خرید گوشی گیمینگ شیائومی
اخبار تکنولوژیسخت افزار

راهنمای جامع آشنایی با انواع کابل‌های ویدیوئی؛ VGA ،DVI و HDMI

قبلاً در مقاله‌ای آموزش نحوه‌ی اتصال گوشی‌های اندروید به تلویزیون از طریق Wi-Fi Direct آموزش داده شد. با پیشرفت تکنولوژی، تعداد و تنوع کابل های مورد نیاز دستگاه‌ها نیز بیشتر شده است. با وجود اینکه بسیاری از تولیدکنندگان به راه‌حل‌های بی‌سیم روی آورده‌اند، اما هنوز هم به کابل هایی مثل کابل HDMI احتیاج داریم. این موضوع به‌ویژه درمورد دستگاه‌های ویدیوئی صادق است. تلویزیون‌ها، مانیتورها و سایر دستگاه‌ها برای عملکرد صحیح به طیف گسترده‌ای از کابل‌ها و اتصالات نیاز دارند. بنابراین شناخت انواع آن‌ها و آگاهی از عملکرد هریک به ما در استفاده‌ی صحیح بسیار کمک می‌کند. برای اینکه بدانید کدام کابل پاسخگوی نیاز شماست، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

تخفیفات ویژه محصولات متنوع
تخفیفات ویژه محصولات متنوع موجود

 

راهنمای جامع آشنایی با انواع کابل‌‌های ویدیوئی؛

تفاوت VGA ،DVI و HDMI

VGA:

VGA مخفف «Video Graphics Array» است. این اتصال توسط شرکت IBM در سال ۱۹۸۷ ساخته شد و قدیمی‌ترین کابل پرکاربرد تا به امروز بوده است. این کابل بصورت عمده برای تلویزیون، لپ‌تاپ‌ها، مانیتورهای کامپیوتر و کارت‌های گرافیک استفاده می‌شود. کابل‌ ویدیوئی VGA تا رزولوشن ۶۴۰×۴۸۰ پیکسل را در ۱۶ رنگ مختلف پشتیبانی می‌کند، البته می‌توانید با کاهش رزولوشن به ۳۲۰ *۲۰۰ پیکسل تعداد رنگ‌ها را تا ۲۵۶ افزایش دهید. این حالت «Mode 13h» نام داشته و معمولاً زمانی استفاده می‌شود که کامپیوتر خود را به حالت «Safe Mode» تغییر دهید. جالب است بدانید که از این حالت در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی برای بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌شد.

 

این کابل می‌تواند سیگنال‌های ویدیوئی «RGBHV» را انتقال دهد. سیگنال‌ها شامل «Red»، ‏«Green»، ‏«Blue»، ‏«Horizontal Sync» و «Vertical Sync» هستند. سوکت VGA از ۱۵ پین تشکیل شده است که در سه ردیف پنج‌تایی قرار گرفته‌اند و معمولاً این کابل‌ها آبی رنگ هستند. این سوکت‌ها توسط دو پیچ که در دو طرف آن قرار گرفته‌اند به خوبی به دستگاه مورد نظر متصل می‌شوند.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت 128 رم 6 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۶۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت ۱۲۸ رم ۶ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۶۸۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۸,۷۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت

 

کابل HDMI کابل ویدیویی
کابل VGA

 RCA :

کابل‌ ویدیوئی سه رشته‌ای معروف قرمز، سفید و زرد تقریباً معرف حضور همگی هستند، این کابل‌ها نوعی رابط «RCA» هستند و زمانی پرطرفدارترین نوع رابط‌های صوتی و تصویری به شمار می‌رفتند. با وجود اینکه این کابل‌ها به عنوان کابل RCA شناخته شده، ولی در واقع RCA به رابط فلزی سر کابل‌ها گفته می‌شود و مخفف نام شرکت «Radio Corporation of America» است که استفاده از این کابل‌ها را به عموم مردم معرفی کرد.

کابلهای ویدئویی
کابلهای ویدئویی

کابل‌ قرمز و سفید برای سیگنال‌های صوتی، و کابل‌ زرد برای ارسال سیگنال تصویر است. این سه کابل با کمک یکدیگر توانایی انتقال تصویر با رزولوشن ۴۸۰i یا ۵۷۶i را به همراه صدای استریو دارند. کابل VGA و رابط RCA با روی کار آمدن کابل‌های DVI و HDMI کاربردپذیری خود را از دست دادند.

 DVI:

حدود ده سال است که کابل VGA توسط شرکت IBM معرفی شده است DVI مخفف عبارت «Digital Visual Interface» و به معنای «رابط تصویری دیجیتال» است و می‌تواند ویدیوی دیجیتال فشرده نشده را در سه حالت انتقال دهد:

DVI-I ترکیبی: سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ را در یک رابط ترکیب می‌کند

DVI-D دیجیتال: فقط از سیگنال‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کند

DVI-A آنالوگ: فقط از سیگنال‌های آنالوگ پشتیبانی می‌کند

دو نوع کابل اول یعنی کابل‌های ترکیبی و دیجیتال به صورت تک لینک و یا لینک دوگانه (Dual link) عرضه می‌شوند. در حالت تک لینک، این کابل تا رزولوشن ۱۹۲۰ *۱۲۰۰ را در حالت ۶۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند. البته این میزان رزولوشن قابل ارتقا است، با کمک یک فرستنده‌ی دیجیتالی دیگر و تبدیل کابل به حالت دوآل لینک، رزولوشن پشتیبانی شده تا ۲۵۶۰ * ۱۶۰۰ در حالت ۶۰ هرتز افزایش می‌یابد.

کابل‌های DVI در حالت DVI-A از ارتباط آنالوگ پشتیبانی می‌کنند. قابل ذکر است که رابط‌های DVI می‌توانند با کابل‌های VGA قدیمی نیز سازگار باشند.

کابل HDMI کابل ویدیویی
کابل DVI

کابل HDMI:

«HDMI» یا «High Definition Media Input» یک رابط انتقال صوت و تصویر اختصاصی است که توسط گروهی از تولیدکنندگان الکترونیکی نظیر «Sony»،‏ «Sanyo» و «Toshiba» تولید شده است. این کابل‌ها تا به امروز بسیار موفق عمل کرده‌اند. HDMI سیگنال‌های ویدیوئی (فشرده نشده) و صوتی (فشرده نشده یا فشرده شده‌ی ۸ کاناله) را به مانیتورها، تلویزیون‌های دیجیتال و پخش‌کننده‌های DVD یا بلو ری انتقال می‌دهد.

جدیدترین کابل «HDMI 2.1» است که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد. این کابل می‌تواند با سرعت ۴۸ گیگابایت بر ثانیه، فایل‌ها را با رزولوشن k4 یا۸k انتقال دهد. از آنجایی که HDMI هم از استانداردهای ویدیوئی مشابه DVI پشتیبانی می‌کند، هر دو با یکدیگر سازگار هستند. همچنین، نیازی به تبدیل سیگنال آن‌ها وجود ندارد و کیفبت آن نیز  کاهش پیدا نخواهد کرد.

سه نوع اتصال کابل‌ ویدیوئی HDMI شناخته شده است. نوع A برای استفاده در تلویزیون و تجهیزات تئاترها و سینماهای خانگی است و بصورت سایز کامل ارائه می‌شود. Mini-HDMI، نوع C است که در لپ‌تاپ و تبلت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع D آن نیز Micro-HDMI است که در مدل‌های گوشی موبایل بکار می‌رود.

کابل HDMI کابل ویدیویی
انواع کابل ویدئویی

کابل ویدیوئی DisplayPort:

«DisplayPort» یک رابط دیجیتالی است که توسط شرکت «Video Electronic Standards Association» ابداع شده است. این رابط سیگنال‌های صوتی و تصویری را انتقال می‌دهد، از این رو شباهت زیادی به HDMI دارد. DisplayPort 2.0 تا رزولوشن ۸K و حتی HDR نیز پشتیبانی می‌کند.

HDMI ابتدا برای سیستم‌های صوتی خانگی تولید شد، در حالی که DisplayPort برای اتصال رایانه‌ها به مانیتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل شباهت عملکرد این دو به هم، می‌توان با استفاده از یک آداپتور «Dual Mode DisplayPort»، دستگاه‌های DisplayPort و HDMI را به یکدیگر وصل کرد. عملکرد این پورت شبیه به کابل LAN و USB است، از همین رو بهترین مصرف و کاربرد را در رایانه‌ها دارد و برای سیستم‌های صوتی خانگی تولید نشده‌اند.

کابل HDMI کابل ویدیویی
DisplayPort
مقاله پیشنهادی: ساخت کانال یوتیوب

کابل ویدیوئی مناسب برای نیازهای شما کدام است؟

زمانی که یک فناوری جدید به بازار می‌آید، تولیدکنندگان برای تبدیل آن به استاندارهای جهانی باهم به رقابت می‌پردازند تا محصول مورد نظر در تمام بازارهای جهانی قابل استفاده باشد. به همین دلیل انواع اتصالات ویدیوئی وجود دارد و تا به امروز هم هنوز همه‌ی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با این حال، استانداردسازی امکان‌پذیر است. در اواسط دهه ۲۰۰۰ هر گوشی موبایل با یک شارژر اختصاصی همراه بود. امروزه، تقریباً تضمین شده است که گوشی هوشمند شما از طریق micro-USB یا USB-C شارژ می‌شود. در مورد استاندارهای ویدیوئی نیز این موضوع صادق است. کابل‌ ویدیوئی HDMI از پرکاربردترین اتصالات به شمار می‌رود.

نظرات ارزشمند و سوالات خود را در مورد این مقاله با ما در ۱۹کالامگ به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن