خرید گوشی گیمینگ شیائومی
علم و دانشفضا و نجوم

رونمایی از فضاپیمای استارشیپ؛ راکت حامل انسان به فضا

ایلان ماسک؛ مدیر عامل SpaceX، قصد دارد فضاپیمای استارشیپ خود را ظرف مدت شش ماه در مدار قرار دهد. در تاریخ ۲۸ (۲۰۱۹) سپتامبر رویدادی پیرامون رونمایی از این فضاپیما برگذار شده است. به نظر می‌رسید که این رویداد با اطلاعات نسبتاً جدید و تاریخچه طولانی SpaceX برای طرفداران برگذار گردیده است. در این رویداد ماسک گفته است که: «شاید به نظر احمقانه باشد اما ما قصد داریم که در کمتر ۶ ماه این فضاپیما را در مدار قرار دهیم. با توجه به اینکه پیشرفت در طراحی و تولید بسیار سریع‌تر شده، من فکر می‌کنم طی چند ماه آینده این امر اتفاق خواهد افتاد»

ایلان ماسک همچنین گفت: «طبق پیش‌بینی‌ها نمونه اولیه Starship ظرف چند ماه دیگر پرتاب‌هایی تا ارتفاع ۶۵۰۰۰ پا را به انجام خواهد رساند. پس از دستیابی به این نقطه عطف، هدف بعدی پرتاب به سمت رسیدن به مدار است». رندری که در این رویداد از استارشیپ به نمایش درآمده، نشان می‌دهد که این سفینه طولی برابر با ۵۰ متر(معادل ۱۶۴فوت) و قطر ۹ متر(معادل ۳۰ فوت) دارد. در نهایت این سفینه می‌بایست بتواند باری برابر با ۱۵۰ تن را حمل کند.

فضاپیمای استارشیپ

استارشیپ قرار است با یک موشک بسیار بزرگی که Super Heavy نام دارد به فضا پرتاپ شود. Super Heavy نیز طولی برابر با ۶۸ متر(۲۲۳ فوت) داشته و قطر آن ۹ متر است. طبق گفته ایلان ماسک: «Super Heavy قادر است حداکثر ۳۷ موتور رپتور را در خود جای دهد؛ اما وی افزود، در این مورد خیلی مطمئن نیست. وی افزود که تعداد موتورها بسته به مأموریت متفاوت بوده و حداقل تعداد موتورهای بالابرنده می‌تواند ۲۴ عدد باشد.

پیرامون موارد دیگر ایلان ماسک اطلاعات جدیدی را اعلام نکرد. در این رویداد درباره تصمیمات جدید طراحی Starship که قبلاً اعلام شده بود از جمله تصمیم وی در اوایل سال جاری مبنی بر تغییر مواد مورد استفاده در ساخت Starship از فیبر کربن به فولاد صحبت شد. در این رویداد همچنین کلیپ‌هایی از دستاوردهای قبلی SpaceX، از جمله اولین پرتاب Falcon Heavy در سال ۲۰۱۸ و پرتاب موفقیت‌آمیز نمونه اولیه حامل آزمایشی Starhopper در ماه آگوست نمایش داده شد.

دلیل عمده این تأکید نوستالژیک، قرار گرفتن در کنار نمونه اولیه‌ای از جنس فولاد براق بوده است. این نمونه همان Falcon 1 بوده که یک فضاپیمای بسیار کوچکتر از SpaceX در نظر گرفته می‌شود. ۱۱ سال پیش، Falcon 1 اولین موشک محرمانه با سوخت مایع بود که در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۸ برای قرار دادن آن در مدار مورد استفاده قرار گرفت.

ایلان ماسک گفت: «در صورت موفقیت آمیز نبودن آن پرتاب، به معنای پایان SpaceX بود؛ اما این شرکت تاکنون ۷۸ پرتاب موفقیت‌آمیز را انجام داده و باز هم قصد دارد پرتاپ‌های دیگری را نیز به انجام رساند»

فضاپیمای استارشیپ

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۳,۷۱۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۶,۳۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۶۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۷۴۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۱,۹۵۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت

در اوایل این هفته ایلان ماسک در چندین توییت اظهار داشته که تمرکز نهایی آنها این است که به انسان اجازه دهد سرانجام در دنیای‌های دیگری سکونت کند؛ اما در حالی که او  این جاه‌طلبی را دنبال می‌کند، به نظر می‌رسد یکی از بزرگترین مشتریان SpaceX تمرکز خود را بیشتر بر پروژه‌هایی گذاشته که امکان سفر انسان به سیاره نزدیک به زمین را فراهم آورند.

استارشیپ در حال ساخت یک سفینه فضایی متفاوت به نام Crew Dragon برای برنامه Commercial Crew ناسا است. این پروژه به طور مکرر به تأخیر افتاده، از جمله این موارد می‌توان به شکست در اوایل سال جاری پس از انفجار حاصل نشت یکی از دریچه‌ها در یک حامل آزمایشی اشاره کرد. جدول زمانی این پروژه بار دیگر به جریان افتاده است، حتی وقتی که ناسا طرح بلند پروازانه‌ای را برای فرود آمدن دوباره انسانها روی ماه تا سال ۲۰۲۴ پیش می‌برد.

بعد از انتشار توییتی از سوی مدیرناسا پیرامون رویداد روز دوشنبه SpaceX تنشی میان این دو پروژه شکل گرفته است در حالی که «برایت استون» خاطر نشان کرده که آنها منتظر معرفی کامل این پروژه هستند، همچنین اظهار داشته که برنامه Commercial Crew سال‌هاست که به تعویق افتاده است. 

در پاسخ به این واکنش روز شنبه ایلان ماکس اعلام کرده که کمتر از ۵ درصد از منابع این شرکت بر روی Starship اختصاص یافته است. به گفته او، اکثر منابع این شرکت بر روی Falcon و Dragon مخصوصاً Crew Dragon متمرکز شده است.

مأموریت مریخ همیشه در صدر تلاش های SpaceX بوده است. سه سال پیش، ماسک آرزوهای خود را برای ورود انسانها به سیاره سرخ با یک موشک فوق‌العاده دو مرحله‌ای و قابل استفاده مجدد بیان کرد. ماشین‌های بین سیاره‌ای که در آن زمان مطرح شد، اکنون به مرحله اجرا درآمده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن