خرید گوشی گیمینگ شیائومی
اخبار آیفوناخبار گوشی موبایلمقایسه گوشی

مقایسه گوگل پیکسل ۴ ایکس ال و آیفون ۱۱ پرو مکس

همانطور که انتظار می‌رفت، گوگل آخرین نسخه از سری گوشی‌های هوشمند پیکسل خود را رونمایی کرد. با توجه به تعداد شایعات و گزارش‌های منتشر شده طی چند ماه گذشته، این شرکت سوپرایز زیادی برای کاربران خود نداشت. طبق معمول، دو مدل ارائه شده که گوگل پیکسل ۴ ایکس ال مدل بزرگ‌تر محسوب شده و نزدیک‌ترین مدل به بزرگ‌ترین پرچم‌دار اپل یعنی آیفون ۱۱ پرو مکس است. در ادامه به برخی از تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو مدل خواهیم پرداخت.

گوگل پیکسل 4 ایکس ال در مقابل آیفون 11 پرو مکس

نمایشگر:

این دو مدل از یک پنل OLED استفاده می‌کنند، اما از نظر کنتراست نتایج کاملاً متفاوتی ارائه می‌دهند و اپل دارای کنتراست ۲،۰۰۰،۰۰۰: ۱ بوده در حالی که این مقدار برای گوگل پیکسل ۴ ایکس ال ۱۰۰،۰۰۰: ۱ است. از نظر تئوری، این مسئله باعث می‌شود اپل از این نظر بسیار بهتر عمل کند؛ اما باز هم می‌بایست منتظر ماند تا دید تجربه کاربری هر یک از دو نمایشگر به چه صورت خواهد بود.

گوگل پیکسل 4 ایکس ال در مقابل آیفون 11 پرو مکس

هر دو گوشی رزولوشن بالایی را ارائه خواهند داد که می‌تواند برای کاربران این دو برند یک خبر خوب باشد و بدون شک از این نظر رضایت خاطر آنها را جلب خواهد کرد. با این وجود تفاوت‌هایی نیز در عملکرد این دو مشهود است که می‌بایست به آنها اشاره کرد. برای مثال تراکم پیکسلی google pixel 4 xl برابر با ۵۳۷ پیکسل بر اینچ بوده در حالی که تراکم پیکسل آیفون ۱۱ پرو مکس برابر با ۴۵۸ پیکسل بر اینچ است. باز هم، احتمالاً تفاوت چندانی برای کاربران ایجاد نمی‌کند مگر اینکه به منظور نگاه دقیق‌تر به آن تجهیزات تخصصی مورد استفاده قرار گیرد؛ اما باز هم برای بعضی افراد همین تفاوت اندک هم اهمیت دارد.

گوگل همچنین تصمیم گرفته از پنل OLED انعطاف‌پذیر استفاده کند، که یک انتخاب جالب برای یک دستگاه با نمایشگر مسطح و غیر خمیده است. ویژگی Smooth Display نیز در جایی که صفحه نمایش می‌تواند ویدئو‌ها را با نرخ رفرش ۹۰ هرتز نمایش دهد، قابل توجه است، زیرا این یادآور ویژگی iPad Pro با نرخ رفرش ۱۲ هرتز برای Apple Pencil است؛ اما از آنجایی که از قلم استفاده نمی‌شود نمی‌تواند از این نظر خیلی کاربردی باشد.

عملکرد:

گوگل پیکسل 4 ایکس ال در مقابل آیفون 11 پرو مکس

برای اینکه عملکرد این دو گوشی موبایل را با هم مقایسه کنیم بهترین راه این است که نگاهی به امتیاز بنچمارک‌ تراشه‌های بکار رفته در آنها داشته باشیم.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت 128 رم 6 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۴۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت ۱۲۸ رم ۶ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۱۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۰,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۱,۴۳۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۸۲۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۲۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت

نتایج بنچمارک گیکبنچ برای تراشه A13 Bionic که در آیفون ۱۱ پرو مکس بکار رفته در عملکرد‌های تک‌هسته‌ای امتیاز ۱,۳۲۹ و در وظایف چند‌هسته‌ای امتیاز ۳,۴۱۲ را نشان می‌دهند. اما نتایج اولیه بنچمارک گیکبنچ برای گوگل پیکسل ایکس ال ۴ هنوز منتشر نشده است.

از آنجایی که پردازنده گوشی گوگل پیکسل ایکس ال ۴ با پردازنده گلکسی نوت ۱۰ پلاس یکی است می‌توان این نتایج را تا حدودی شاخص قرار داد. امتیازات گیکبنچ در عملکرد‌های تک‌هسته‌ای و در چند هسته‌ای به ترتیب برابر با ۷۵۹ و ۲,۰۹۸ است و از این نظر اپل قدرتمند‌تر از پرچم‌دار سامسونگ عمل کرده است. از طرفی گوگل هسته عصبی پیکسل یا “Pixel Neural Core” را به عنوان بخشی از سیستم پردازنده این گوشی قرار داده که می‌توان آن را هم عرض “موتور عصبی” اپل یا “Neural Engine دانست. 

به عنوان جایگزین Visual Core ،Pixel Neural Core در پردازش متمرکز تصاویر بسیار تأثیرگذار بوده و همچنین به عملکرد بهتر ماشین یادگیری بکار رفته در این پردازنده کمک می‌کند. از این رو احتمالاً عملکرد کلی آن ارتقاء خواهد یافت. به محض اینکه نتایج بنچمارک Pixel 4 XL منتشر شود این جزئیات به روزرسانی خواهد شد.

دوربین‌ها:

گوگل پیکسل 4 ایکس ال در مقابل آیفون 11 پرو مکس

گوگل پیکسل ۴ ایکس ال از دوربین دوگانه استفاده کرده که در بردارنده لنزهای ۱۶ تله فوتو و ۱۲٫۲مگاپیکسلی زاویه باز است. هر دو این لنزها نیز از تشخیص فاز، تثبیت‌کننده نوری تصویر، تثبیت‌کننده الکترونیکی تصویر نیز پشتیبانی می‌کنند. در مقابل آیفون ۱۱ پرو مکس سه لنز ۱۲ مگاپیکسلی را به خدمت گرفته؛ اما به منظور ارائه شات‌های متنوع‌تر لنزهای واید، اولتراواید و تله‌فوتو را به خدمت گرفته است. 

لنز واید و اولتراواید از ویژگی تثبیت‌کننده نوری تصویر برخوردار بوده، به علاوه لنز واید از پیکسل‌هایی با فوکوس ۱۰۰٪ نیز پشتیبانی می‌کند. در این مورد می‌توان گفت که اپل بیشتر بر روی ارائه آپشن‌های بیشتر تمرکز داشته در حالی که تمرکز گوگل بیشتر بر ارائه عملکرد بهتر بوده است.

در واقع هر دو شرکت بر قابلیت‌های عکاسی که در گوشی‌های خود ارائه داده‌اند افتخار می‌کنند. اپل به ارتقاء عملکرد این دوربین‌ها در نور کم افتخار می‌کند. همچنین، هر دو شرکت سازنده در زمینه عکاسی محاسباتی گام‌های بزرگی را برداشته‌اند که مسلماً می‌تواند تأثیر بیشتری بر روی تصویر نهایی نسبت به سنسورها و لنزها داشته باشد. شاید این یکی از وجه تمایزات بسیار مهم این دو شرکت نسبت به سایرین باشد. این امر مسلماً در تجربه کاربری در ثبت فیلم‌ها و عکس‌ها خود را نشان خواهد داد.

گوگل در هر دو مدل پیکسل ۴ حافظه‌های ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی را ارائه می‌دهد، در حالی که حداقل حافظه گوشی‌های اپل ۶۴ گیگابایتی است؛ اما در ارائه گزینه‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی چند گام فراتر از گوگل عمل کرده است. از نظر حافظه آیفون ۱۱ پرو مکس بهتر عمل کرده از این رو می‌تواند بهترین گزینه برای آن دسته افرادی در نظر گرفته شود که فایل‌های خود را بیشتر در گوشی خود نگهداری می‌کنند.

اگر ماهیت ارتباطی منسجم‌ گوشی‌های هوشمند مدرن را در نظر داشته باشید، استفاده از خدماتی چون استفاده از فضای ابری کاملاً عادی است. می‌توان گفت با وجود مواردی مانند پیشنهاد گوگل برای ذخیره رایگان تصاویر و فیلم‌های با کیفیت بالا در ابر و وجود iCloud، دیگر نیازی به ارائه چنین ظرفیت‌های عظیمی در این گوشی‌های موبایل نیست. از این رو برای کاربران معمولی که تنها به نیم ترابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز دارند تفاوت چندانی نمی‌کند. 

از طرفی هم تهیه‌کنندگان ویدیو، عکاسان و سایر سازندگان محتوا که به فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارند نیز از ترس اینکه فایل‌های آنها فشرده و یا خراب شوند به سادگی نمی‌توانند به انتقال پرونده‌های اصلی خود به فضای ابری متکی باشند. اینجاست که حافظه بیشتر  موبایل‌های آیفون کارساز خواهد بود.

رادار:

گوگل پیکسل 4 ایکس ال در مقابل آیفون 11 پرو مکس

یکی از ترفندهای مهمی که گوگل به خدمت گرفته، استفاده از رادار پیکسل ۴ است. این ویژگی برای اولین بار است که در ساخت موبایل استفاده شده است. سیستم راداری که در جلو دستگاه قرار داده شده می‌تواند حضور کاربر و همچنین حرکت دست او را تشخیص دهد.

این سیستم پیکسل ۴ XL را قادر می‌سازد تا حرکات دست کاربر را بدون نیاز به لمس صفحه نمایش شناسایی کرده ولی در صورت کثیف بودن دست یا لمس فیزیکی دستگاه، در مواردی دقیق عمل نخواهد کرد. با استفاده از دست می‌توان به جستجوی آهنگ‌ها پرداخته، ناتیفیکیشن‌ها را رد و تماس را سایلنت کنید.

موارد دیگر:

گوگل در حذف سنسور اثر انگشت و استفاده از تشخیص چهره دنباله‌رو اپل بوده است. این شرکت در موبایل‌های پیکسل برای رمزگذاری داده‌های صورت جهت بازکردن قفل و مجوز پرداخت‌ها از تراشه سفارشی Titan M استفاده کرده که این کاملاً یادآور Face ID اپل است. 

علی‌‌رغم همه اینها آزمایش‌کنندگان در این رویداد دریافتند که این دستگاه حتی با بسته بودن چشمان کاربر قفل را باز می‌کند؛ بنابراین اگر، خواب و یا ناخودآگاه باشد و کسی دستگاه را روی صورت مالک آن نگه دارد، قفل دستگاه باز می‌شود. به نظر می‌رسد از نظر امنیتی مشکل بزرگی برای کاربران پیکسل ۴ باشد. اگر این مورد درست باشد آیفون ۱۱ پرو مکس در زمینه امنیتی گزینه بهتری خواهد بود.

گوگل همچنین تصمیم گرفته که هدفون را در جعبه پیکسل ۴ XL قرار ندهد، در حالیکه اپل باز هم در پک آیفون ۱۱ پرو مکس، یک جفت EarPods قرار داده است. آیفون دارای Wi-Fi 6 است و گوگل به Wi-Fi 5 مجهز شده است. گوگل معتقد است که Pixel 4 XL یک گوشی بهینه‌ای است که کاربران می‌توانند از یک گوشی اندروید انتظار داشته باشند. همچنین این گوشی تطابق بسیار خوبی با سرویس‌های گوگل دارد. نظر شما در مورد خرید گوشی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن