خرید گوشی گیمینگ شیائومی
انرژی و محیط زیستفضا و نجوم

ردیابی عجیب‌ترین مهاجرت حیوانات دریایی از فضا

ردیابی بزرگترین مهاجرت حیوانات دریایی از فضا در حال انجام است، به نظر می‌رسد این تحقیق علمی کمی جمیزباندی و ماجراجویانه باشد اما در هر صورت از ۲۰۰۶ شروع شده است. یک ماهواره در حال چرخش به دور زمین، با نام CALIPSO، لیزرها و اشعه‌هایی را به منظور ردیابی مهاجرات جانوران آبزی به اقیانوس‌های زمین می‌تاباند.

ردیابی عجیب‌ترین مهاجرت حیوانات دریایی از فضا

نحوه ردیابی

تحقیقات توسط ماهواره‌ی CALIPSO از سال ۲۰۰۶ در حال انجام است و در واقع این ماهواره در حال چرخش به دور زمین است و  پشت سر هم در فواصل ثابت پرتوهای لیزر را از فضا به اقیانوس می‌فرستد.

اما این به معنای جوشاندن اقیانوس‌های جهان نیست و یا به نوعی ایجاد موج و جزر و مدهای ویرانگر نیست. داده‌های حاصل از تحقیقات این ماهواره توسط دانشمندان ناسا و آژانس فضایی فرانسه مورد استفاده قرار می گیرد تا یک مطالعه بی‌سابقه در مورد بزرگترین مهاجرت حیوانات در جهان انجام شود. به گفته مایک بهنفلد؛ رهبر پروژه و دانشمند ارشد تحقیق و استاد دانشگاه ایالتی اورگان، چنین اتفاقی در اقیانوس رخ می‌دهد.

 بهرنفلد گفته است:

«در این مهاجرت، تعداد بیشماری زئوپلانکتون و حیوانات دریایی از جمله ماهی مرکب، ماهی‌های کوچک و جوانورانی از این دست هستند. آنها در طول روز در اقیانوس تاریک پنهان می‌شوند تا از چشم شکارچیان دور بمانند. سپس هر شب خود را به سطح بالای آب می‌رسانند تا از فیتوپلانکتون تغذیه کنند، وقتی خورشید غروب می کند، آنها دوباره برای مخفی شدن به عمیق ترین نقطه اقیانوس پناه می‌برند. »

مهاجرت عمودی چیست؟

این الگوی مهاجرت، به نام مهاجرت عمودی روزانه، حدود ۲۰۰ سال است که در علم شناخته شده است. کشتی‌هایی که شب‌ها را برای تردد در اقیانوس انتخاب می‌کنند، بسته به زمان، مقادیر بسیار زیادی از پلانکتون را نزدیک سطح آب مشاهده می‌کردند. در طول جنگ جهانی دوم، نیروی دریایی ایالات متحده متوجه حرکت‌های عجیب در آب شد که در ابتدا تصور می‌کردند آنها زیردریایی‌های دشمن هستند، اما بعداً با کمک زیست شناسان متوجه شدند که این نتیجه حرکات متراکم تعداد زیادی از حیوانات دریایی بوده است.

ردیابی عجیب‌ترین مهاجرت حیوانات دریایی از فضا

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت 128 رم 6 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۴۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت ۱۲۸ رم ۶ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۱۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۰,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۱,۴۳۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۸۲۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۲۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت

با این حال، هرگز امکان پذیر نبوده که این حرکات را برای مدت طولانی مشاهده کرد و روی آن تحقیق نمود. این مورد دقیقاً جایی است که ماهواره فضایی به قضیه ورود می‌کند؛ یک سیستم خاص که پالس‌های لیزری را به مکان مورد نظر فرستاده و نور منعکس شده را برای شناسایی آن استفاده می‌کند. بیشترین کاربرد این سیستم در اتومبیل است و به وسایل نقلیه کمک می کند تا تصویری سه بعدی از دنیای اطراف خود داشته باشند. استفاده دیگر از آن هم برای اندازه گیری جزئیات جوی مانند ذرات معلق در هوا، بلورهای یخ، بخار آب و موارد دیگر بوده، دقیقاً همان کاری که ماهواره CALIPSO در ابتدا برای انجام آن ساخته شده است.

بدون تردید داده‌های این تحقیق و تصاویر سه بعدی از این مهاجرت عظیم دنیای علم را دگرگون خواهد کرد و برای همین بسیاری در انتظارند تا اولین افرادی باشند که این تصاویر را خواهند دید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن