خرید گوشی گیمینگ شیائومی
علم و دانش

عجیب‌ترین و شگفت‌انگیز‌ترین عناصر ناشناخته‌ تشکیل دهنده بدن انسان!

حقیقتاً بدن انسان دستگاهی باشکوه است. آناتومی ما نتیجه هزاران سازگاری با محیط در حال تغییر زمین بوده که ما را به یکی از پیچیده‌ترین اشکال زندگی تبدیل کرده است. در حالی که پیشرفت در پزشکی طی قرن‌های گذشته به ما امکان داده تا ماهیت ارگانیسم انسان را با جزئیات مورد بررسی قرار دهیم، ما هرگز از کشف مؤلفه‌ها و فرآیندهای جدید در بدن خود دست نمی‌کشیم. علاوه بر این، بدن ما از عناصری تشکیل شده که قبلاً تصور وجود آنها نیز غیر ممکن بود. از عناصر انفجاری گرفته تا مواد کیهانی، در اینجا به برخی از عجیب‌ترین، شگفت‌انگیز‌ترین و عمدتاً ناشناخته‌ترین مواردی اشاره خواهیم کرد که بدن شما را تشکیل می‌دهند.

۱۰-الکل:

الکل موجود در بدن

مشخص است که الکل و انسان با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. در حقیقت، به نظر می‌رسد آنها چنان پیوند خورده‌اند که بدن انسان در هر زمان الکل تولید می‌کند.

اتانول نوعی الکل طبیعی است که پس از تخمیر مواد آلی ایجاد می‌شود. در بدن انسان، جمعیت باکتریایی موجود در دهان و روده قادر به تولید اتانول  هستند. برای این کار باکتری‌ها و مخمرها باعث تخمیر کربوهیدرات‌هایی مانند قند در دستگاه گوارش می‌شوند. این فرآیند مقادیر کمی اتانول تولید کرده، که بعداً وارد جریان خون می‌شود. طبق مطالعات متعدد، به طور کلی یک فرد سالم و هوشیار در هر لیتر (۰.۲۶ گالن) خون حاوی ۰.۸ میلی‌گرم اتانول است. متانول، نوع دیگری از الکل بوده که با غلظت ۰ ۰. ۶ میلی‌گرم بر لیتر در خون انسان مشاهده شده؛ اما خوشبختانه این مقادیر بسیار اندک هستند.

۹- ازون:

عناصر تشکیل دهنده بدن

ازون ماده‌ای ناپایدار بوده که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است، این عنصر در عرض چند دقیقه به مولکول‌های ساده‌تر تبدیل می‌شود. به همین دلیل، برای اینکه از بین نرود، گاز ازون موجود در جو باید به طور مداوم دوباره جایگزین شود و در صورت عدم وجود منابع تولید کننده ازون، تقریباً این گاز ناپدید می‌شود. اشعه ماوراء بنفش، رعد و برق و فعالیت‌های انسانی بیشتر ازون موجود در زمین را تولید می‌کند؛ اما بدن شما نیز در تولید آن نقش دارد.

تقریباً دو دهه پیش دانشمندان دریافتند که سیستم ایمنی بدن انسان ازون را به عنوان راهی برای مقابله با تهدیدات بیولوژیکی تولید می‌کند. بدن ما حاوی نوعی سلول به نام نوتروفیل‌ها؛ گلبول‌های سفید پوشیده از آنتی بادی است که برای از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های عفونی از آنها استفاده می‌کند. برای انجام کار خود، نوتروفیل‌ها آنتی‌بادی‌های خود را با مولکول‌های اکسیژن پر انرژی تغذیه می‌کنند. سپس آنتی بادی‌ها چنین مولکول‌هایی را به ازون تبدیل می‌کنند که برای از بین بردن باکتری‌های تهاجمی مفید است. نوتروفیل‌ها میکروارگانیسم‌های خارجی را به دام انداخته و آنها را با مولکول‌های ازون تازه ایجاد شده بمباران می‌کنند.

از آنجا که تقریباً سه چهارم سلول‌های سفید خون بدن ما را نوتروفیل‌ها تشکیل می‌دهند، مقدار ازون مولکولی تولید شده در هر فرد به اندازه کافی قابل‌توجه است. با این حال، این چیز خوبی نیست – ازون در غلظت‌های بالا مضر است. در ۲۵ کیلومتری (۱۵.۵ مایل) بالاتر از زمین، ازون یک لایه گازی را تشکیل می‌دهد که جان کره زمین را از اشعه خورشید محافظت می‌کند؛ اما در نزدیکی زمین، ازون در آلودگی هوا نقش دارد. در بدن انسان، ازون کلسترول را تجزیه کرده و مولکول‌های سمی تولید می‌کند که باعث پیشرفت بیماری‌هایی مانند آترواسکلروز و آرتریت می‌شود.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت 128 رم 6 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۴۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت ۱۲۸ رم ۶ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۱۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۰,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۱,۴۳۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۸۲۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۲۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت

۸- سیانید:

سیانید موجود در بدن

برای انسان‌ها، سیانید یک ترکیب شیمیایی بسیار سمی است. در مدت زمان کوتاهی باعث جلوگیری از تنفس سلولی می‌شود. سیانید یکی از عناصری است در طی قرن‌ها به عنوان یک سلاح شیمیایی  کشتار جمعی مورد استفاده قرار  می‌گیرد. به همین دلیل، تعجب‌آور است بدانید که سیانید به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد. غلظت‌های مختلف سیانید هر روز وارد بدن ما می‌شود، زیرا این ماده در مواد شیمیایی موجود در هوا، آب و مواد غذایی که می‌خوریم وجود دارد. در حقیقت، غذاهایی مانند سیب و اسفناج حامل سیانید هستند. اما نیازی به وحشت نیست  غلظت این ماده (چند میکروگرم در هر بوته) بسیار ناچیز است.

سیانید توسط بدن ما نیز تولید می‌شود. به عنوان مثال، فرآیندهای شیمیایی موجود در بزاق منجر به ایجاد گاز سیانید در گلو می‌شود که سپس با نفس از بین می‌رود. تخمین زده می‌شود که در یک زمان مشخص، یک فرد سالم در هر ۱۰۰ گرم از بافت‌های خود، ۵۰ میکروگرم سیانید دارد؛ اما چنین ترکیباتی در بدن ما جمع نمی‌شود. بیشتر آن در کبد پردازش شده و از طریق ادرار دفع می‌شود. بخش دیگری توسط ریه‌های ما به دی‌اکسید‌کربن تبدیل شده و مانند گاز سیانید فوق‌الذکر با هر نفس آزاد می‌شود. فرآیندهای جذب، تولید و سم‌زدایی سیانید در ارگانیسم انسان کاملاً پیچیده است. 

۷- عناصر رادیو اکتیو:

مواد رادیواکتیو موجود در بدن

هر نوع تشعشع به مقدار زیاد برای انسان مضر است. به عنوان مثال، حتی اگر اشعه ماوراء بنفش پوست ما را نسوزاند، اشعه پس‌زمینه‌ای که در همه جا وجود دارد، ما را به سمت ابتلا به سرطان به هر حال سوق می‌دهد؛ اما آیا می‌‌دانستید که برخی از مواد رادیواکتیو در داخل بدن ما نیز وجود دارند؟ عنصر رادیواکتیو موجود در بدن ما، توریم است. فلز سنگینی که در دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که روزانه مقادیر کمی توریم را از طریق غذا و آب مصرف می‌کنیم، اما معمولاً طی چند روز از ارگان‌های ما دفع می‌شود.

یکی از بدنام ترین ماده‌ای که ما حمل می‌کنیم اورانیوم است. این یک عنصر سنگین و بسیار پرتوزا که به طور طبیعی در سراسر کره زمین وجود دارد. همانطور که می‌دانید بیشترین کاربردهای آن در راکتورهای هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی است. مطالعات نشان می‌دهد که یک فرد بالغ به طور متوسط ۲۲ میکروگرم اورانیوم در بدن خود دارد و می‌تواند روزانه حدود ۵ میکروگرم مصرف کند. بزرگ‌ترین منبع دریافت اورانیوم، مواد غذایی به ویژه سبزیجات هستند.

اورانیوم پس از ورود به بدن، می‌تواند وارد جریان خون شده و در اندام‌های مختلف پخش شود. چند ماه طول می‌کشد تا از بدن خارج شود. دو سوم اورانیوم مصرف شده در استخوان‌های ما ذخیره می‌شود. همچنین باید از پتاسیم -۴۰، یک ایزوتوپ رادیواکتیو از عنصر پتاسیم نام ببریم که آن را از طریق بسیاری از غذاها مصرف می‌کنیم، اما با این وجود برای بدن انسان مفید است. همانطور که می‌بینید ما بسیار رادیواکتیویته هستیم؛ اما نگران نباشید. بعید است که با عطسه کردن منفجر شوید.

۶- فلزات گرانبها:

طلایی موجود در بدن

همه چیز در بدن شما نباید خطرناک یا رادیواکتیو باشد. در داخل بدن شما عناصر گرانبهایی نیز وجود دارد. اولین عنصر با ارزش بدن ما طلاست. در کل بدن انسان حاوی ۰.۲ میلی‌گرم طلا است. همچنین بدن ما حاوی نقره؛ یکی دیگر از فلزات گرانبهاست که سمیت کمتری برای انسان دارد. یک فرد متوسط روزانه ۸۸ میکروگرم نقره مصرف کرده که میانگین وزنی آن معادل وزن چند دانه شن است.

محققان دریافته‌اند که مدفوع انسان نیز حاوی ذرات طلا و سایر فلزات گران‌قیمت است. یک کیلوگرم (۲.۲ پوند) از زباله‌های انسانی می‌تواند حاوی حداکثر چهار گرم (۰.۱۴ اونس) مس، نقره، وانادیوم و طلا باشد. با توجه به این، تخمین زده شده که ضایعات یک میلیون نفر ممکن است به ارزش ۱۳ میلیون دلار باشد. بنابراین بدون آنکه بدانید بدن شما یک دستگاه پول‌سازی است.

۵- داروی‌های مخدر:

مشخص شده که بدن انسان نسخه‌های خاصی از برخی مواد مخدر معمول را تولید می‌کند. به عنوان مثال، بدن ما اندوکانابینوئیدها را تولید می‌کند، مولکول‌‎هایی مشابه مواد شیمیایی موجود در ماری جوانا هستند. مغز ما همچنین ترکیبات شیمیایی به نام اندروفین تولید می‌کند که همان اثرات مسکن مورفین را ایجاد می‌کند؛ اما ارگانیسم انسان به طور طبیعی می‌تواند مواد مخدر دیگری تولید کند که به مقدار کافی، بسیار خطرناک بوده و در دنیای واقعی کاملاً غیرقانونی است.

یکی از این مواد مخدر DMT نامیده می‌شود. این ماده مخدر معمولاً از برخی گیاهان آمریکای جنوبی استخراج می‌شود. اثرات توهم زای شدیدی ایجاد می‌کند. با این وجود شواهدی وجود دارد که مغز انسان مرتباً مقادیر کمی DMT تولید می‌کند. اعتقاد بر این است که این  ماده مخدر می‌تواند در طول خواب عمیق یا در تجربیات نزدیک به مرگ در بدن آزاد شود. یکی دیگر از مواد مخدر تولید شده توسط انسان ماده‌ای است که با نام GHB شناخته می‌شود و گاهی اوقات به عنوان “اکستازی مایع” شناخته می‌شود. این ماده دارای کاربردهای بسیار متنوعی است. بدنسازان برای عضله‌ای شدن از آن استفاده می‌کنند، در حالی که پزشکان آن را برای درمان اختلالات خواب تجویز می‌کنند؛ اما در صورت عدم استفاده صحیح از GHB می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

۵- میدانهای مغناطیسی:

میدان‌های مغناطیسی برای تداوم زندگی ضروری است. به عنوان مثال، تأثیر مغناطیس خورشید، سیاره ما را از اشعه کیهانی محافظت می‌کند و بدون میدان مغناطیسی زمین، تشعشعات خورشیدی، جو  ما را از بین می‌برد و ما را مانند مورچه در زیر یک ذره‌بین می‌کشد؛ اما نیروهای مغناطیسی فقط به اجسام آسمانی محدود نمی‌شوند. اشکال زندگی نیز جذابیت خاص خود را دارد و ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم.

جریان‌های الکتریکی میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند، بنابراین هر جسم که جریان الکتریکی داشته باشد نیز یک میدان مغناطیسی دارد و از آنجا که سیستم عصبی انسان بر اساس جریان الکتریکی کار می‌کند دارای خواص مغناطیسی نیز هست. دوم آنکه میدان‌های مغناطیسی در داخل و اطراف بدن ما نیز تولید می‌‌شود. هر یک از اعضای بدن ما با میزان مشخصی از  جریان الکتریکی کار می‌کند، بنابراین هر قسمت از بدن میدان مغناطیسی خاص خود را دارد.

تخمین زده می‌شود که قدرت میدان مغناطیسی روی سطح بدن انسان یک ده میلیونم قدرت میدان مغناطیسی زمین است. در همین حال، میدان مغناطیسی مغز حدود ۲۰۰ میلیون برابر ضعیف‌تر از سیاره ما است. در مقابل، قلب مغناطیس‌ترین ارگان بدن ماست. این میدان مغناطیسی فقط یک میلیون برابر کوچک‌تر از نیروی مغناطیسی زمین است. میدان مغناطیسی قلب به حدی قویست که در خارج از بدن گسترش یافته و اعتقاد بر این است که بر روی فرآیندهای بیولوژیکی خاصی تأثیر می‌گذارد.

۳- غبارهای کهکشانی:

بدن ما از غبارهای کهکشانی تشکیل شده است

این نکته بسیار جامع‌تر از بقیه است، زیرا نه تنها ما در بدن خود از این مواد برخوردار هستیم بلکه در واقع از آن ساخته شده‌ایم. این ایده که انسان‌ها از مواد ستاره‌ای یا غبارهای کهکشانی تشکیل شده‌اند، اکنون چندین دهه است که وجود دارد، اما اخیراً می‌توانیم اثبات کنیم که این امر واقعیت دارد. در آغاز خلقت جهان، فقط عناصر اساسی مانند هیدروژن و هلیوم وجود داشتند. هنگامی که این مواد شیمیایی با هم جمع شدند تا اولین ستاره‌ها را تشکیل دهند، عناصر سنگین‌تر و پیچیده‌تری در داخل بدن‌ تولید می‌شوند. این عناصر کربن، نیتروژن، اکسیژن، فسفر، آهن و گوگرد هستند. این عناصر را می‌توان تقریباً تشکیل کننده انسان‌ها قلمداد کرد.

چگونه این عناصر به زمین رسیدند؟ هنگامی که ستارگان به پایان عمر خود می‌رسند، معمولاً منفجر می‌شوند و لایه‌های بیرونی آنها عناصر مختلف و  زیادی را از خود آزاد می‌کنند. پس از طی مسافت‌های طولانی بقایای این ستاره‌های منفجر شده در سطح زمین قرار می‌گیرند، سپس با بقیه عناصر زمین ترکیب می‌شوند. گیاهان عناصر پراکنده شده در خاک را جذب کرده و ما نیز با خوردن آن گیاهان آنها را جذب می‌کنیم. با گذشت سال‌ها، مواد تشکیل شده در داخل ستاره‌ها جزئی از بدن ما می‌شوند. دو سال پیش، محققان دریافتند که ۹۷ درصد اتم‌های بدن انسان از همان نوع اتم‌های موجود در ستارگان هستند.

۲- نور:

بدن انسان از خود نور ساطح می کند

مدت‌هاست که مشخص شده که بدن انسان نور از خود ساطع می‌کند. برای مثال، گرمای بدن ما نور مادون قرمز یا نوعی پرتوهای الکترومغناطیسی که انسان‌ها قادر به دیدن آن نیستند، تولید می‌کند. گرچه حیوانات دیگر می‌توانند این اشعه‌ها را ببیند. 

در سال ۲۰۰۹، دانشمندی از موسسه فناوری توهوکو (ژاپن) به نام ماساکی کوبایاشی تصمیم گرفت به بررسی میزان تابش نور انسان یا توانایی ما در انتشار نور بپردازد. برای انجام این کار، او پنج نفر را استخدام کرد و در سه روز، هر سه ساعت به مدت ۲۰ دقیقه از بدن آنها عکس گرفت. عکس‌ها با دوربین‌هایی گرفته شدند که نسبت به نور بسیار حساس بودند. نتایج نشان داد که قسمت‌های خاصی از بدن افراد مانند گردن و سر به طور مداوم از خود نور ساطع می‌کنند و در حدود چهار ساعت بعد از ظهر به حداکثر روشنایی خود می‌رسند.

 

این احتمالاً در نتیجه ساعت بیولوژیکی ما است، به همین دلیل در اواخر بعد از ظهر انرژی بیشتری را مصرف می‌کنیم. دانشمندان معتقدند که میزان تابش نور ما توسط مولکول‌های کوچکی به نام فلوئوروفورها تولید می‌شود. پس از تعامل با الکترون‌هایی که بعد از توسط تنفس سلولی آزاد می‌شوند، فوتون‌ها منتشر می‌شود. نور قابل رویت که تولید می‌کنیم آنقدر ضعیف است که با چشم قابل دیدن نیست. بنابراین نه تنها شما از ستارگان ساخته شده‌اید، بلکه مانند ستاره هم می‌درخشید. 

۱- ضد ماده:

ماده و ضد ماده از یکدیگر متنفر هستند. هنگامی که این دو ماده با هم برخورد می‌کنند، آنها به طور متقابل نابود می‌شوند و تنها انرژی موجود در آنها آزاد می‌شود؛ اما علیرغم چگونگی ضد ماده ناپایدار در جهان، ما همیشه تعداد کمی از آن را در درون بدن خود داریم. برای درک اینکه چگونه این امکان‌پذیر است، ما باید به پتاسیم -۴۰ اشاره کنیم، که قبلاً گفتیم در بدن انسان وجود دارد. همانطور که قبلاً گفته شد، پتاسیم -۴۰ یکی از ایزوتوپ‌های رادیواکتیو است. چنین ایزوتوپ فروپاشیده می‌شود. بعد از فروپاشی اتم‌های آن به یک عنصر دیگر تبدیل می‌شوند. تخمین زده می‌شود که ۵۰۰۰ اتم پتاسیم -۴۰ در هر ثانیه در بدن تجزیه می‌شود. حدود ۸۹.۲۵ درصد از این اتم‌ها تحت تجزیه بتا-منفی قرار دارند. بنابراین، حداقل ۱۶ میلیون پادتن در هر ساعت در بدن ما تولید می‌شود.

در همین حال، پتاسیم -۴۰ نیز می‌تواند به ایزوتوپ آرگون -۴۰ تبدیل شود. این امر  هنگامی اتفاق می‌افتد که هر یک از اتم‌های پتاسیم -۴۰ پوزیترون آزاد می‌کند، نسخه ضد ماده الکترون آزاد می‌کنند. با این حال، این روند بسیار نادر بوده و در ۰.۰۰۱ درصد موارد اتفاق می‌افتد. اما با این وجود، با توجه به اتم پتاسیم -۴۰ که در هر ثانیه در بدن تجزیه می‌شود، بدین معنی است که بدن انسان در ساعت حدوداً ۱۸۰ پوزیترون تولید می‌کند و این نتیجه فقط یک ایزوتوپ رادیواکتیو است که در داخل بدن متحول می شود؛ اما ما عناصر دیگری نیز داریم که به همان روش تجزیه می‌شوند و در هر لحظه پاد ذرات خود را تولید می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. بیان مطالب به این صورت بدون ذکر منابع و ماخذ، بدون وجاهت علمی می باشد و قابل استناد و قابل قبول و باور نیست لطفا مطالب رو با ذکر منابع بیان کنید

    1. با سلام ممنون از نظرتون
      این مطلب کاملا علمی و بر اساس ژورنال های معتبر نوشته شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن