خرید گوشی گیمینگ شیائومی
اپلیکیشن و نرم افزاراخبار گوشی موبایلویدئو

دالبی اتموس چیست (عملکرد صدای Dolby Atmos در موبایل)+ویدیو

Dolby Atmos چیست؟ دالبی اتموس یک فنآوری صدای فراگیرست که پیش از آنکه وارد صنعت موبایل شود، در انواع تلوزیون‌های هوشمند بکار برده شده است. از سال ۲۰۱۹ تکنولوژی Dolby Atmos بسیار محبوب شد و اکثر شرکت‌ها سعی بر این داشته‌اند تا در گوشی‌های خود از آن بهره ببرند. ما در این مقاله سعی داریم درباره فنآوری Dolby Atmos در دنیای گوشی‌های هوشمند صحبت کنیم و ببینیم مزایای آن چیست و چگونه می‌توانیم آن را فعال کنیم…

Dolby Atmos چیست؟

احتمالاً درباره قابلیت دالبی اتموس زیاد شنیده‌اید و از خود پرسیده‌اید Dolby Atmos در گوشی چیست ؟ دالبی اتموس به عنوان یکی از جدیدترین فنآوری‌های صدای فراگیر در نظر گرفته می‌شود که توسط شرکت آمریکایی دالبی طراحی شده است. منظور از صدای فراگیر اینست که کاربر صدا را از تمام جهات می‌شنود به طوریکه انگار در صحنه فیلم قرار گرفته و این تجربه شنیداری دلنیشن‌تری را برای او فراهم می‌کند.

البته ویژگی Dolby Atmos تنها به این موضوع ختم نمی‌شود، بلکه صدای قدرتمندتر، واضح‌تر و باکیفیت‌تر نیز از مشخصات دیگر دالبی اتموس است. پروسه به این شکلست که شما در آخر یک صدای سه‌بعدی یا فراگیر را دریافت خواهید کرد که فنآوری دالبی اتموس با تمرکز بر روی سه محور X، Y و Z این دامنه را ارائه می‌دهد.

dolby atmos چیست

برای درک بهتر این مسئله خودتان را در قلب ماجرایی مجسم کنید که صدای اول از گوش سمت راست شما به سمت مغز می‌رود تا در آنجا پردازش شود و فرکانس صدای بعدی در همین حین از گوش دیگر وارد می‌شود. در این حالت گوش شما نقش فیلتر را اجرا می‌کند. دالبی اتموس با بهره‌گیری از چند کانال، فیلتر‌های صدا را با یکدیگر ترکیب می‌کند و آن را در قالب یک محتوای سه‌بعدی خارج می‌کند و به مغز این حقه را می‌زند که صدا از تمام جهات وارد می‌شود.

برای اینکه صداهای آهسته‌تر توسط صداهای بم‌تر، پوشانده نشود و به عبارت دیگر صداها واضح‌تر شنیده شوند، بعد از اینکه تمام فرکانس‌ها در قالب اتموس محاسبه شد، در آخر به یک سیگنال استریو تبدیل می‌شوند.

برای اطلاع از قیمت و خرید گوشی به سایت ۱۹کالا مراجعه کنید

کاربرد Dolby Atmos

تکنولوژی دالبی اتموس تجربه شنیداری شما را در گیم، فیلم دیدن، شنیدن موسیقی و… دوچندان بهتر می‌کند. احتمالاً شما هم دوست دارید زمانیکه یک اثر هنری از نوازندگان معروف را می‌شنوید، صدای تمام ابزارهای موسیقی را به صورت واضح احساس کنید، یا اینکه هنگامی که پادکست آموزشی گوش می‌دهید، صدای گویندگان آن را با کیفیت بهتری گوش دهید تا محتوای صوتی را جزء به جزء دنبال کنید.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۳,۸۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۷,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۵۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۲,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت

دالبی اتموس حتی بر کیفیت ویس‌ها هم اثر می‌گذارد، یعنی با کم کردن نویز پس‌زمینه صدای باکیفیت‌تری ارائه می‌دهد. اینکه گوشی شما دارای اسپیکر استریو بوده و از قابلیت دالبی اتموس هم بهره ببرد، مسلماً تجربه گیمینگ شما را به شکل چشمگیری بهتر می‌کند، خصوصاً اگر یک هدفون باکیفیت هم داشته باشید، چون خروجی دالبی اتموس را هم می‌توان از طریق اسپیکر گوشی و هم از هدفون دریافت کرد.

کاربرد dolby atmos

اینکه صدا از همه جهات حتی بالای سر شنیده شود، باعث می‌شود شما هنگام گوش دادن به محتوای صوتی مانند فیلم اکشن احساس کنید در صحنه ماجرا قرار دارید. به عنوان مثال، به تماشای فیلم جیمز باند “Spectre” بنشینید. در سکانس اول فیلم، هلیکوپتری در حال پروازست و شما به دلیل قابلیت دالبی اتموس فکر می‌کنید در بالای سر شما قرار گرفته است! به طور کلی، صدای فراگیر یا ۳۶۰ درجه، باعث می‌شود صداها را به صورت واقعی‌تری احساس کنید. اکثر محتواهای ۴K نیز از Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، صدای فراگیر Dolby Atmos کیفیت ویس را بهتر می‌کند؛ بنابراین این موضوع هنگام تماس‌ها هم اثر خوب خود را خواهد گذاشت. به طور خلاصه، تکنولوژی صدای Dolby Atmos در تمام زمینه‌های صوتی از قبیل: ویدیو، ویس، تماس، پادکست، کتاب صوتی و… تجربه دلنشینی را برای کاربران فراهم می‌کند، چراکه هم صدای آهسته مانند نوت‌های پیانو و هم صدای بسیار بلند مانند صحنه‌های انفجار در فیلم‌های اکشن را به صورت واضح و با نویز بسیار کم ارائه می‌دهد. البته حجم صدا را بیشتر نمی‌کند، اما در صورتی که بخواهید صدا بیشتر شود، می‌توانید مقاله افزایش صدای گوشی را مطالعه کنید.

کدام برندها از دالبی اتموس پشتیبانی می‌کنند؟

Dolby Atmos در گوشی سامسونگ چیست؟ آیا تنها گوشی های سامسونگ از صدای فراگیر Dolby Atmos بهره می‌برند؟ چند سالی بیشتر نیست که این تکنولوژی پا به صنعت گوشی‌های هوشمند گذاشته؛ بنابراین در حال حاضر انتظار نداریم تمام گوشی‌ها از آن پشتیبانی کنند.

خوشبختانه سازندگان برای برخی از گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی هم این قابلیت را طراحی کرده‌اند و تنها در گوشی‌های پرچمدار شاهد آن نیستیم. در خصوص اینکه آیا Dolby Atmos شیائومی هم داریم یا نه باید گفت که دالبی اتموس در گوشی اکثر برندها مانند: اپل، سامسونگ، موتورولا و یا حتی اوپو وجود دارد و مطمئناً شما اگر قصد خرید گوشی پرچمدار از یکی از برندهای ذکر شده را داشته باشید، این قابلیت را حتماً به خانه خواهید برد.

ویژگی‌های دالبی اتموس سامسونگ هم مانند گوشی‌های دیگرست، چراکه در تمام آنها یک تکنولوژی یکسان بر اساس تولید صدای باکیفیت‌تر و سه‌بعدی طراحی شده است؛ بنابراین تنها کافیست که گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی کند که بتوانید بهترین تجربه شنیداری را با دالبی اتموس تجربه کنید. اگر نمی‌دانید دقیقاً Dolby Atmos سامسونگ چیست بهترست آن را فعال کرده تا خودتان آن را تجربه کنید.

چگونه Dolby Atmos را فعال کنیم؟

برای فعال کردن دالبی اتموس شیائومی یا گوشی‌های دیگری که این قابلیت را دارند، دو روش پیش رو دارید: یکی اینکه از طریق برنامه تنظیمات اقدام کنید و دیگری اینکه از کنترل پنل گوشی خود بهره ببرید؛ بنابراین قبل از اینکه به دنبال دانلود برنامه Dolby Atmos برای اندروید بگردید، توصیه می‌شود حتماً یکبار روش‌های زیر را امتحان کنید:

فعال کردن دالبی اتموس از طریق تنظیمات گوشی

حال که دیگر می‌دانید، Dolby Atmos چیست در گوشی خود به بخش تنظیمات رفته و مراحل زیر را دنبال کنید:

نکته: این مراحل باتوجه به دالبی اتموس سامسونگ گفته شده و تفاوت چندانی با تنظیمات گوشی سایر برندها ندارد.

  1. در ابتدا در بخش تنظیمات، “Sounds and Vibration” را باز کنید.
  2. در بین گزینه‌ها، بر روی “Sound Quality and Effects” ضربه بزنید.
  3. در این بخش “Dolby Atmos” را فعال کنید.

در ادامه، شما ۴ فیلتر را خواهید دید که هر یک به صورت زیر عمل می‌کند:

  • Auto: این گزینه باعث می‌شود تا صدای خروجی به صورت خودکار بهینه شود.
  • Movie: این گزینه نیز سبب می‌شود تا در پخش فیلم و ویدیو بهترین صدای ممکن ارائه شود.
  • Music: در پخش موسیقی، حجم صدا و کیفیت بهتری تولید می‌کند.
  • Voice: باعث بلندتر و واضح‌تر شدن ویس‌ها می‌شود.

فعال کردن دالبی اتموس از طریق کنترل پنل

برای انجام این کار تنها کافیست که در صفحه‌نمایش انگشت خود را از بالا به سمت پایین کشیده و دالبی اتموس را پیدا کنید. اگر می‌خواهید از این طریق وارد تنظیمات دالبی اتموس شوید، دستتان را بر روی گزینه مربوطه نگه دارید تا به آن صفحه منتقل شوید.

برنامه Dolby Atmos شیائومی

زمانی که این قابلیت را شیائومی به گوشی‌های خود اضافه کرد، برخی گوشی‌ها مانند ردمی نوت ۱۰ تنها از آن پشتیبانی می‌کردند، به عبارت دیگر برنامه پیش فرضی بر روی این گوشی قرار نداشت؛ بنابراین اگر شما صاحب این گوشی هستید لازمست خودتان به دانلود Dolby Atmos برای شیائومی اقدام کنید. لازم به ذکرست که این مرحله نیازی به روت کردن گوشی ندارد.

پیش نیاز برای نصب دالبی اتموس بدون نیاز به روت:

  • دانلود برنامه Google Play Music و Youtube Music
  • دانلود دالبی اتموس (DolbyAtmos.apk)

مراحل نصب دالبی اتموس در ردمی نوت ۱۰ به صورت زیرست:

  1. وقتی برنامه دالبی اتموس را از لینک بالا دانلود کردید، گوشی خود را ریبوت (ری‌استارت) کنید.
  2. برنامه‌های گوگل‌پلی موزیک و یوتیوب موزیک را حتماً دانلود و نصب کنید.
  3. اگر می‌خواهید از خطاهای احتمالی جلوگیری کنید، در تنظیمات، اکولایزر را غیرفعال کنید.
  4. حال یکی از دو برنامه‌ای که نصب کرده‌اید را باز کرده و وارد تنظیمات آن شوید.
  5. مطابق تصویر به بخش اکولایزر بروید و دالبی اتموس را فعال کنید.

دالبی اتموس

حال به موزیک پلیر بروید و موسیقی دلخواهتان را پخش کنید و از قابلیت دالبی اتموس لذت ببرید و هر زمان، به هر دلیلی که قصد داشتید این قابلیت را غیر فعال کنید، با تکرار مراحل گفته شده این عمل را انجام دهید.

یک ترفند برای بهتر کردن صدا در گوشی شیائومی

فرقی نمی‌کند که گوشی شما کدام مدل شیائومیست، برای انجام این مرحله شما تنها به یک موبایل از این برند نیاز دارید که از قابلیت دالبی اتموس پشتیبانی نکند.

  1. وارد تنظیمات گوشی شوید.
  2. به بخش “Sound and Vibration” بروید.
  3. گزینه “Sound Effects” را انتخاب کنید.
  4. گزینه “Mi Sound Enhancer” را فعال کنید.
  5. سپس بر روی “Mi Earbuds” ضربه بزنید.
  6. به بخش “Equalizer” بروید و تنظیمات تصویر زیر را اعمال کنید.

دانلود dolby atmos برای شیائومی

مرحله بعدی:

  1. در لینک ymusic.io برنامه YMusic را دانلود کنید.
  2. اکولایزر این برنامه را مطابق تصویر در تنظیمات غیرفعال نگه دارید.
  3. برنامه دالبی دیجیتال را از لینک DolbyDigital دانلود کنید.
  4. حالا به تنظیمات برنامه YMusic بروید.
  5. گزینه “Playback” و سپس “Equalizer” را انتخاب کنید.

dolby atmos

همچنین موارد زیر را هم اعمال کنید:

dolby atmos در گوشی چیست

این تنظیمات کمک می‌کند که اگر دستگاه شما از دالبی اتموس پشتیبانی نمی‌کرد، حداقل بتوانید کمی کیفیت آن را بهتر کنید و نیازی به دانلود Dolby Atmos برای اندروید نداشته باشید.

همانطور که در این مقاله گفته شد، اگر قصد دانلود Dolby Atmos سامسونگ را دارید، احتمالاًٌ خود گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند و برای کار با آن تنها لازمست مراحلی که گفتیم را دنبال کنید. در گوشی های شیائومی که از این قابلیت فقط پشتیبانی می‌کنند، اما گزینه‌ای برای فعال کردن آن ندارند، می‌توانند طبق مراحلی که گفتیم به دانلود Dolby Atmos برای اندروید بپردازند.

در پلی استور اپلیکیشن‌هایی به عنوان دالبی اتموس طراحی شده‌اند، اما ظاهراً بسیاری از آن‌ها آنطور که باید مطابق با ویژگی‌ها و معنی Dolby Atmos پیش نمی‌روند، یعنی تفاوت چندانی در صدای دستگاه ایجاد نمی‌کنند.

حال که دیگر می‌دانید Dolby Atmosچیست حتماً آن را فعال کنید تا دیگر هر محتوای صوتی را با کیفیت بسیار بهتری گوش دهید. اگر شما برای دانلود Dolby Atmos برای اندروید اپلیکیشن مشابهی را می‌شناسید که کیفیت خوبی ارائه می‌دهد، حتماً در نظرها آن را به دوستان خود معرفی کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

سوالات متداول

قابلیت دالبی اتموس گوشی چیست؟

اگر بخواهیم به‌طور خیلی خلاصه این موضوع را توضیح دهیم، دالبی اتموس یک تکنولوژی جدیدست که صدایی فراگیر و سه‌بعدی تولید می‌کند. اگر دوست دارید درباره قابلیت dolby atmos بیشتر بدانید به این مقاله مراجعه کنید.

dolby atmos در گوشی شیائومی چیست؟

کاربرد dolby atmos در گوشی شیائومی و گوشی‌های دیگر همه به یک شکل است. به طور کل، در هر گوشی که این قابلیت پشتیبانی شود، می‌توان به صدای باکیفیت و واضح آن امیدوار بود.

کدام برنامه جهت دانلود دالبی اتموس برای اندروید مناسب است؟

احتمالاً در پلی‌استور اپلیکیشن‌های متفاوتی را در این زمینه دیده‌اید. ما در این مقاله برای شما روش فعال کردن دالبی اتموس را جمع‌آوری کرده‌ایم و اگر گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند، خواهیم گفت که چگونه کیفیت اسپیکر خود را کمی بهتر کنید.

چگونه در گوشی شیائومی خود دالبی اتموس را فعال کنیم؟

اگر گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند که در تنظیمات شما این بخش وجود دارد و می‌توانید برای فعال کردن آن به این مقاله مراجعه کنید. اگر هم در تنظیمات خود این ویژگی را نمی‌بینید، می‌توانید روش‌های دیگری که نام برده‌ایم را امتحان کنید.

نوشته های مشابه

‫۶ نظرها

  1. این ویدیوحس خوب Dolby Atmosرو برات مفهمومی میکنه …….ممنون ازشما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن