خرید گوشی گیمینگ شیائومی
سبک زندگیعلم و دانش

علائم مهم کمبود ویتامین A در بدن

تمام ویتامین‌ها برای انجام بخش عمده از عملکرد روزانه بدن ضروری هستند. ویتامین آ نقش مهمی در بینایی خوب، یک سیستم تولید مثلی مؤثر و پوست سالم دارد. این ماده در غذاهای متنوعی وجود دارد اما خطر کمبود آن به ویژه در مادران باردار، نوزادان و کودکان در مراحل اولیه رشد وجود دارد. در این مقاله ۱۹کالامگ شما را با برخی علائم مهم کمبود ویتامین A در بدن، آگاه می‌کند.

علائم مهم کاهش ویتامین آ در بدن:

۱. پوست خشک: ویتامین آ یکی از عناصر اصلی بدن برای ترمیم بافت‌های پوستی است و به نوبه خود، آن را هیدراته نگه می‌دارد. یک علامت بسیار رایج کمبود ویتامین A ، بروز اگزما است. وقتی رخ می‌دهد که پوست در نتیجه خشکی پیش از حد قرمزرنگ می‌شود به طوری که به نظر می‌رسد پوست شما آسیب دیده است. در این موارد می توانید از یک کرم مرطوب کننده حاوی ویتامین A استفاده کنید.

علائم کمبود ویتامین آ

۲. شب کوری: سیگنال کم بینایی در شب یا شب کوری یکی از شایع ترین علامت‌های کمبود ویتامین A است که به نام نکتالوپیا نیز شناخته می شود این مشکل چشمی دیدن در تاریکی را دشوار می کند. در محیط های کم نور، پردازش تصاویر غیرممکن می‌شود.

علائم کمبود ویتامین آ

علائم مهم کاهش ویتامین آ در بدن

۳. آکنه: همانطور که در بالا گفته شد، ویتامین A یکی از ترمیم‌کنندگان عالی بافت پوست است. در صورت عدم وجود آن، صورت ممکن است خشک شود و به همین دلیل، روغن زیادی تولید می‌کند که جوش ایجاد می‌کند.

کمبود ویتامین آ

۴. مشکلات باروری: کمبود این ماده می‌تواند باعث ناباروری شود. سیستم‌های تولید مثل زن و مرد در صورت مصرف آن بهتر عمل می‌کنند و باعث افزایش باروری می‌شود. از دست دادن بارداری نیز گاهی در اثر کمبود ویتامین A است.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۳,۷۱۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۶,۳۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۶۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۷۴۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۱,۹۵۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت

علائم کمبود ویتامین a

۵- بهبود زخم: بدن به لطف تولید کلاژن تمایل به بهبود زخم‌ها در مدت زمان کوتاهی دارد. این پروتئین در ارگانیسم‌های سالم یافت می‌شود و به لطف آن پوست و خون می‌توانند سالم بمانند. ویتامین A به تولید آن کمک می‌کند. بنابراین اگر متوجه شدید که پوست شما در بهبود زخم ها مشکل دارد، باید بررسی کنید که آیا به اندازه کافی غذاهایی مانند هویج، پرتقال، شیر و گوشت قرمز مصرف می‌کنید.

علائم کمبود ویتامین A

۶. رشد آهسته یکی از نشانه هایی است که باید بیشتر از همه به آن توجه کنید خصوصاً در نوزادان و کودکان. مهم است که از ماه سوم بارداری ویتامین A مصرف شود و آن را در سالهای اول زندگی خود به کودک بدهد. این ماده مسئول رشد بینایی و سیستم ایمنی کودک و همچنین رشد بدن کودک و تغییرات جسمی در مادر است.

علائم کمبود ویتامین A

۷. چشم خشک: یکی از مهمترین علائم کمبود این ماده، عدم توانایی در ایجاد اشک و مرطوب کردن چشم است. اگر این ناراحتی ادامه یابد، می‌تواند به تضعیف کامل قرنیه و از بین رفتن بینایی منجر شود.

علائم کمبود ویتامین A

غذاهای مفید برای کاهش این علائم:

غذاهایی که در آن می توانید ویتامین A پیدا کنید و در رژیم غذایی خود بگنجانید در زیر آمده که با مصرف آنها به سرعت متوجه تغییراتی در بدن خواهید شد.

تخم مرغ: یک تخم مرغ آب پز حاوی ۸٪ ویتامین آ است که باید روزانه مصرف کنیم. 

اسفناج: در یک فنجان پخته شده ۱۰۰٪ ویتامین A وجود دارد. 

سیب زمینی شیرین و هویج : این دو ماده غذایی یکی از بهترین منابع ویتامین آ هستند زیرا در یک فنجان از آنها بیش از نیاز روزانه بدن از این ماده وجود دارد.

آیا تا به حال این علائم کمبود ویتامین A را تجربه کرده‌اید؟ در بخش نظرات به ما بگویید و این مقاله را با همه افرادی که می‌شناسید به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن