خرید گوشی گیمینگ شیائومی
اخبار گوشی موبایل

۱۰ ترفند برای ثبت ویدئوهای جذاب‌تر با موبایل

اگر ویدئوهای زیادی را ثبت کرده اما نتایج کار شما رضایت‌بخش نیست بدانید که تنها نیستید. اکثر افراد دوست دارند ویدئوهای جذابی را خلق کنند به همین دلیل در ادامه ۱۹ کالامگ چند راه‌کار عالی را ارائه خواهد داد که با به کارگیری آنها می‌توان ویدئوهای جذاب‌تری خلق کرد.

۱- سعی کنید به جای دوربین سلفی با دوربین اصلی کار کنید.

چند ترفند عالی برای ثبت کلیپ های حرفه ای تر

گرچه بدیعی است اما اکثر افراد این نکته را فراموش خواهند کرد. با وجود اینکه دوربین‌های سلفی هر روز بهتر و بهتر می‌شوند اما حقیقتاً دوربین پشت همیشه کیفیت بهتری داشته و معمولاً رزولوشن بالاتری را نیز ارائه می‌دهد. همچنین در رابطه با زیبا‌سازی ویدئوها نیز آپشن‌های بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد. در اکثر موارد توصیه می‌شود که از دوربین اصلی استفاده کنید اما اگر فرآیند فیلمبرداری دستی را انتخاب کرده‌اید از دوربین سلفی استفاده کنید؛ اما توصیه می‌شود که این کار را در حالت لنداسکیپ انجام دهید. 

اگر مستقیماً با دوربین صحبت می‌کنید، حتماً به لنز نگاه کنید، نه در صفحه! در غیر این صورت طوری به نظر خواهد رسید که شما به شانه بیننده خود نگاه می‌کنید.

۲- ترفند فوکوس‌کردن و ثابت‌کردن موبایل

برای تهیه یک ویدئو عالی با گوشی موبایل همواره باید دو مورد را در نظر داشته باشیم:

  • ثابت نگه‌داشتن دوربین 
  • در حالت فوکوس قرار‌دادن شاتر دوربین

بسیاری از دوربین‌های دیجیتال، دوربین‌های فیلم‌برداری و دوربین موبایل از تثبیت‌کننده داخلی تصویر برخوردار هستند. این به ثابت‌بودن دوربین کمک می‌کند؛ اما می‌بایست محدودیت‎های آن را بدانید. تثبیت کننده تصویر زمانی خوب کار می‌کند که شما گوشی خود را ثابت نگه داشته باشید. مواقعی که در حال حرکت و یا راه‌رفتن هستید لرزش دوربین گوشی روی کیفیت عکس و یا ویدئوها تاثیر می‌گذارد. بدون IS زمانی که در حال ضبط ویدئو هستید با دو دست گوشی را نگه دارید. برای ثابت نگه داشتن دوربین یک سه پایه، مونوپاد و یا گزینه‌های دیگر را هم می‌توان امتحان کرد.

چند ترفند عالی برای ثبت کلیپ های بهتر با موبایل

۳- در حالت لنداسکیپ فیلم بگیرید.

ساده‌ترین و اولین قدم برای ثبت یک ویدئو حرفه‌ای با موبایل این است که در حالت لند‌اسکیپ فیلم بگیرید.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۴,۱۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۸,۵۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۴,۹۵۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۷,۲۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۲,۱۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت

ویدئوهایی که به صورت افقی ثبت می‌شوند و ویدئوهایی که در حالت عمودی گرفته می‌شوند؛ هر دو در گوشی بسیار عالی به نظر می‌رسند اما اگر بخواهید این ویدئوها در لپ تاپ، کامپیوتر و تلویزیون و یا تبلت مشاهده کنید. در صورت ثبت ویدئو در حالت عمودی اولین نشانه از آماتور بودن شماست.

علاوه بر این، در حالت افقی می‌توان فضای بیشتر را در یک قاب جای داد. این بدان معناست که کمتر نیاز خواهید داشت که به سمت چپ و راست حرکت کنید که به نوبه خود فیلم مرتب‌تری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

۴- شبکه اضافه کنید.

بدتر از تماشای یک فیلم ضبط شده در حالت عمودی، تماشای ویدئویی است که با زاویه دید بسیار بد ثبت شده باشد. اضافه کردن یک گرید یا شبکه به شما امکان می‌دهد که از پشت زمینه تصویر خود به عنوان نقطه مرجع استفاده کرده تا اطمینان حاصل کنید که ویدئو با زاویه دید درستی ثبت می‌شود. بیشتر دستگاه‌ها این گزینه را دارند، فقط لازم است آن را از تنظیمات نرم‌افزار دوربین خود آن را فعال کنید.

ترفند ثبت ویدئوهای بهتر با موبایل

شبکه به شما کمک می‌کند تا ویدئوی خود را متناسب با یک خط در پس‌زمینه تنظیم کرده تا اطمینان حاصل کنید که ضبط ویدئو درست انجام می‌شود. همچنین به ترکیب‌بندی نیز کمک می‌کند. برای مثال اگر از اشخاص ویدئو می‌گیرید می‌بایست چشم‌های آنها با خطوط بالایی شبکه‌بندی در یک خط قرار داشته باشد.

عاشقان عکاسی این مورد را به نام Rule of Thirds می‌شناسند. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا سوژه‌های موجود در یک شات را بهتر فریم‌بندی کنید.

۵- نور پردازی

با وجود اینکه می‌توان به راحتی عکس‌های تاریک را روشن و روشن را تاریک کرد، در رابطه با ویدئوها این صادق نیست و همواره یکی از مشکلات عمده آماتورها به شمار می‌رود.

روشن کردن ویدیو بدون کاهش کیفیت و ایجاد نویز کار سختی بوده و فوکوس دوربین در نور کم هم حتی سخت‌تر است. حتی ممکن است به طور مداوم از فوکوس خارج شود.

اگر از حالت خودکار استفاده می‌کنید، در هنگام ثبت ویدئو با موبایل قطعاً متوجه این موضوع شده‌اید که در نور ضعیف، سرعت فریم کاهش می یابد. این نتیجه ویدیویی بی‌کیفیت بوده که شما قادر به اصلاح آن نیستید.

اما راه حل چیست؟ به عنوان یک قانون کلی، مطمئن شوید که با استفاده از منبع نوری که در پشت سر شما قرار دارد نور کافی به سوژه شما می‌تابد و در نهایت به عنوان آخرین چشمه نور از فلش گوشی خود استفاده کنید؛ اما اگر نیاز دارید که به صورت مرتب در نور کم عکسبرداری کنید شاید لازم باشد وسایل خود را به روز کرده تا بتوانید از لنزهای سریع و کنترل کامل دستی استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: بهترین برنامه ادیت عکس برای اندروید و آیفون

۶- زوایای مختلف را امتحان کنید.

اکثر ما فقط دوربین را در دست گرفته و شروع به تصویربرداری می‌کنیم. در صورتی که بخواهید ویدئو‌های حرفه‌ای‌تری در خانه تولید کنید می‌بایست زاوایای مختلف را آزمایش کنید. اگر می‌خواهید فیلم‌های حرفه‌ای خانگی بسازید، باید زوایای متفاوت را هم مورد بررسی قرار دهید و امتحان کنید.

به جای تصویر‌برداری از سوژه‌ها از یک نقطه ثابت، می‌بایست ابتدا یک شات واید گرفته سپس به سوژه نزدیک‌تر شده تا بتوانید یک شات کلوزآپ ثبت کنید. سپس دو شات را با هم ادیت کرده و یا ادغام کنید. حتی می‌توانید دوربین را روی سر خود قرار داده تا بتوانید از بالا فیلم گرفته و یا حتی در برخی مواقع خم شده تا یک شات رو به بالا بگیرید. ببینید از کدام زاویه می‌توانید شات بهتری ثبت کنید، نیاز نیست که همه شات‌ها متفاوت باشند اما کمی تنوع می‌تواند نتیجه خارق‌العاده‌ای داشته باشد. 

۷- بزرگنمایی را با قدم‌های خود انجام دهید نه با لنز دوربین!

زمانی که می‌خواهید از نمای نزدیک یک سوژه فیلم بگیرید بکارگیری بزرگنمایی دوربین وسوسه‌انگیز است؛ اما استفاده از زوم می‌تواند مشکلاتی نیز داشته باشد. اکثر گوشی‌های هوشمند فقط زوم دیجیتال را ارائه می‌دهند که می‌تواند کیفیت تصویر شما را پایین آورد. به علاوه، هرچه بیشتر زوم کنید، ویدیوی شما نویز بیشتری خواهد داشت، حتی اگر از تثبیت‌کننده تصویر هم استفاده کنید.

بنابراین اگر بخواهید به سوژه خود نزدیک شوید چه کاری را می‌بایست انجام داد؟ ساده است بزرگنمایی را با قدم‌های خود انجام دهید. فیلم‌برداری را متوقف کرده، سپس به سوژه نزدیک شده و دوباره شروع به فیلمبرداری کنید. 

۸- استفاده از افکت‌ها(اما نباید در کاربرد آنها زیاده‌روی نکنید)

جلوه‌های ویدئویی معادل فیلترهای عکس هستند. وقتی به طور صحیح استفاده شوند عالی به نظر می‌رسند، اما می‌توانید به راحتی از آنها چشم پوشی کنید. با این وجود، اکثر دوربین‌ها و گوشی‌های موبایل چندین آپشن را ارائه می‌دهند که با آنها می‌توان جلوه‌های خلاقانه‌تری را به فیلم‌های خود اضافه کرد. در زیر به برخی از این آپشن‌ها اشاره خواهیم کرد.

Timelapse:

[aparat id=”jy6LZ”]

مدل‌های گوشی آیفون‌ دارای ویژگی عالی تایم لپس هستند که به طور پیش‌فرض در برنامه دوربین قرار گرفته‌‌اند. برنامه‌هایی مانند Lapse It این امکان را به شما می‌دهد تا این افکت را در گوشی‌های اندروید نیز ایجاد کنید. سعی کنید زمانی از تایملپس استفاده کنید که همه موارد بالا را رعایت کرده باشید. زمانی که بخواهید برای ثبت یک صحنه به مدت طولانی دوربین را ثابت نگه دارید، مثلاً برای ثبت غروب خورشید دوربین را در بالای یک پل ثابت نگه‌ داشته و یا برای ثبت حرکت شهاب سنگ‌ها در آسمان، Timelapse بسیار عالی خواهد بود.

Slow Motion:

حرکت آهسته می‌تواند درام را به یک ویدیو اضافه کند، یا جزئیاتی را نشان دهد که با حرکت معمولی فیلم ممکن است دیده نشود؛ اما این ویدئوها حتی‌الامکان می‌بایست کوتاه باشند. فیلم به طور عادی با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه پخش می‌شود، بنابراین کلیپی که با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه ثبت شده باشد چهار برابر آهسته‌تر از سرعت دنیای واقعی خواهد بود.

Cinemagraph:

سینما‌گراف‌ها در واقع مرز میان عکس‌ها و ویدئوها هستند. در واقع عکسی است که بین دو قسمت متحرک قرار می‌گیرد. در واقع عکس‌های ساکنی هستند که جنبشی ظریف و تکرارشونده دارند. اکثر گوشی‌های موبایل این ویژگی را دارند. در صورتی هم که این گزینه را در‌برنداشته باشند، می‌توان آن را دانلود کرده و مورد استفاده قرار داد:

10 ترفند عالی برای ثبت ویدئوهای بهتر با موبایل

 10 ترفند عالی برای ثبت ویدئوهای بهتر

۹- ویرایش اولیه فیلم‌ها را یاد بگیرید.

جدا از اینکه به شما اجازه می‌دهد تکه‌های اضافی کلیپ‌های ویدئویی خود را حذف کنید، این ابزارها به شما امکان می‌دهند چندین کلیپ و عکس را با هم ادغام کنید، به ویدئو خود یک موسیقی متن و یا فیلترهای ویدیویی اضافه کرده و فیلم‌های کوچک با ارزشی را به اشتراک بگذارید.

10 ترفند عالی برای ثبت ویدئوهای حرفه ای تر با موبایل

اغلب تنها کوتاه کردن شروع و پایان یک کلیپ آن را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد، همچنین تقسیم کلیپ طولانی‌تر به چندین عکس کوتاه‌تر و جمع‌آوری هایلایت‌های آن به ویژه زمانی که می‌خواهید به صورت آنلاین کلیپی را به‌اشتراک بگذارید بسیار تاثیر‌گذار خواهد بود. 

۱۰- با ادیت تقلب کنید

هر کسی صبر و حوصله و مهارت لازم را برای ویرایش دقیق کلیپ‌های مختلف در یک مونتاژ را ندارد. خوشبختانه برنامه‌های رایگان وجود دارد که این کار را برای شما انجام می‌دهند. برنامه‌هایی مانند Google Photos و Quik GoPro (موجود برای Android و iOS) بسیار عالی هستند.

تنها کاری که باید انجام داد این است که پرونده‌های رسانه‌ای مورد نظر خود را انتخاب کرده، یکی از آهنگ‌های پس‌زمینه را انتخاب کرده و یک تم را برای ویدئو خود در نظر بگیرید. سپس هر دو برنامه، فیلم‌ها را برای ایجاد یک مونتاژ ادغام می‌کند. این امر باعث می‌شود که هم در زمان صرفه‌جویی کرده و هم ویدئو کلیپ‌های حرفه‌ای‌تری را ثبت کنید.

تهیه فیلم‌های حرفه‌ای در خانه کار سختی نیست. هیچکدام از این نکات نیاز به توانایی فنی عالی ندارند و با کمی تمرین، در حداقل زمان ممکن می‌توانید ویدئوهای عالی را ثبت کنید.

بعد از انجام تمام موارد بالا قدم بعدی چیست؟ در درجه اول به یاد داشته باشید که صدا نیز به اندازه تصویر اهمیت دارد، بنابراین می بایست نکاتی را هم در مورد صدا رعایت کنید. سپس به انواع فیلم‌های YouTube نگاهی بیندازید تا به شما کمک کند تا چشمه خلاقیت شما جاری شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

سوالات متداول

ترفند سینماگراف (Cinemagraph) در عکاسی چیست؟

✔️ سینما‌گراف‌ها در واقع مرز میان عکس‌ها و ویدئوها هستند. در واقع عکسی است که بین دو قسمت متحرک قرار می‌گیرد. در واقع عکس‌های ساکنی هستند که جنبشی ظریف و تکرارشونده دارند. اکثر گوشی‌های موبایل این ویژگی را دارند. در صورتی هم که این گزینه را در‌برنداشته باشند، می‌توان آن را دانلود کرده و مورد استفاده قرار داد. نمونه عکس‌ها را در مقاله ببینید.

ویدئو تایم لپس چیست؟

✔️ مدل‌های گوشی آیفون‌ دارای ویژگی عالی تایم لپس هستند که به طور پیش‌فرض در برنامه دوربین قرار گرفته‌‌اند. برنامه‌هایی مانند Lapse It این امکان را به شما می‌دهد تا این افکت را در گوشی‌های اندروید نیز ایجاد کنید. سعی کنید زمانی از تایملپس استفاده کنید که همه موارد بالا را رعایت کرده باشید. زمانی که بخواهید برای ثبت یک صحنه به مدت طولانی دوربین را ثابت نگه دارید، مثلاً برای ثبت غروب خورشید دوربین را در بالای یک پل ثابت نگه‌ داشته و یا برای ثبت حرکت شهاب سنگ‌ها در آسمان، Timelapse بسیار عالی خواهد بود.

اسلوموشن در عکاسی چیست؟

✔️ حرکت آهسته می‌تواند درام را به یک ویدئو اضافه کند، یا جزئیاتی را نشان دهد که با حرکت معمولی فیلم ممکن است دیده نشود؛ اما این ویدئوها حتی‌الامکان می‌بایست کوتاه باشند. فیلم به طور عادی با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه پخش می‌شود، بنابراین کلیپی که با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه ثبت شده باشد چهار برابر آهسته‌تر از سرعت دنیای واقعی خواهد بود.

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن