خرید گوشی گیمینگ شیائومی
اپلیکیشن و نرم افزاراخبار گوشی موبایل

از کجا بفهمیم گوشی ویروسی شده (مهمترین علائم ویروسی شدن گوشی)

از کجا بفهمیم گوشی ویروسی شده و راه‌حل آن چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ داده سپس نکات مهم دیگری را نیز آموزش خواهیم داد.

این عبارت یکی از پرتکرارترین سوالات کاربرانی است که با انواع گوشی‌های هوشمند سرو کار دارند. بدون اغراق ویروسی شدن گوشی می‌تواند زندگی هر کسی را با مشکل روبرو کند، زیرا بخشی از زندگی افراد را گوشی همراه او تشکیل می‌دهد. ویروس‌ها به دسته‌های مختلفی تشکیل می‌شوند. برای مثال، برخی از ویروس‌ها به‌طور مستقیم گوشی شما را مورد هدف قرار می‌دهند و گروهی دیگر برای سرقت اطلاعات و پول به گوشیتان حمله می‌کنند.

اگر دوست دارید بدانید بعد از اینکه متوجه شدید گوشی شما ویروسی شده چه راهکاری باید پیش بگیرید و یا با این سوال مواجه شدید که چگونه ویروس گوشی را پاک کنیم می‌توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید…

حال در این مقاله قرار است به این موضوع بپردازیم که اصلا از کجا بفهمیم گوشی ویروسی شده و چگونه متوجه شویم در گوشی بدافزار نصب شده و موارد دیگر در این رابطه که همگی را با هم بررسی خواهیم کرد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

ویروسی شدن گوشی به چه معنا است

غول فناوری گوگل با مقدار قابل‌توجهی از اطلاعات در مورد کاربران و همچنین سیستم عامل اندروید بستر مناسبی برای مجرمان سایبری و هکرها به نظر می‌آیند تا با سوء استفاده از شکاف‌های امنیتی در اندروید و گوگل از آن‌ها برای حملات سایبری بدافزار و ویروس‌ها به هزاران و یا حتی میلیون‌ها نفر استفاده کنند.

با این چشم انداز، این بدافزارهای مخرب و ویروس‌های ویرانگر گوشی‌های هوشمند خطرناک‌تر به نظر می‌‌رسند، به همین دلیل کاربران باید خود را به توانایی حذف ویروس‌ها و نرم افزارهای مخرب از گوشی‌های اندرویدی مجهز کنند که قطعا یکی از آنها می‌تواند کمک گرفتن از آنتی ویروس گوشی باشد به عنوان یک قاعده کلی، اگر می‌بینید که گوشی موبایل شما رفتار عادی ندارد، احتمال دهید که به بدافزار و یا ویروس آلوده شده باشد، بنابراین باید به فکر حذف ویروس‌ها ‌و بدافزارها از گوشی موبایلتان بیفتید.

تنها در سال ۲۰۱۹، ۵۳% از سازمان‌ها دچار این بدافزارها شدند و حملات سایبری باعث اختلال در فعالیت‌  آن‌ها شد. خیلی از این بدافزارها در پوشش برنامه‌های کاربردی ظاهر می‌شوند و با قرار گرفتن در لیست برنامه‌های گوگل پلی و سایر مارکت‌ها به فعالیت خود مشروعیت می‌بخشند.

از کجا بفهمیم گوشی ویروسی شده

حال که متوجه شدیم ویروس گوشی چیست، یک سوال مهم به وجود می‌آید و آن هم این است که اصلا چگونه بفهمیم گوشی ویروسی شده که همیین ابتدا اگر بخواهیم یک پاسخ کلی به آن بدهیم، باید گفت؛ به احتمال بسیار زیاد گوشی و یا تبلت اندرویدی از طریق بارگیری یک برنامه مخرب به بدافزار آلوده می‌شود؛ مهمترین علائمی که کاربران باید نسبت به آن آگاه باشند موارد زیر است..

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۳,۸۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۷,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۹,۴۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۵۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۷۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت

  • تبلیغات پاپ آپ مکرر

عصر عصر تبلیغات است، به گونه‌ای که به جزء جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده‌ و در همه جا وجود دارند، حتی گوشی موبایل. اما همیشه هم نمی‌توان نسبت به این تبلیغات خوش‌بین بود خصوصاً زمانیکه بحث ویروسی شدن و هک گوشی در میان باشد. اگر در گوشی‌تان با تبلیغات پاپ‌اپ مکرر و غیر قابل کنترل روبرو شدید به ویروسی بودن گوشی خود شک کنید.

  • عملکرد ضعیف گوشی اندرویدی

عملکرد بد و ضعیف دستگاه بخصوص گوشی که قبلاً خوب کار می‌کرده اولین موردی است که می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم گوشی ویروسی شده یا خیر و این مورد را می‌توان علائم ویروسی شدن گوشی شیائومی یا هر برند دیگری هم دانست.

  • اپلیکیشن‌هایی که به طور ناگهانی مختل می‌شوند

ممکن است از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنیم، اما به طور ناگهانی عملکرد آنها دچار اختلال شود. گرچه علل دیگری هم می‌تواند باشد، ولی یکی از دلایل آن هم می‌تواند وجود ویروس در گوشی باشد.

  • مصرف زیاد باتری و بهینه‌سازی ضعیف آن

این یک روند طبیعی از طول عمر کلی گوشی‌های موبایل است که باتری به مرور کارایی خود را از دست می‌دهد، اما اگر باتری به طور ناگهانی شروع به خالی شدن کند مشکوک بوده و می‌تواند خبر از حضور یک بد افزار در گوشی شما باشد. حال این موضوع مطرح است که اصلا چگونه بفهمیم در گوشی بدافزار نصب شده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  • رفتن مرورگر به سایت‌های مشکوک

یکی دیگر از مواردی که نشان از ویروسی شدن گوشی می‌‎‌دهد، خارج شدن کنترل مرورگر از دست شماست به طوریکه به سایت‌هایی وارد شود که خودتان قصد ورود به آنها را نداشته باشید.

  • مصرف شدن غیر قابل توزیع داده‌ تلفن همراه

این مورد نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند نشان از یک بدافزار مخرب یا ویروس در گوشی شما باشد، پس نسبت به این موضوع نیز هوشیار باشید. ممکن است بدون اینکه متوجه باشید بدافزارهایی در پس‌زمینه موبایل شما فعال بوده و شما از حضور آنها اطلاعی ندارید در حالی که آنها در حال دریافت اطلاعات شما هستند.

  • برنامه‌های مشکوکی که خود شما احتمالا آن را دانلود نکرده‌اید

همیشه لیست برنامه‌های نصب شده روی گوشی را چک کنید اگر به مورد مشکوکی برخورد کردید که شما آن را دانلود نکرده‌اید سریعا آن را پاک کنید و به هیچ عنوان آن را باز نکنید و جواب سوال از کجا بفهمم گوشیم ویروسی شده را می‌توان در لیست برنامه‌های دانلود شده که شما از آنها بی‌خبر بوده‌اید، پیدا کنید.

از کجا بفهمیم گوشی ویروسی شده

  • قفل شدن و هنگ کردن مشکوک گوشی

گرچه هنگ کردن گوشی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در مقاله مجزاء راجع به آن کامل توضیح داده شده، اما اگر گوشی شما به یک شکل و به صورت مکرر دچار هنگ شدن و یا حتی خاموشی شود، اینجاست که باید به ویروسی شدن گوشی خود شک کنید.

به طور خلاصه می‌توان گفت، اگر برنامه‌های گوشی بدون هیچ علتی خوب کار نکنند و یا باتری گوشی شما سریع خالی شود نیز از موارد مشکوک ویروسی شدن گوشی است. اگر این شواهد کافی نبودند و هنوز هم نمی‌دانید که چطور متوجه شوید گوشی ویروسی شده به حجم اینترنت و مرورگر خود توجه کنید اگر حجم نت شما زود تمام می‌شود و یا مدام مرورگرتان به سایت‌های مشکوک می‌رود قریب به یقین گوشی شما ویروسی شده است.

در تکمیل این موضوع که چگونه بفهمیم گوشی ویروسی شده بد نیست بدانید که رایج‌ترین ویروس‌های گوشی موبایل عبارتند از:

  • adware
  • ransomware
  • spyware
  • Trojan horses
  • worms

اصطلاح ویروس به یک عبارت عمومی برای هر نوع خطر امنیتی تبدیل شده، اما ویروس در واقع شکل خاصی از بدافزار است. ویروس‌ها را می‌توان در پشت برنامه‌های قانونی، ایمیل‌های جعلی یا پیوست‌های آلوده پنهان کرد. هکرها همچنان به منظور نفوذ در دستگاه شما و پنهان ماندن هویتشان به روش‌های غیرمنتظره‌ای روی می‌آورند.

در صورتی که اطلاعات گوشی شما به خاطر آلوده شدن به ویروس و یا بدافزار پاک شود، می‌توانید با استفاده از برنامه‌های ریکاوری اطلاعات گوشی‌ اندرویدی خود را بازیابی کنید.

علائم ویروسی شدن گوشی شیائومی

تعداد کاربرانی که گوشی آنها از برند شیائومی است آنقدر زیاد بوده که ما بخشی از این مقاله را به حل معضل آنها یعنی پاسخ به این سوال که چگونه بفهمیم گوشی شیائومی ویروسی شده اختصاص داده‌ایم.

از عمده‌ترین علائمی که نشان می‌دهد، گوشی شیائومی شما ویروسی شده، می‌توان به کند شدن‌ ناگهانی و نامتعارف گوشی، عملکرد همراه با لگ و یا حتی نادرست در زمان فرمان‌های مختلف و یا داغ کردن‌ گوشی اشاره کرد.

اگر چنین نشانه‌هایی را در گوشی خود مشاهده کردید، بسیار مهم است که برای رفع این مشکل مهم که همان ویروسی شدن گوشیتان است، هرچه سریع‌تر اقدام کنید.

چگونه برنامه مخرب گوشی را پیدا کنیم

برای اینکه بتوانید برنامه‌های مخرب گوشی خود را پیدا کنید، چاره‌ای جزء استفاده از برنامه‌ و ضد ویروس‌ها ندارید. البته که برنامه‌های بسیاری وجود دارد که همه آنها کاربردی نیست برای همین ما به سراغ بهترین و معروف‌ترین برنامه‌های پیدا کردن و حذف برنامه‌های مخرب در ادامه رفته‌ایم:

Malwarebytes Mobile Security

این برنامه بعد از پویش دستگاهتان، به شما این امکان را می‌دهد که گوشی خود را از هرگونه تهدید بدافزاری پاک کنید.

زمانی که برنامه مورد نظر را نصب می‌کنید، قبل از اینکه هر برنامه دیگری بخواهد روی گوشی شما خواسته یا ناخواسته نصب گردد، ابتدا باید شما مجوز آن را صادر کنید و نسخه حرفه‌ای آن را می‌توانید با ۱۲ دلار در دسترس داشته باشید.

علائم ویروسی شدن گوشی شیائومی

Bitdefender Antivirus Free

برنامه دیگری که آن هم بصورت رایگان در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، بیت دیفندر بوده که بسیار سبک و روان است و از طریق سرویس ابری بیت‌دیفندر فرآیند پویش حافظه گوشی اندرویدی را نیز انجام می‌دهد.

راهکار دیگر برای حذف بدافزارهای مخرب از روی گوشی، حذف دستی آنها است که با بکارگیری

قابلیت حالت امن (Safe Mode) قابل‌اجرا است. برای استفاده از این روش باید از مراحل زیر با موفقیت عبور کنید:

  • اول از همه با فشار دادن پاور منتظر ظاهر شدن منوی پاور باشید
  • گزینه Power off را انتخاب کنید تا پیغام Reboot to safe mode را دریافت نمایید و سپس روی Ok بزنید
  • حالا منتظر بمانید تا گوشی ریبوت شود و پس از اجرای اندروید، پیغام Safe Mode را خواهید دید

حال ممکن است به دلیل وجود ویروس و بدافزارها، اندروید به درستی اجرا نشود پس ضروری است که از روش زیر اقدام کنید:

  • ابتدا گوشی را خاموش کنید
  • کلید پاور را گرفته و نگه دارید
  • زمانی که آرم برند گوشی خود را مشاهده کردید، دکمه پاور را رها کنید، اما همچنان دکمه کم و زیاد صدا را نگه دارید
  • پیغام Safe mode را در پایین صفحه گوشی خود مشاهده خواهید کرد
  • پس از آن‌که به حالت ایمن وارد شدید، برنامه Settings را اجرا کنید در ادامه گزینه Apps و در ادامه Downloaded را لمس کنید. در اندروید باید گزینه Apps & notification و سپس See all X apps را انتخاب کنید. فهرست برنامه‌ها را بررسی کرده و برنامه‌های مشکوک را Uninstall کنید و به این شکل از معضل گوشی ویروسی شده راحت خواهید شد.

برنامه ویروسی

برای پیشگیری از ورود بدافزارهای مخرب به گوشی خوب است که برنامه‌های ویروسی را بشناسیم و از نصب آنها روی گوشی خودداری کنیم. در ادامه به معرفی برنامه‌های مخرب پرداخته‌ایم:

برنامه S.M.T.H

یکی از برنامه‌های مخرب که افراد دارای گوشی اندروید باید مواظب آن باشند، برنامه S.M.T.H است که در واقع برای بازی شاخته شده که روی سنسورهای داخلی گوشی کار می‌کند. در حال حاضر به‌عنوان یک برنامه مخرب شناسایی شده است.

چگونه بفهمیم در گوشی بدافزار نصب شده

برنامه Super clean master of cleaner

این برنامه هم یک اپلیکیشن برای گوشی‌های اندروید است که با کارآیی افزایش سرعت، کاربران را وادار به نصب می‌کند، اما در عمل تنها یک برنامه مخرب است که قطعا به گوشی شما آسیب خواهد زد.

 Dolphin Browser

این بدافزار هم جزء اپلیکیشن‌های پرطرفدار اندرویدی به‌شمار می‌رود که از فلش پشتیبانی می‌کند، اما امنیت آن بسیار ضعیف است و می‌توان اینگونه گفت که تاثیر مخرب آن بیش از مزایایی است که دارد و به همین دلیل در لیست برنامه‌های مخرب قرار گرفته است.

در این مطلب سعی شده به سوال از کجا بفهمیم گوشی ویروسی شده پاسخ داده شود. امیدوارم که با این مقاله، درک درستی از متداول‌ترین اقداماتی که می‌توانید برای شناسایی ویروس‌ها ‌و بدافزارها از گوشی موبایل اندرویدی خود انجام دهید بدست آورده باشید.

با این حال، پیشگیری بهتر از درمان است، به همین دلیل دانلود نرم افزار امنیتی، آنتی ویروس اندروید و انجام اقدامات پیشگیرانه در برابر تهدیدات بسیار مهم است!

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵۶ رای

نوشته های مشابه

‫۲۷ نظرها

  1. سلام آقا تو رو جون هرکی دوست دارید کمکم کنید آقا گوشی مو دیروز به ۱۴.۰.۵ آپدیت کردم بعدش رفتم آهنگ گوش بدم دیدم هیچ آهنگی رو نمیشه گوش داد ولی وقتی میری پوشه دانلود موسیقی روش میزنی تو موسیک پلیر پخش میشه مثل همون اول میشه ولی گوشیو خاموش میکنی بعدش روشن میکنی میری پوشه موسیقی و موسیک پلیر مینوسه خالی آهنگی موجود نیست ولی میزنی روش آهنگو گوش کنی بر میگرده آهتگ آقا لطفا یکی برسع به دادم

  2. اگر گوشی های سامسونگ A5ویروس داشته باشند به چند حالت زیر میشود ۱_عکس ها و ویدیو ها از حافظه خارجی به حافظه داخلی به طور خودکار فرستاده میشود ۲_یک یا دو برنامه روی گوشی نصب شود تمامی سیستمش کند میشود ۳_وقتی که داخل شارژ میگذاریم صفحه گوشی کمی داغ کند

    1. سلام من یه چند وقتی هست که گوشیم خود به خود بلوتوث یا مکان رو روشن میکنه ممکنه مشکلی باشه؟

  3. اگر گوشی های سامسونگ A5 ویروس داشته باشند به چند حالت زیر میشود:
    ۱_ عکس ها و ویدیو ها از حافظه خارجی به حافظه داخلی به طور خودکار فرستاده میشود
    ۲_یک یا دو برنامه روی گوشی نصب شود تمامی سیستمش کند میشود
    ۳_وقتی که داخل شارژ میگذاریم صفحه گوشی کمی داغ کند

  4. سلام ببخشید گوشی داداشم ویروسی شده و خاموشه الان وقتی روشن میکنی نهایتا اطلاعات اولیه میاد بعد دیگه همونجوری میمونه این مقاله برای گوشی های هس ک روشن هستن اما ویروسی هستن ولی این گوشی خاموشه چطور باید درستش کنیم؟
    یه برنامه فونت نصب کرد روش اول هنگ کرد بعد خاموش شد برنامه از شریت اومد براش اونم زد نصب یهو اینجور شد میشه لطفا کمکمون کنید

    1. باید گوشی رو یه متخصص نرم افزار ببینن و باید دقیق بررسی بشه

    2. اگه لپتاپ داری برنامه شریت و فونت رو توی اونجا حذف کن در غیر اینصورت باتری گوشی رو از گوشی جدا کرده و به گوشی دوباره متصل کنید اگه اونم درست نشد دکمه پاور و هام و افزایش صدا رو فشار دهید اگه دکمه هام به تاچ متصل بود دکمه پاور و افزایش رو فشار دهید نگه دارید وقتی صفحه گوشی روشن شد بازم نگه دارید در نهایت یک صفحه ای میاد که ممکنه هیچوقت ندیده باشی با دکمه افزایش و کاهش صدا لیست رو روی wipe data/factory reset یا همون wipe data ببرید و دکمه پاور رو بزنید ممکنه ازت yes و no بخاد اگه خاست با دکمه افزایش صدا و کاهش صدا روی yes ببرید و دکمه پاور رو بزنید و بعد گوشی تنظیمات کارخانه میشه و همه داده ها حذف میشه در صورت امکان قبل اینکار از داده ها بکاب بگیرید وگرنه باید با همه داده ها و برنامه های گوشیت خداحافظی کنی چونکه با wipe data همه چیز حذف میشه

    3. ممنونم ویروس کشی کردم واقعا فهمیدم ویروس داره ممنونم

  5. آنتی ویروس خود گوشی سامسونگ کجاست ؟ کدوم گوشیا خودشون انتی ویروس دارن؟

    1. گوشی SAMSUNG J500H درون برنامه مدیر هوشمند اندروید ۶.۰.۱

  6. از کجا بفهمیم گوشی ویروسی شده وقتی تماسای مشکوک دریافت می کنیم؟

  7. واقعا از کجا بفهمیم گوشی ویروس دارد؟ مدام باتریم خالی میشه واقعا ویروسی شده یا باتری مشکل داره؟

    1. اگه باتریت زود خالی میشه و زود شارژ میشه یعنی ظرفیت باتریت کم شده چونکه باتری ها ظرفتشون روز به روز کمتر میشه

  8. ممنون خیلی دنبال این بودم که از کجا بفهمم گوشیم ویروسی شده

    1. اول باید برنامه ضدویروس(انتی ویروس) داشته باشی بعد ویروس رو شناسایی و بعد هم نابودش کنی

    1. بسیار خوب با توضیحات کامل واقعا کامل خوب بود.البته سامسونگ همیشه همینطور بوده و هست…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن