خرید گوشی گیمینگ شیائومی
سبک زندگی

تاریخچه تولید عطر

وقتی بوی عطر خاصی از قبیل شستشو با مواد عطری یا هلو تازه و … را استشمام می کنیم، بلافاصله و ناخودآگاه بوی آن را به بخشی از حافظه می سپاریم. بوی عطر می تواند احساسات را تحریک کند و خاطراتی را که فراموش کرده ایم، بازگرداند. عطر، به سادگی، تسلط بر برخی از رایج ترین بوها و ترکیبی از آن ها برای تولید بوی منحصر به فرد برای هر شخص است.
برای فهم عطر، باید ابتدا در زمان مصریان باستان جستجو کنیم.

برای اطلاع بیشتر از تاریخچه عطر و ادکلن در ۱۹کالا مگ همراه ما باشید.

تاریخچه تولید عطر

 

ریشه ها و تاریخچه

مصری ها اولین منشا تولید عطر هستند. در طول پادشاهی قدیم و مرکزی، عطرها را در همه موارد از جمله مراسم مذهبی تا آمادگی برای دفن و حتی روزانه استفاده می کردند. مردمان غنی جامعه مصر، مرد و زن به طور یکسان، خود را با رایحه هایی مانند لیلی خوش بو می کردند تا وضعیت و جایگاه خود را نشان دهند.

پارس ها استفاده از عطر را به عنوان نشانه ای از وضعیت سیاسی مورد استفاده قرار دادند، اما زمانی که یونانیان و رومی ها با آن آشنا شدند، عطر را به عنوان یک نوع هنر مشاهده کردند و بطور گسترده به ساخت آن پرداختند. باستان شناسان اخیرا یک کارخانه عطر را از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد در قبرس کشف کرده اند که ظاهرا در تولید عطر هایی مانند گشنیز، اسطوخدوس، رزماری و غیره… خبره بوده اند.

عطر به آرامی در سراسر جهان پخش شد، و برای مدتی، عطرها عمدتا برای استفاده در مراسم مذهبی به کار برده می شدند. با این حال، در سال۱۱۹۰، تولید تجاری عطر در پاریس آغاز شد و از آنجا عطر یک باره به یک صنعت عظیم و شکوفا تبدیل شد. دو روش اصلی استفاده در آن زمان سوزاندن (بخور دادن) و استفاده از روغن، موم و پماد ها بود. روغن های معطر برای پوست و یا لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شد. سپس در طول پادشاهی جدید (۱۵۸۰ تا ۱۰۸۵ ق.م) عطر ها در طول جشنواره ها مورد استفاده قرار گرفتند و زنان مصری نیز از کرم ها و روغن های معطر به عنوان لوازم آرایشی و پیرایشی استفاده می کردند و به عنوان مقدمه ای برای عاشق شدن بود.

استفاده از عطر پس از آن به یونان، رم و جهان اسلام گسترش یافت.

این جامعه اسلامی بود که استفاده از عطر را حفظ کرد، زیرا گسترش مسیحیت منجر به کاهش استفاده از عطر شد. با شکست امپراتوری روم، نفوذ عطر از بین رفت. این تا زمانی بود که قرن دوازدهم و توسعه تجارت بین المللی این کاهش را نپذیرفت و عطر در طول قرن هفدهم موفقیت عظیمی را تجربه کرد. در سال ۱۶۵۶، صنف عطر سازان تاسیس شد و استفاده از عطر در فرانسه به طور پیوسته رشد کرد. با اختراع ادوکلن، قرن هجدهم پیشرفت انقلابی در صنعت عطر سازی بود.

تاریخچه تولید عطر

تاریخ عطر در اسلام

با ظهور مسیحیت در اطراف خاورمیانه، زندگی روزمره و همچنین مراسم مذهبی را تحت تاثیر قرار داد و استفاده از عطر را به پایان رساند. در عین حال، مسلمانان آن را حفظ کردند، و بعدها با افزایش اسلام، مسلمانان تولید خود را بهبود بخشیدند و همچنان به استفاده از عطر در زندگی روزمره ادامه دادند.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت 128 رم 6 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۴۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت ۱۲۸ رم ۶ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۱۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۰,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۱,۴۳۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۸۲۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۲۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت

از میان مواد عطری، آنها از نرولی، مشک، گل رز و عنبر استفاده می کردند. فرهنگ های اسلامی مانند ایرانی ها دسترسی گسترده تر به مجموعه وسیعی از ادویه ها، رزین ها، جنگل های گرانبها، گیاهان و عطرهای حیوانی داشتند.

علاوه بر تجارت، بسیاری از گلها و گیاهان مورد استفاده در عطرها توسط مسلمانان کشت شدند، امروزه گل رز و یاسمن که بومی منطقه بوده و بسیاری از گیاهان دیگر مانند نارنج تلخ و دیگر درختان مرکبات که همه آنها از چین و جنوب شرقی آسیا هستند می تواند با موفقیت در خاورمیانه کشت شوند، این گیاهان عناصر کلیدی در ساخت عطر هستند.

در فرهنگ اسلامی، استفاده از عطر تا قرن ششم ثبت شده است و استفاده از آن به عنوان یک وظیفه مذهبی محسوب می شود.

تاریخچه تولید عطر

ترکیب معطر از رزماری، نرولی، ترنج و لیمو در روش های مختلف استفاده می شد:

  • رقیق شده در آب حمام
  •  مخلوط با نوشیدنی
  •  خوراکی بر روی یک حبه قند
  •  به عنوان یک دهانشویه
  •  به طور مستقیم برروی پوست
  • غیره…
تاریخچه تولید عطر

 

انواع ظروف عطری

انواع ظروف عطری قرن هجدهم به اندازه عطرها و کاربردهای آنها گسترده بود.
عطرهای مایع در بطری های زیبا به شکل گلابی ظاهر شدند. شیشه عطر به طور افزاینده ای محبوب شد، به ویژه در فرانسه با افتتاح کارخانه باکارا در سال ۱۷۶۵، صنعت و هنر، عطر در قرن نوزدهم تغییر زیادی کرد.

پس از گذشت سالها بطری عطر مهم تر از خود آن شد. در دهه ۱۹۳۰ شاهد ورود عطرهای چرمی و گلها بودیم، با این تغییرات ورد جی رینوس (۱۹۳۲)، کارون (۱۹۳۳) و عطر جوی پاپ ژان پوت (۱۹۳۵) بسیار محبوب شدند.
عطرهای فرانسوی که در دهه ۱۹۵۰ به اوج رسید، اخیرا محبوبیت رایحه های مشهور نیز تاثیر زیادی بر صنعت گذاشته است، اگرچه اکثر متخصصان انتظار ندارند این روند ادامه یابد.

امروزه بیش از ۳۰۰۰۰ طراح عطر در بازار وجود دارد و عطرها دیگر برای ثروتمندان نیست. صنایع عطر تغییرات زیادی در تکنیک، مواد و سبک داشته است، که همه ی این موارد صنعت عطر مدرن را ایجاد کرده اند. در سال های اخیر ظهور مارک های عطر و ادکلن منحصر به فرد را در بازار می بینیم.

تاریخچه تولید عطر

کیمیاگری در شیمی

کیمیاگری به شیمی راه یافت و عطرو ادوکلن های جدید تولید شد. انقلاب فرانسه به هیچ وجه طعم عطر را نابود نکرد، حتی عطر هایی به نام “Parfum a la Guillotine” وجود داشت. تحت حکومت پس از انقلاب فرانسه، مردم یک بار دیگر جرأت کردند که تمایل به کالاهای لوکس، از جمله عطر را بیان کنند. مجموعه ای از جعبه های حیرت انگیز حاوی عطر در قرن نوزدهم ظاهر شد. شهر گراس در پرونس به واسطه وجود یاسمن، گل رز و نارنج به عنوان بزرگترین مرکز تولید مواد اولیه رشد خود را کرد.

تاریخچه تولید عطر

ساخت عطر توسط ملکه ویکتوریا

مقررات عطر سازان Grasse در سال ۱۷۲۴ به تصویب رسید.
با گذشت قرن ها خانه های عطر در اروپا ظاهر شدند. عطر طلایی در سال ۱۸۷۲ توسط ویلیام اسپارکس تامسون، سازنده کینولین ها و کرست، تاسیس شد. او برای جامعه عالی در لندن و اروپا، مجموعه ای از عطرهای گل را به نام Flower Fairies عرضه کرد.

ملکه ویکتوریا برای بطری عطرخود، تاج طلایش را به تصویر کشید .
اولین عطر مدرن، ساخته شده از روغن های معطر مخلوط شده در محلول الکل، در سال ۱۳۷۰ توسط فرمان ملکه الیزابت مجارستان ساخته شد و در سراسر اروپا به عنوان مجارستان آب (EDT DE Majarestan) شناخته شد. هنر عطر در رنسانس ایتالیا رونق یافت و در قرن شانزدهم، رنه لو فلورنتین، عطرهای شخصی کاترین د ‘Medici،  را تولید کرد به ایتالیا رساند. آزمایشگاه او به آپارتمان شخصیش توسط یک گذرگاه محافظت شده و مخفی متصل شده بود، به طوری که هیچ فرمولی در مسیرقابل ربوده شدن نبود. در سال ۲۰۰۲، کلوی مسیحی خط طلایی رایحه ها را قطع کرد و آنها را با عطر لوکس Clive Christian جایگزین کرد.

تاریخچه تولید عطر

امروزه شاهد تولید انواع عطر و ادوکلن با کیفت های متفاوت و تنوع بالا در رنگ، بو، و طراحی بطری هستیم که هر شخص می تواند نسبت به سلیقه و ذائقه شخصی عطر و ادکلن متناسب با شخصیت و روحیه خود انتخاب کند.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن