خرید گوشی گیمینگ شیائومی
اپلیکیشن و نرم افزاراخبار تکنولوژی

چگونه از هک شدن گوشی جلوگیری کنیم ؟ آیا کد ضد هک گوشی وجود دارد؟

با قاطعیت می‌گوییم که گوشی همه ما، حاوی اطلاعات بسیار مهمی است که باید از آنها مراقبت کنیم. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم، جلوگیری از هک گوشی است، اما چگونه؟ آیا برای اینکه اطلاعات شخصی، مانند رمزها، اطلاعات حساب بانکی، عکس‌ها، شماره‌ها، پیام‌ها و موارد شخصی دیگر در دستان افراد سودجو قرار نگیرد، نیاز به وارد کردن کد ضد هک گوشی داریم؟ در ادامه قرارست به سؤال چگونه از هک شدن گوشی جلوگیری کنیم پاسخ دهیم تا با انجام یک سری نکات در مقابل این حمله، یک نوع گارد امنیتی برای حفاظت از اطلاعات خود بسازید.

چگونه از هک شدن گوشی جلوگیری کنیم

انجام دادن این نکات نه وقت زیادی از شما خواهند گرفت، نه اینکه در روند کار با گوشی اختلالی ایجاد می‌کنند. به همین علت توصیه می‌کنیم که تمام آنها را انجام دهید و اگر شما هم مورد دیگری به ذهنتان می‌رسد در بخش نظرات با دیگر دوستان ۱۹کالا آن را در میان بگذارید.

البته در نظر داشته باشید که این مقاله در مورد راه‌های برای جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید هستند. اگر یک سری موارد مشکوک در گوشی خود دیده‌اید و گمان می‌کنید که هک شدید، در مقاله آموزشی چطور بفهمیم گوشیمون هک شده می‌توانید راه‌حل‌هایی دارید که می‌توانید با آنها این مشکل را برطرف کنید.

نرم‌افزار خود را به روز کنید

توصیه می‌کنیم که هر زمان آپدیت جدیدی برای سیستم عاملتان عرضه شد، آن را دانلود کنید. گاهی با این نسخه‌ها بروزرسانی‌های امنیتی هم ارسال می‌شوند. به همین علت است که به کاربرانی که دیگر گوشیشان از اندروید یا iOS جدید پشتیبانی نمی‌کند، پیشنهاد می‌کنیم که خرید گوشی را در برنامه خود قرار دهند.

برنامه جلوگیری از هک گوشی یا آنتی ویروس‌ها

آنتی‌ویروس‌ها یکی از بهترین نرم‌افزارهایی هستند که در زمینه جلوگیری از هک شدن و همچنین مقابله با آن همیشه کمکتان می‌کنند. اگر قرارست به عنوان برنامه جلوگیری از هک گوشی از آنها استفاده کنید، قادر هستند با شناسایی موارد مشکوک از رخ دادن این اتفاق‌ها جلوگیری کنند. در حال حاضر بالاترین امتیاز نرم افزار جلوگیری از هک شدن گوشی سامسونگ و برندهای دیگر مربوط به برنامه Norton است که در ادامه لینک دانلود آن را گذاشته‌ایم. اگر شما هم اپلیکیشن دیگری را می‌شناسید در قسمت کامنت‌ها به ما بگویید.

 

مورد بعدی هم که به شما پیشنهاد می‌کنیم، AVG Anti virus نام دارد.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۳,۸۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۷,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۹,۴۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۵۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۷۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت

 

در ضمن اگر احساس می‌کنید که گوشیتان ویروسی شده، می‌توانید با مراجعه به مقاله از کجا بفهمیم گوشی ویروسی شده این مسئله را پیگیری کنید.

جلوگیری از هک شدن گوشی از طریق وای فای

به احتمال زیاد تابحال به وای‌فای‌های عمومی بیرون از خانه وصل شده‌اید. واقعاً استفاده از اینترنت رایگان آن هم با سرعت بیشتر از مصرف داده سیم‌کارت‌ها لذت‌بخش است. ما هم قرار نیست شما را از این تجربه محروم کنیم، اما توصیه می‌کنیم که در مواقع این چنینی IP خود را تغییر دهید. برای جلوگیری از هک شدن گوشی از طریق وای فای می‌توانید از وی.پی.ان هم استفاده کنید.

جلوگیری از هک گوشی از طریق شماره تلفن

آیفونتان را جیلبریک نکنید

با جیلبریک شما می‌توانید کنترل ۱۰۰ درصد آیفون خود را در دست بگیرید که ساده‌ترین کارتان هم این می‌شود که هر اپلیکیشنی که می‌خواهید را بر روی آن نصب کنید. وسوسه کننده است، نه؟ اما باید بدانید که با این کار دیگر دستگاه شما هیچ امنیتی نخواهد داشت و هر اتفاقی می‌تواند برای آن رخ دهد و کسی هم قرار نیست حفاظت از اطلاعات شما را گردن بگیرد. اگر این کار را انجام داده‌اید و سوالتان این است که چگونه از هک شدن گوشی جلوگیری کنیم نمی‌توانیم مراحل تضمینی را به شما معرفی کنیم و شما باید بیشتر از کاربران دیگر احتیاط کنید.

گوشی اندروید را روت نکنید

این کار هم مانند جیلبریک کردن که برای کاربران آیفون خطرناک بود، برای شما هم تبعات جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت؛ بنابراین تا مجبور نشدید، به هیچ عنوان اندروید خود را روت نکنید. به خصوص اگر امنیت و گارانتی دستگاهتان برایتان اهمیت دارد. اگر هم گوشی خود را روت کردید، می‌بایست برای جلوگیری از هک شدن گوشی با احتیاط بیشتری عمل کنید. البته به نحوه روت کردن دستگاه اندروید را در مقاله مجزا شرح داده و به تمام نقاط ضعف و قوت آن اشاره کرده‌ایم.

به هر سایتی اعتماد نکنید

اول از همه برای جلوگیری از هک گوشی از طریق شماره تلفن در هر سایتی اطلاعات و شماره خود را وارد نکنید. اگر در لینک زیر اسم و شماره خود را وارد کنید هدیه گران قیمت دریافت می‌کنید. این پیشنهادات منطقی نیست و چه بسا با وارد کردن اطلاعات، نه تنها چیزی بدست نمی‌آورید، بلکه اطلاعات گوشی خود را هم در معرض خطر قرار می‌دهید.

مورد دوم هم اینکه بر روی هر لینکی کلیک نکنید. این مورد را در واتس‌اپ زیاد شاهد هستیم که دوستانمان برای ما لینکی می‌فرستند و ما هم وسوسه می‌شویم تا آن را برای ۲۰ نفر دیگر هم ارسال کنیم. اگر هم هکری پشت این قضیه باشد، خود و دیگران را در معرض این خطر قرار داده‌ایم. در کل، برای جلوگیری از هک گوشی از طریق شماره تلفن و پیام‌رسان‌ها این موارد را به خاطر بسپارید.

نصب برنامه‌های مطمئن برای جلوگیری از هک شدن

اگر واتس‌اپ قانونی که در پلی‌استور قرار گرفته را دانلود کنید، پیام‌هایتان که از الگوی رمزگذاری شده پیروی می‌کنند، در معرض خطر قرار نمی‌گیرند. البته اگر هکر حرفه‌ای پشت این قضیه باشد، باز هم موفق شدن وی بعید نیست، اما این حقیقت را باید بدانید که نسخه‌های کپی شده این برنامه، مانند واتساپ جی‌بی یا این قبیل عناوین، امنیت زیادی ندارند و اگر کسی تصمیم به هک کردن شما گرفت، کار را برای وی بسیار آسان کرده‌اید.

کد ضد هک گوشی

این مورد تنها در مورد واتس‌اپ نیست. برای جلوگیری از هک شدن گوشی تمام اپلیکیشن‌ها را باید از جایی مطمئن نصب کنید. حتماً تابحال پرسیده‌اید که چرا نسخه‌های جعلی واتس‌اپ در پلی استور نیستند؟ به این دلیل که در این مارکت تنها برنامه‌هایی که امنیت اطلاعات کاربر را در معرض خطر قرار نمی‌دهند قرار گرفته‌اند. در مجموع به کاربران آیفون (اپ استور) و اندروید (پلی استور) توصیه می‌کنیم که از مارکت‌های اصلی، اپلیکیشن‌ها را دانلود و نصب کنند. اگر هم گوشی شما از پلی استور پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید از دوستان خود بخواهید تا آن برنامه دانلود شده از گوگل‌پلی را از طریق Share it برایتان ارسال کنند.

برای جلوگیری از هک واتساپ انجام چند کار را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • اگر این سؤال شماست که چگونه از هک شدن واتساپ جلوگیری کنیم پاسخ این است که تنها نسخه اصلی برنامه را از پلی‌استور یا اپ‌استور نصب کنید.
  • قابلیت “Two-step verification” را در بخش “Account” فعال کنید.

جلوگیری از هک گوشی

برای جلوگیری از هک شدن اینستاگرام هم دو مورد بالا که در مورد واتس‌اپ توضیح دادیم را انجام دهید و برای افزایش فالوور، لایک، ویو و موارد این چنینی، به هر برنامه و سایتی اعتماد نکنید. انتخاب رمز قوی و همچنین وارد کردن ایمیل هم می‌توانند امنیت حساب شما را بالاتر ببرند.

چگونه از هک شدن گوشی جلوگیری کنیم

برای هک نشدن از هر شارژری استفاده نکنید

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که در جاده‌ها یا مکان‌های دیگر به ایستگاه‌هایی بروید که برای شارژ کردن گوشی‌ها طراحی شده‌اند. قرار نیست ما این مکان‌ها را زیر سؤال ببریم، اما حرف ما اینست که اگر هکری تصادفاً پشت این ماجرا قرار بگیرد چه می‌شود؟ شما با اتصال کابل یو اس بی، به راحتی اطلاعات را در اختیار وی قرار می‌دهید! راه چاره‌ای نیست؟ از آنجاییکه پیشگیری بهتر از درمانست، برای جلوگیری از هک شدن گوشی شیائومی و هر مدل دستگاه دیگری، توصیه می‌کنیم در مواقع این شکلی تنها از کابل‌هایی استفاده کنید که کارشان صرفاً شارژ کردن گوشی بوده و قابلیت تبادل اطلاعات ندارند.

دستیار صوتی را برای قفل صفحه خاموش کنید

آیا از دستیار گوگل یا سیری استفاده می‌کنید؟ تا قبل از اینکه گوشی خود را قفل کنید، دستیارهای صوتی بسیار خوب و کارآمدند، اما برای حفظ امنیت گوشی ایده‌آل نیستند.

برای غیرفعال کردن در آیفون:

  1. به تنظیمات بروید.
  2. در بخش فیس آیدی یا تاچ آیدی، سیری را غیرفعال کنید.

برای غیرفعال کردن در اندروید:

  1. به تنظیمات بروید.
  2. در بخش شخصی‌سازی یا Personalization روی Personal results کلیک کنید.
  3. گزینه Lock screen personal results را روشن کنید.

گزینه Find my برای کمک به جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید

اگر این گزینه فعال نباشد، هر زمان که گوشی خود را گم کردید و به دست افراد دیگری افتاد، اطلاعاتتان در معرض خطر قرار می‌گیرند. برای جلوگیری از این اتفاق می‌بایست قابلیت “پیدا کردن گوشی” را در تنظیمات گوشی خود فعال کنید. برای این کار می‌توانید:

در آیفون:

  1. وارد تنظیمات شوید.
  2. بر روی اسمتان کلیک کنید.
  3. به بخش Find My iPhone بروید و آن را فعال کنید.

در اندروید:

  1. در تنظیمات به بخش Security بروید.
  2. گزینه Find My Device را روشن کنید.

نرم افزار جلوگیری از هک شدن گوشی سامسونگ

غیر فعال کردن پرکردن خودکار

برای اینکه بهتر متوجه این مرحله شوید، چند سؤال می‌پرسیم: بار دوم است بلیط می‌خرید و برای پرکردن کادرها، اسم و شماره تلفنتان که قبلاً وارد کرده بودید، پیشنهاد داده می‌شود؟ وارد سایت‌هایی که به رمز احتیاج دارند می‌شوید و می‌بینید کیبورد آن را پیشنهاد می‌کند؟ می‌خواهید جیمیل خود را وارد کنید، آن هم ذخیره شده است؟

همه این موارد خوب‌اند، مخصوصاً اگر سایت یا اپلیکیشنی که با آن این کارها را انجام می‌دهید مطمئن باشند. اگر هک شدید چطور؟ دیگر تمام این اطلاعات در دست فرد سودجو هم قرار خواهد گرفت. نگران نباشید. این مورد به راحتی قابل حل است. برای غیرفعال کردن این بخش برای سافاری آیفون و مرورگرهای دیگر اندروید آموزش زیر را قرار داده‌ایم:

برای کاربران آیفون:

  1. به تنظیمات بروید.
  2. بر روی سافاری کلیک کنید.
  3. گزینه AutoFill Passwords را خاموش کنید.

برای کاربران اندروید:

  1. گوگل را باز کنید.
  2. بر روی لوگوی گوگل کلیک کنید.
  3. روی اکانتتان ضربه بزنید.
  4. به Settings بروید.
  5. به بخش General بروید.
  6. گزینه Autocomplete settings را انتخاب کنید.
  7. در آخر قابلیت “Autocomplete with trending searches” را خاموش کنید.

جلوگیری از هک شدن گوشی

چک کردن مجوزهای برنامه‌ها

گاهی رفتن به تنظیمات و چک کردن این مسئله ضرری ندارد. در تنظیمات برنامه‌ها را باز کنید و ببینید که هر کدام به چه بخش‌هایی از موبایلتان دسترسی دارد. مثلاً دسترسی گوگل مپ به دوربین لازم نیست، اما به جی پی اس باید دسترسی داشته باشد. ولی همین مسئله هم بهترست فقط زمانی صورت بگیرد که در خود برنامه‌اید و زمانی که به نقشه گوگل احتیاجی ندارید، دلیلی ندارد که این برنامه از جی پی اس استفاده کند. مثلاً می‌توانید برای این دسترسی گزینه While using this app را انتخاب کنید.

جلوگیری از هک شدن گوشی شیائومی

در مجموع، برای جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید و آیفون چند توصیه داریم:

  • بلوتوث و وای‌فای خود را در مواقع لزوم روشن کنید.
  • رمزهای قوی و مطمئن انتخاب کنید.
  • اطلاعات مهم خود را در گوشی نگه ندارید یا آنها را قفل کنید.
  • برای اپلیکیشن‌های مهم خود رمز اثر انگشت بگذارید.
  • اگر برنامه‌ای از قابلیت Two-step verification پشتیبانی می‌کند، آن را فعال کنید.
  • گوشی خود را چک کنید و اگر مورد مشکوکی دیدید، حتماً پیگیری کنید.
  • روی هر لینکی کلیک نکنید.
  • اپلیکیشن‌ها را از مارکت‌های معتبر دانلود کنید.
  • به منظور داشتن نرم افزار جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید یک آنتی ویروس حرفه‌ای بر روی گوشی خود نصب کنید.
  • به هر کد ضد هک گوشی که معرفی شد، اعتماد نکنید.

امیدواریم که با انجام این مراحل بتوانید برای همیشه جلوگیری از هک گوشی را انجام دهید. اگر توصیه دیگری برای دوستانتان دارید، در بخش نظرات آن را به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

سوالات متداول

آیا جلوگیری از هک گوشی گوشی برای همه کاربران واجب است؟

بله، به این دلیل که هنوز هیچ دستگاهی وجود ندارد که از این نظر ایمنی 100 درصد داشته باشد. با انجام کارهایی که در مقاله نام بردیم، می‌توانید احتمال رخ دادن به این مسئله را به مراتب کاهش دهید.

چگونه از هک شدن گوشی جلوگیری کنیم؟

در قدم اول باید احتیاط کنید. به عنوان مثال، برای جلوگیری از هک گوشی از طریق شماره تلفن و پیام‌رسان‌ها بر روی هر لینکی کلیک نکنید، اطلاعات خود را در هر سایتی وارد نکنید و هر اپلیکیشنی را از سایت‌های مختلف دانلود نکنید. البته بایدها و نبایدها به این چند مورد محدود نمی‌شوند. در مقاله موارد مهم دیگر را هم عنوان کرده‌ایم.

بهترین برنامه جلوگیری از هک گوشی کدام است؟

اگر به دنبال دانلود برنامه‌اید، آنتی‌ویروس‌ها بهترین موارد هستند. در مقاله دو مورد از این اپلیکیشن‌ها را نام بردیم.

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. با سلام.
    بنده در فیسبوک بلاگر هستم و سه سال اخیر چندین مرتبه مورد هجوم باج افزا و هک فیزیکی گوشی توسط هکر و همچنین هک تمامی حساب های کاربری در رسانه های جمعی شدم و در طول نزدیک به سه سال، چهار عدد گوشی که متعلق به بنده بود هک‌شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن