ۵ مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر ماکرو می‌تواند یک آپشن جذاب برای عاشقان عکاسی در نظر گرفته شود. در واقع سامسونگ موفق شده یک ترکیب عالی و کاربردی را با حداقل قیمت گوشی ممکن برای کاربران خود که قصد خرید گوشی دارند را ارائه دهد.

مشخصات دوربین گوشی گلکسی ای 51 چیست؟

دوربین یکی از نقاط فروش گلکسی ای ۵۱ محسوب می‌شود. گلکسی A51 دارای یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی با یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید و سنسور ۵ مگاپیکسلی جهت ثبت عمق است. در واقع گلکسی A51 اولین گوشی هوشمند سامسونگ محسوب می‌شود که به یک دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی مجهز شده است. در نظر داشته باشید که سنسور ۴۸ مگاپیکسلی با استفاده از تکنولوژی ادغام پیکسلی خروجی ۱۲ مگاپیسکلی را دارد با این تفاوت که برخورداری از این تکنولوژی دقت تصاویر را به نحو قابل‌توجهی بالا برده و از آنجایی که ۴ پیکسل به ۱ پیکسل تبدیل می‌شود در واقع می‌تواند نسبت به یک پیکسل مجزا، ۴ برابر جزئیات بیشتری را ثبت کند.

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن