خرید گوشی گیمینگ شیائومی
سبک زندگیعلم و دانش

۷ مکان محبوب توریستی که جهان طی ۵ سال از دست داده است!

بدون شک راجع به وندالیسم و تخریب آثار باستانی و طبیعی شندیده‌اید و شاهد نوشتن اسم‌ها روی آثار طبیعی و باستانی و تخریب آنها بوده‌اید این پدیده مختص ایران نیست و در سرتاسر جهان اتفاق می‌افتد.
بطور مثال، چندی پیش آتش سوزی گسترده‌ای در نوتردام پاریس این مروارید معماری گوتیک را تا حد زیادی از بین برد. تصاویر کلیسای جامع در آتش، فقط در چند لحظه پخش شد و باعث شد کل جهان احساس تأسف و همبستگی با فرانسه داشته باشند. نوتردام در جنگ و انقلاب زندگی کرده بود و زنده مانده بود ولی این نکته ناراحت کننده است که ما نتوانستیم آن را در قرن بیست و یکم ایمن نگه داریم.

از این دست اتفاقات کم نیست.ما در ۱۹ کالامگ می‌خواهیم مکان‌های زیبای معماری و طبیعی را که در ۵ سال گذشته در جهان از دست داده‌ایم  را مرور کنیم، با این امید که همه ما بتوانیم کاری انجام دهیم تا جلوی اتفاقاتی از این دست گرفته شود.

۱- کلیسای نوتردام پاریس

۷ مکان محبوب گردشگری که جهان طی ۵ سال از دست داده است

آتش سوزی در کلیسای نوتردام پاریس تمام دنیا را شوکه کرد و تقریباً برای هر یک از شهروندان فرانسوی مانند فاجعه بود. شاهکار معماری گوتیک فرانسه در ۱۵ آوریل  ۲۰۱۹ دچار آتش سوزی شدید شد. به گفته بازپرسان پلیس، این آتش سوزی در مرکز سقف کلیسای جامع آغاز شد. علل این فاجعه هنوز در دست بررسی است. یکی از تئوری‌ها نشان می‌دهد که آتش سوزی ممکن است به کار ساختمانی که در زمان وقوع فاجعه در کلیسای جامع در حال وقوع بوده است، مرتبط باشد. نوتردام در طول ۸ قرن تاریخ خود به عنوان یک مرکز دینی، فرهنگی و آموزشی برای فرانسه و کل جهان خدمت کرده، از چندین جنگ، درگیری های سیاسی و مذهبی جان سالم به در برد و این بسیار ناراحت کننده است که ما نمی‌توانیم در قرن بیست و یکم از آن مراقبت کنیم.

۲-  ساحل لژزیا، مراکش

۷ مکان محبوب گردشگری که جهان طی ۵ سال از دست داده است

یک جفت قوس زیبا در ساحل لژزیا یک مکان گردشگری و یکی از سمبل‌های مراکش بود، تا اینکه یکی از آنها در سپتامبر ۲۰۱۶ فرو ریخت. برخی از مردم مقامات محلی را برای فروپاشی قوس سرزنش کردند. چند ماه قبل از این فاجعه مردم متوجه ترک و سنگهای کوچک در حال سقوط از قوس شدند، بنابراین پیش‌بینی می‌شد که دیر یا زود سقوط کند. ساکنان محلی معتقدند که مقامات می‌توانستند برای محافظت از آن اقدامی انجام دهند.

۳- معبد اصلی پالمیرا سوریه

۷ مکان محبوب گردشگری که جهان طی ۵ سال از دست داده است

معبد اصلی پالمیرا سوریه در سال ۲۰۱۵ و در جریان جنگ ویران شد. این بنا از قرن اول میلادی و به طور کلی یکی از مهمترین بناهای مذهبی بود. تنها بقایای به جا مانده از آن یک جفت ستون در میان ویرانه‌ها است. شهر پالمیرا، میراث جهانی یونسکو، شامل ویرانه‌های قدیمی از شهر باستانی ترکیبی از هنر و معماری مربوط به قرن اول و دوم و ادغام تکنیک‌های معماری یونانی و رومی با سنت‌های محلی بود. همچنین دارای بیش از ۱۰۰۰ ستون، قنات رومی و بیش از ۵۰۰ مقبره بود. متأسفانه بسیاری از گنجینه‌های این شهر باستانی در جریان درگیری‌های سوریه از بین رفت.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۳,۶۴۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۷,۲۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۹,۷۵۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۴۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۶۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۸,۷۵۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت

 

۴-پارک ملی کالیفرنیای آمریکا

۷ مکان محبوب گردشگری که جهان طی ۵ سال از دست داده است

پارک ملی Joshua Tree مکانی عالی متشکل از اکوسیستم‌های بی‌نظیر بیابانی با ویژگی‌های زمین شناسی سورئال و تنوع زیادی از غیرمعمول‌ترین گیاهان بود. در ژانویه سال ۲۰۱۹ این پارک در خلال تعطیلی ۳۵ روزه دولت در معرض دید عموم قرار گرفت. در این روزها نظارت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد و در پارک خرابکاری وحشتناکی رخ داد. مردم بسیاری از گیاهان را قطع کردند، آتش سوزی آغاز شد، مسیرها را خراب کردند و نقاشی‌های دیواری را روی این نقاط شگفت انگیز به جا گذاشتند. یکی از سرپرستان سابق این پارک گفت، این پارک ممکن است ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال طول بکشد تا از آسیب‌های ناشی از آن در طی دو هفته بهبود یابد.

۵- پری دریایی کوچک، کپنهاگ، دانمارک

۷ مکان محبوب گردشگری که جهان طی ۵ سال از دست داده است

این مجسمه توسط ادوارد اریکسن در سال ۱۹۰۹ ساخته شده است و در واقع در طول تاریخ نسبتاً کوتاه، این بنای تاریخی بارها آسیب دیده است. پری دریایی بازوی خود را از دست داد و بارها و بارها با رنگ و نقاشی‌های دیواری پوشانده شده است. مردم این اقدامات خرابکارانه را به دلیل بی‌حوصلگی، مست بودن و یا بیماری روانی بوده یا فقط برای اینکه اعتراضات سیاسی خود را چشمگیرتر کنند.

۶- دریاچه مکنزی، تاسمانی، استرالیا

۷ مکان محبوب گردشگری که جهان طی ۵ سال از دست داده است

در ژانویه و فوریه سال ۲۰۱۶ تاسمانی در اثر آتش سوزی شدید دچار خرابی بیش از حد شد و این مکان را که یکی از زیباترین دریاچه‌های دنیا بود،تحت تأثیر قرار داد. آتش سوزی همچنین گیاهان منحصر به فردی را از بین برد که برخی از آنها مانند کاج های باستانی هیچ شانسی برای احیا ندارند. در کل، آتش سوزی ۲۰ هزار هکتار بیابان تاسمانی را نابود کرد. اگرچه اکنون، سالها پس از این فاجعه، گیاهان شروع به نشان دادن علائم بهبودی کرده‌اند اما مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا دوباره بتوانیم این مکان را سبز و زنده ببینیم.

Brimham Rocks -7، انگلیس

۷ مکان محبوب گردشگری که جهان طی ۵ سال از دست داده است

باورنکردنی به نظر می‌رسد، وقتی مردم ۳۲۰ میلیون سال از تاریخ را تنها در چند ثانیه نابود کنند، اما این امر یک واقعیت است. در ژوئن سال ۲۰۱۸، بچه‌ها یکی از سنگ‌های متعادل و معلق را در Brimham Rocks به پایین صخره پرتاب کردند و این سنگ تکه تکه شد. این سنگ‌های متعادل و عجیب طی میلیون‌ها سال توسط باد و یخ شکل گرفته بودند. مردم به غیر از تخریب فیزیکی و نابود کردن این گنج طبیعی، نام خود را بر روی این سنگ‌ها حک کرده‌اند. سنگ‌هایی که حتی قبل از قدم گذاشتن اولین دایناسورها روی زمین بوجود آمده‌اند.

نظر شما در مورد آسیب‌هایی که به میراث طبیعی و فرهنگی‌مان وارد می‌کنیم چیست؟ فکر می‌کنید راهی برای متوقف کردن آن وجود دارد که باعث شود مردم قدر این گنجینه‌ها را بدانند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن