خرید گوشی گیمینگ شیائومی
علم و دانشفضا و نجوم

مریخ هم جای زندگی نیست!


زندگی در مریخ یکی از رویاهایی است که بعد از کشف آب در این سیاره و احتمال زیستن در آن مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دانشمندان به نام استیو اسکایرس به مدت ۱۵ سال عمر خود را صرف تحقیق بر روی مریخ کرد. او کلیدی‌ترین محقق ماموریت طولانی ناسا برای کاوش در سطح سیاره‌ای دیگر  به شمار می‌آید. این ماموریت توسط دو مریخ نورد به نام‌های Spirit و Opportunity صورت گرفت.

تنها کسی که از وضع زمین موجود در سیاره سرخ خبر دارد استیو اسکایرس است. از این رو خوب است بدانیم که عقیده او در مورد ایجاد شهرهای دائمی در مریخ چیست؟ اسکایرز امروز در دانشگاه ایالتی پن در طی کنفرانس ScienceWriters 2019 گفته است که این ایده عملی نیست.

در طی این کنفرانس، وی اذعان داشته که مخالف انتقال انسان به مریخ نیست، در مورد ایجاد پایگاه تحقیقاتی انسانی نیز گفته است که در حال حاضر خیلی با آن فاصله داریم. وی گفت حتی در آینده این امکان وجود خواهد داشت که توریست‌های ثروتمند به مریخ سفر کنند و برگردنند.

مریخ جای مناسبی برای زندگی نیست

مریخ نمی‌تواند برای پرورش فرزندانتان جای مناسبی باشد.

بعد از مشکلاتی که Opportunity و Spirit در طول زندگی عملیاتی خود در سیاره سرخ داشته‌اند، به علاوه تجربه خود اسکایرس به عنوان محقق در قطب جنوب و مجمع الجزایر اسوالبرارد نروژ وی معتقد است که مریخ نمی‌تواند برای پرورش فرزندانتان جای مناسبی باشد.

وی خاطرنشان کرده است: «قطب جنوب قلمرو بین‌المللی است. اگر بخواهید می‌توانید خانه بسازید، زندگی کنید و یا اقدام به راه‌اندازی فروشگاه کرده و یک شهر ایجاد کنید. هیچ کس نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد. با این حال هیچ کس این کار را نمی‌کند، چرا؟ به این دلیل که قطب جنوب مکان واقعاً وحشتناکی بوده و مریخ حتی از آن بدتر است»

گرد و غبار، دمای هوا متغیر و سرد و جو غالب دی اکسید کربن از جمله محدودیت‌های زندگی در مریخ به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: «گرچه دمای سطح مریخ می‌تواند تا ۷۰ درجه فارنهایت برسد، اما دمای متعادل آن در حدود ۸۰ زیر صفر است. جو غالب آن دی اکسید کربن با غلظت کمتر از ۱ درصد بوده به اندازه زمین خاکی متراکم است. گرد و غبار قرمز رنگ نیز سراسر سطح آن را پوشانده است. من تضمین می‌کنم، هنگامی که اولین فضانوردان از مریخ برمی‌گردند و مردم می‌گویند که مریخ چگونه است؟ اولین چیزی که آنها به شما خواهند گفت این است: من از گرد و غبار متنفرم.» 

کمتر از یک سال پیش، هنگامی که یک طوفان گرد و غبار چراغ‌های روبات خورشیدی را خاموش کرد، این گرد و غبار بود که به Opportunity رسید. Spirit سال‌ها قبل از آن منجمد شده بود و پس از ماه‌ها تلاش برای برقراری مجدد ارتباط با Opportunity اسکایرز و همکارانش در ماه فوریه ۲۰۱۹ پایان این مأموریت را اعلام کردند.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت 128 رم 6 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۴۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت ۱۲۸ رم ۶ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۱۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۰,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۱,۴۳۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۸۲۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۲۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت

پس از آپورچونیتی؛ اسکایرز امیدوار بود که از حمایت ناسا برای مأموریت جدیدی را به دست آورد، اما بعد از مأموریت سفینه اژدها به تیتان برای سفر به قمرهای زحل درخواست وی در ماه ژوئن پذیرفته نشد. دانشمند دیگری نیز به نام بزوس در سال ۲۰۱۷ گفت: «دوستان من که می‌گویند می‌خواهند به مریخ یا سیاره‌ای دیگر بپیوندند … من می‌گویم چرا شما یک سال اول در قطب جنوب زندگی نمی‌کنید به این دلیل که این مکان در مقایسه با مریخ یک بهشت است.»

گفته‌های کلیدی‌ترین محقق مریخ نورد با نظر بنیان‌گذار SpaceX ایلان ماسک در تضاد است.

این بدان معناست که دیدگاه اسکایرز با نظر بنیان‌گذار SpaceX، ایلان ماسک در تضاد است. ایده ماسک انتقال یک میلیون مهاجر به شهرهای مریخی است. قرار است این هدف درست قبل از تاریخ عملی شدن هدف فعلی ناسا و در اواسط دهه ۲۰۳۰ برای مأموریت‌های اکتشافی به مریخ و قمرهای آن آغاز شود. 

اسکایرس گفت: شرط لازم برای انتقال و ترادیسی این است که شما فناوری و آگاهی لازم را در اختیار داشته باشید، تا بتوانید آب و هوای کل سیاره را به دلخواه خود تنظیم کنید. وی گفت: چیزی که اکنون در روی زمین در حال یادگیری آن هستیم این است که سیستم‌های اقلیمی فوق‌العاده پیچیده هستند.

در حال حاضر برای این دانشمندان هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه بتوان آب و هوای یک سیاره را به دلخواه خود تغییر داد. اگر بتوان اقلیم کره مریخ را تغییر دهیم پس در آینده می‌توان از تغییرات آب و هوایی کره زمین نیز جلوگیری کرد. ۱۹کالامگ به زودی اخبار بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن