خرید گوشی گیمینگ شیائومی
علم و دانش

سرطان ترس ندارد!

سرطان این روزها شبیه یک هیولا بر زندگی بسیاری سایه افکنده و افراد زیادی را درگیر خود کرده است. هزینه‌های زیاد این بیماری هولناک و امید به زندگی اندک در افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند از خود بیماری ترسناک‌تر است.

اخبار نگران کننده در مورد این بیماری نیز به این ترس دامن می‌زند اما امید و آگاهی دو راه غلبه بر این ترس هستند. برای همین بهترست دید خود را راجع به آن عوض کنیم و به دقت در مورد مراحل شکل گیری و خود سرطان اطلاع کسب کنیم.

سرطان ترس ندارد!

سرطان چیست؟

۱۹مگ برای درک بیشتر در مورد این مسئله در ادامه مطلب فرآیند بیولوژیکی ناشی از سرطان را توضیح می‌دهد، بیماری‌ای که بیشتر با شیوه زندگی فرد در ارتباط است و ایجاد می‌شود.

۱) تریلیون سلول در بدن ما در حال تکثیر است.

سرطان وقتی اتفاق می‌افتد که سلول‌ها بیش از حد و غیرقابل کنترل تقسیم می‌شوند. سلول‌ها کوچکترین قسمت بدن ما هستند. حداقل ۳۷ هزار میلیارد سلول در بدن زندگی می‌کنند و روند زندگی خاص خود را دارد؛ می‌توانند انرژی تولید کنند ، عوامل بیماری‌زا را بیرون کنند، از خود دفاع کنند ، در صورت آسیب دیدگی یا پیر شدن ، خودکشی کنند.
پس از لقاح، سلول‌ها می توانند رشد کنند و به سلول‌های پوستی، عصبی، عضلانی، استخوانی یا سایر قسمت‌های بدن تبدیل شوند. دستورالعمل‌های پیچیده ای از مغز ما ارسال می‌شود تا این سلول‌ها با سرعت عادی رشد کرده و مطابق با برنامه مشخص شده کار کنند.

۲) خودکشی سلولی مرتباً اتفاق می‌افتد!

هر چند وقت یک بار، تقسیم سلولی می‌تواند با مشکلاتی روبرو شود و “عرضه و تقاضا” بدن در این مورد یکسان نباشد. این سلول‌های غیرطبیعی باید از بین بروند. خودکشی، این رشد غیرطبیعی را متوقف می‌کند. با این حال  بعضی اوقات، این روند “خودکشی ” اتفاق نمی‌افتد. سلول‌های معیوب کشف نشده باقی می‌مانند. آنها به تکثیر کنترل نشده ادامه می‌دهند و این همان چیزی است که ما سرطان می نامیم.

۳) سلول‌های معیوب مانند خرچنگ به نظر می‌رسند!

سرطان ترس ندارد!

در ابتدا، تعداد سلول‌های معیوب فقط محدود است. اما پس از مدتی به یک توده بزرگ به اندازه یک دانه و سپس به بزرگی یک سنگ مرمر رشد می کند. سرانجام ، به حدی تکثیر می شوند که به اندازه یک تخم مرغ می‌شوند. وقتی توده‌های معیوب فقط به اندازه دانه‌ها باشند،هنوز بیکار هستند و در اطراف سلول‌های سالم دیگر دقیقاً مانند خرچنگ آویزان می‌شوند. بدن ما در برخی حالات اینها را سالم می‌پندارد و تغذیه می‌کند. این امر باعث می‌گردد سریع‌تر تکثیر شوند و دیگر نتوانند در نزدیکی سلول‌های عادی قرار بگیرند زیرا این توده به رشد بیشتر و بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل با داشتن شبکه‌ای از رگهای خونی که نیازهای غذایی خود را برآورده می کنند به سالم‌ترها آسیب می‌زنند و جای آنها را می‌گیرند.
سرطان کلمه لاتین خرچنگ است. خرچنگ بزرگی را با پنجه‌ها و پا‌های زیادی تصویر کنید. به دلیل این شکل، به آنها سلول‌های سرطانی گفته می شود.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۳,۷۱۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۶,۳۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۶۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۷۴۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۱,۹۵۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت

۴) مراحل سرطان

سرطان ترس ندارد!

ما اغلب وقتی کلمه سرطان را می شنویم تصورمان همان مرحله آخر و بروز بیماری است در صورتی که این فرآیند خود چهار مرحله دارد:

  • اگر سلول‌های ناقص نسبتاً کوچک باشند که هنوز هم می‌توانند در اطراف سالم‌ترها آویزان شوند، مرحله ۱ سرطان نامیده می‌شود.
  • وقتی بزرگتر می‌شوند و بدن در یک چرخه معیوب آنها را تغذیه می‌کند مرحله ۲ سرطان است.
  • گسترش و حمله‌ آنها به سلول‌های سالم به مرحله ۳ سرطان شهرت دارد.
  • مرحله ۴ سرطان زمانی است که به سایر نقاط گسترش می‌یابد، مانند سرطان پستان که در ریه‌ها یا استخوان‌ها هم رشد می‌کنند.

۵) دلایل شکل‌گیری سرطان

موارد بسیاری در رشد سلول‌های سرطانی اثر دارد از جمله: مواد سمی موجود در سیگار، نور خورشید، نگهدارنده‌های موجود در مواد غذایی، طعم دهنده‌های مصنوعی و رنگ‌های غذایی، عفونت‌های ویروسی، مواد شیمیایی خطرناک و موارد دیگر. در حقیقت، این حوادث رشد سلولی ما را به طریقی مختل می‌کنند و بدن ما سعی دارد صدمات را بهبود ببخشد. اما به دلیل آسیب دیدن بارها و بارها، روند احیاء باید سریع تر ادامه یابد ، تا جایی که ممکن است توانایی تشخیص سلول‌های آسیب دیده یا ناقص را از دست بدهد. به عنوان مثال ترکیبات مسموم موجود در دود سیگار به ریه آسیب می‌رسانند. در ابتدا این سلول‌های آسیب دیده بازسازی می‌شوند اما چون سموم دوباره وارد بدن می‌شوند ، در یک مرحله نمی‌توانند آسیب را تشخیص دهند. این شروع رشد سرطان است. این چرخه در مدت زمان طولانی و اغلب سال‌ها تکرار می‌شود. به همین دلیل سال‌ها طول می‌کشد که سیگار کشیدن یا مصرف سایر مواد سمی باعث سرطان شود. سرطان ممکن است برای کودکان نیز اتفاق بیفتد، اگرچه روند کمی متفاوت از بزرگسالان است. در کودکان سرطان معمولاً از اختلالات ژنتیکی ناشی می‌شوند که باعث می‌شود مغز آنها سلول‌های معیوب را کمتر تشخیص دهد.

۶) درمان سرطان

سرطان ترس ندارد!

درمان سرطان معمولاً با هدف از بین بردن این روند معیوب انجام می‌شود. هنگامی که این سلول‌های معیوب نسبتاً کوچک و جدا شده باشند، می‌توان آنها را از طریق عمل جراحی برداشت. شیمی درمانی گاهی اوقات مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که سرطان به طور کامل از بین می‌روند. اگر رشد سلول سرطانی بزرگ باشد، پرتو درمانی معمولاً روشی مطلوب است. این هدف برای از بین بردن سلول‌های در حال توسعه در مناطق اطراف است. بعد از کاهش اندازه توده سرطانی، پزشکان می‌توانند برای تکمیل شدن این فرآیند از جراحی و شیمی درمانی استفاده کنند. با این حال، اگر توده سرطانی در مناطق زیادی گسترش یابد، شانس درمان موفقیت آمیز بسیار کمتر می‌شود.

از آنجا که سلول‌های سرطانی “عصیانگر” هستند و  از فرآیند “خودکشی” یاد شده فرار می‌کنند، هرماده‌ای آنها را بکشد، سلول‌های سالم دیگر را نیز از بین می‌برد. این همان اتفاقی است که در طول شیمی درمانی رخ می‌دهد. سلول‌های عادی نیز از جمله فولیکول‌های مو از بین می‌روند. به همین دلیل است که اغلب در فیلم‌ها مشاهده می‌کنیم که بیماران بعد از عمل شیمی درمانی طاس می‌شوند. برای کاهش تلفات در بین سلول‌های طبیعی، متخصصان دارو به دنبال راه‌های درمانی هستند که فقط بیماری را مورد هدف قرار دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن