خرید گوشی گیمینگ شیائومی
سخت افزار

رزولوشن گوشی چیست و معرفی انواع کیفیت تصویر گوشی

بدون شک در زمان خرید گوشی موبایل یکی از گزینه هایی که همه خریداران مد نظر قرار می‌دهند، رزولوشن گوشی است. آیا گزینه های دیگری هم وجود دارد که می‌بایست در این مورد در نظر گرفت؟ امروزه انواع مختلفی از صفحه نمایش ها با رزولوشن در گوشی چیست یا کدام رزولوشن گوشی بهتر است؟ و تفاوت رزولوشن های مختلف یک صفحه نمایش به چه معناست؟

رزولوشن گوشی

 

 

یکی از مواردی که اکثر کاربران می‌بایست به آن توجه کنند رزولوشن صفحه نمایش است، اندازه صفحه نمایش، تعداد پیکسل‌ها و تراکم پیکسلی نیز در این معقوله تاثیر گذار هستند. انواع مختلفی از رزولوشن برای نمایشگرهای موبایل وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

رزولوشن گوشی چیست

انواع کیفیت تصویر گوشی

۱- HD

رزولوشن HD یا « «high definition به معنی رزولوشن گوشی بالا و دارای مقیاس پیکسلی ۱۲۸۰ × ۷۲۰ است. بنابراین مهم نیست که اندازه صفحه نمایش چه قدر باشد زمانی که اندازه پیکسل ها به این اندازه برسند صفحه نمایش کیفیت اچ دی را ارائه می‌دهد؛ در واقع صفحه نمایش HD است. برای مثال روی صفحه نمایش ۴٫۳ اینچی تراکم پیکسلی ۳۴۲ پیکسل است.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۳,۸۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۷,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۵۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۲,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت

در صفحه نمایش ۴٫۷ این تراکم پیکسل به ۳۱۲ مگاپیکسل کاهش می‌یابد؛ اما باز هم کیفیت HD را ارائه می‌دهد. طبق گفته اپل نقطه «۳۰۰ پیکسل بر متر مربع» یک نقطه قابل قبول است چرا که در این نقطه تقریباً چشم انسان قادر نخواهد بود تا از یک نقطه خاص به بعد، پیکسل های مجزا را از هم تشخیص دهد. گوشی

Xiaomi Redmi 4X یکی از گوشی هایی است که رزولوشن HD را ارائه می‌دهد.

۲- Full HD

رزولوشن بعدی که در حال حاضر مشخصه استاندارد تلفن های هوشمند به حساب می‌آید Full HD است، اما کیفیت ۲K(QHD) نیز در موبایل های رده بالایی چون LG G3 ارائه شده است. Full HD دارای رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل است. در اینجا باز هم کیفیت تصویر به اندازه نمایشگر بستگی دارد. مدل های گوشی موبایل دارای صفحه نمایش فول اچ دی ۵ اینچی دارای تراکم پیکسلی در حدود ۴۴۰ پیکسل بر متر مربع هستند در حالی که یک صفحه نمایش فول اچ دی ۵٫۵ اینچی تراکم پیکسلی به ۴۰۰ پیکسل می‌رسد. گوشی Xiaomi Redmi Note 4X  و ۸ Apple iPhone 8 Plus ، Apple iPhone از گوشی هایی هستند که رزولوشن Full HD را ارائه می‌دهد.

۳- QHD, Quad HD or 2K

QHD، به معنای Quad HD است؛ که چهار برابر استاندارد HD است. به این معنی که شما می‌توانید تعداد یکسانی از پیکسل های یک نمایشگر QHD را به چهار صفحه نمایش HD با همان اندازه اختصاص دهید. رزولوشن صفحه نمایش QHD ۲۵۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل است. یک صفحه نمایش QHD با اندازه ۵٫۵ اینچی دارای تراکم پیکسلی ۵۳۸ ppi است.

در حالی که تراکم پیکسلی یک صفحه نمایش فول اچ دی ۵٫۵ اینچی ۴۰۰ ppi است. گاهی اوقات نیز کیفیت صفحه نمایش اچ دی با ۷۲۰p، فول اچ دی ۱۰۸۰p، اما کیفیت QHD، یا ۲K از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که بیش از ۲۰۰۰ پیکسل است. بسیاری از برندهای مطرح مثل سامسونگ، موتورولا، هواووی از ۲K یا  Quad HDبه عنوان استاندارد خود استفاده می‌کنند. گوشی Samsung Galaxy S8 و Samsung Galaxy S8 Plus Samsung Galaxy S7 Samsung Galaxy Note8 و Xiaomi Mi 6 ازجمله گوشی هایی هستند که این رزولوشن را ارائه می‌دهند.

رزولوشن چیست

۴-  ۴K یا Ultra HD

کیفیت Ultra HD دارای رزولوشن ۳۸۴۰ × ۲۱۶۰ پیکسل است و کیفیت ۴K دارای رزولوشن ۴۰۹۶ × ۲۱۶۰ پیکسل است. به طور کلی تفاوت این دو جزئی است؛ اما در کل متفاوت هستند. یکی از اولین گوشی هایی که با صفحه نمایش ۴K عرضه شد، Xperia Z5 Premium سونی است که رزولوشن Ultra HD را بر روی صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی ارائه کرده است.

شرکت سونی این صفحه نمایش را به عنوان ۴K اعلام کرد اما در حقیقت این صفحه نمایش رزولوشن Ultra HD را در اندازه ۵٫۵ اینچ را ارائه داده است. با این وجود، این گوشی موبایل ادعای بهترین صفحه نمایش گوشی را دارد و تراکم پیکسلی ۸۰۶ ppi را ارائه داده است که در واقع فراتر از آن چیزی است که سایر گوشی های هوشمند ارائه داده اند. از دیگر گوشی هایی که این رزولوشن را ارائه می‌دهند می‌توان سونی اکسپریا ایکس زد پرمیوم را نام برد.

رزولوشن

فروشگاه اینترنتی۱۹کالا برای اینکه درک بهتری نسبت به انواع رزولوشن نمایشگرها داشته باشید به برخی از ویژگی‌های آنها اشاره کرده است. نظرات خود را با ما به اشتراک گذارید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن