خرید گوشی گیمینگ شیائومی
سبک زندگیعلم و دانش

مکانیسم فوق‌العاده مغز برای پذیرش واقعیت مرگ

آیا تاکنون فکر کرده‌اید چرا با وجود اینکه همه ما می‌دانیم که بالاخره روزی خواهیم مرد باز هم به زندگی کردن خود ادامه داده، برنامه‌ریزی کرده و همچنان به حرکت خود برای پیشرفت ادامه می‌دهیم؟ به راستی چه اتفاقی می‌افتد که این حقیقت تلخ را نادیده گرفته بدون اینکه دچار اضطراب شویم؟

مگانیستم مغز برای پذیرش واقعیت مررررگگ

مرگ دردناک است؛ اما اگر مدام و به این واقعیت تلخ فکر کنید بدون شک، دائم در اضطراب خواهید بود. محققان دانشگاه بار ایلان در اسرائیل و مرکز تحقیقات علوم اعصاب لیون کشف کرده‌اند که به محض اینکه از وجود خودمان آگاهی یافته و این حقیقت را در می‌یابیم که روزی خواهیم مرد، سیستم مغز ما راه‌هایی برای مقابله با ترس رو به رو شدن با مرگ قریب‌الوقوع راهی را پیدا می‌کند و مکانیسمی را اتخاذ می‌کند.

خلاصه اینکه، مغز ما به شیوه‌ای کاملاً هوشمندانه ما را متقاعد می‌کند که مرگ اتفاقی است که تنها برای دیگر افراد رخ می‌دهد و در واقع برای کاهش اضطراب ناشی از آن با این ترفند سعی می‌کند که حواس ما را از این واقعیت پرت کند.

یائر دور زیدرمن، یکی از نویسندگان این مطالعه، در گفتگو با The Guardian گفت: «در واقع مغز نمی‌پذیرد که مرگ با ما ارتباط دارد. مغز ما از یک مکانیسم اولیه برخوردار بوده و به این صورت عمل می‌کند که وقتی مغز اطلاعاتی را دریافت می‌کند و خود را با مرگ در ارتباط می‌بیند، چیزی از درون به ما می‌گوید که این اطلاعات درست نیست، بنابراین نباید آن را باور کنیم»

به نظر می‌رسد که این روزها، با تهدید تغییرات آب و هوایی و احتمال جنگ هسته‌ای، بشر زمان زیادی را صرف فکر کردن به شروع یک انقراض می‌کند؛ اما مغز ما با بدتر شدن این اوضاع مقابله می‌کند. برای آزمایش این، محققان در یک بررسی واکنش مغز افراد شرکت کننده به عکس‌های خود و عکس‌های افرادی را که نمی‌شناختند را بررسی کردند.

پنجاه درصد از این عکس‌ها با کلماتی مانند “تشییع جنازه” یا “دفن” همراه بود. اساساً محققان دریافتند که سیستم پیش‌بینی مغز هنگام ارتباط دادن کلمات مربوط به مرگ با تصویر خود فرد، خاموش می‌شود. اوی گلدشتاین، یکی دیگر از نویسندگان این مقاله، توضیح داد:«این نشان می‌دهد که ما خود را از تهدیدهای وجودی محافظت می‌کنیم، یا آگاهانه به عقیده فکر می‌کنیم که می‌خواهیم بمیریم.»

همه ما خواهیم مرد. منطق مغز ما این را می‌فهمد؛ اما جالب است بدانید که با این وجود، برای محافظت از ما در برابر این واقعیت تلخ راهی را پیدا می‌کند تا دچار اضطراب نشوید.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۵,۹۰۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۵۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۸۲۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۱۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۲۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۸,۴۱۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن