خرید گوشی گیمینگ شیائومی
اخبار تکنولوژیاخبار گوشی موبایلسیستم عامل

اندورید پی: نگاهی به بزرگترین آپدیت نرم افزاری گوگل در سال ۲۰۱۸

فروشگاه اینترنتی ۱۹کالا در ادامه به برخی از تغییرات این نسخه اندروید اشاره خواهد کرد. 

امسال گوگل کار بسیار متفاوتی را در رابطه با اندروید انجام داده است. بر خلاف روش های ارائه شده در نسخه های قبلی اندروید در این نسخه از اندروید برای استفاده کمتر کاربران از سیستم عامل روش هایی جدیدی ارائه شده است. Android P امسال با کمی تاخیر عرضه شد. در این نسخه از اندروید یک برنامه داشبورد ارائه شده است که این امکان را برای شما به وجود آورده است که بدانید هر چند وقت یک بار، چه زمانی و چه مدت زمانی از یک اپلیکیشن خاص در گوشی خود استفاده کرده اید.

این خصیصه همچنین به شما اجازه می دهد که در استفاده از یک اپلیکیشن خاص برای خود محدودیت در نظر بگیرند برای مثال شما می توانید نیم ساعت در روز را به برنامه اینستاگرام اختصاص دهید. زمانی که این نیم ساعت به پایان رسید اپلیکیشن از رنگ گرادیانت چشم نواز خود به رنگ سیاه و سفید خالص تغییر رنگ می دهد. این قابلیت یکی از چندین خصیصه‌ای است که شرکت گوگل در تمی به نام “Digital Well Being گنجانده است.

خصیصه های کلیدی اندروید پی

همچنین اندروید p یک رابط کاربری اصلی را نیز شامل می شود که از حرکات ناوبری همانند رابط کاربری مدل های گوشی اپل و همچنین برای دسترسی به عملکردهایی در داخل برنامه ها قرار دارند  از روش های هوشمند تری استفاده خواهد کرد. این می تواند بزرگترین تغییر در نحوه استفاده کاربران از گوشی خود از مدت ها قبل تاکنون باشد. اندروید پی همچنین به عنوان یک برنامه بتای عمومی تاکنون در ۱۱ گوشی مختلف راه اندازی شده است. این گوشی های نوکیا، سونی، شیائومی، گوشی گوگل، وان پلاس، اسنشال فون، ویو و چند گوشی دیگر را شامل می شود. این مدل ها شامل موارد زیر است:

  • Nokia 7 Plus
  • OnePlus 6
  • Xiaomi Mi Mix 2S
  • Essential PH‑۱
  • Sony Xperia XZ2
  • OPPO R15 Pro
  • Vivo X21
خصیصه های اندروید پی

این موضوع از این جهت جالب توجه است که شرکت گوگل در این نسخه این امکان را برای تولید کنندگان به وجود آورده تا بتوانند به موقع به روز رسانی را برای گوشی های هوشمند ساخت خود ارائه دهند. به روز رسانی های انجام شده در نسخه اندروید o بیشتر درونی بوده تا خصیصه هایی که کاربر با آن سروکار دارد. 

امسال اندروید پی (تاکنون شرکت گوگل هیچ اشاره ای نکرده است که P مخفف چه کلمه ای می تواند باشد) تغییرات بصری و خصیصه های جدید زیادی را ارائه داده است. در واقع در این نسخه از اندروید بر خصیصه هایی تاکید شده است که کاربر با آنها سر و کار دارد. اندروید پی در رابطه با استفاده روزانه از گوشی های هوشمند بزرگترین به روز رسانی ها را تا به امروز ارائه داده است.

کنترل کودک درون خود با استفاده از خصیصه های ارائه شده در این نسخه از اندروید:

زمان آن رسیده است که گوگل ایده‌ای را به ما معرفی کند که بتواند وسواس و یا اعتیاد به تکنولوژی را در ما محدود کند. سال گذشته هریس « مرکز فنآوری انسانی» موجی از موضوعات مربوط به دیوانگی و اعتیاد دیجیتالی را مطرح کرد. سپس این نگرانی به وجود آمد که اپلیکیشن های رسانه های اجتماعی در حال حک کردن مغز ما انسان ها هستند.

یکی از مقامات اندروید می گوید که این شرکت از مدت ها قبل تاکنون بر روی این ابزار کار می کند؛ و تمایلی به طرح موج فزاینده ای از نگرانی در مورد دیوانگی و حواس پرتی دیجیتالی ندارد. در حال حاضر سیستم عامل اندروید ۲ میلیارد کاربر در دنیا داشته و یکی از بزرگترین سیستم عامل ها در دنیا در نظر گرفته می شود. در حال حاضر شرکت هایی زیادی از این پلت فورم استفاده کرده اند.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت 128 رم 6 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۷۱۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت ۱۲۸ رم ۶ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۴۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۷۵۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۸,۷۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۴,۹۵۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت

این مقام گوگل می گوید که ما آفریننده این سیستم عامل هستیم و احساس می کنیم که می بایست کاراهای بیشتری را در این حوزه انجام دهیم و مسئولیت بسیار بزرگی در این زمینه داریم. اندروید پی دارای یک دسته خصیصه های مفید و کاربردی بوده که به شما کمک می کند تا از گوشی خود خسته و دل زده نشوید؛ که از ترفندهای نامحسوس گرفته تا چگونگی عملکرد ناتیفیکیشن ها در خصیصه های جدید همه و همه برای شما بسیار کاربردی خواهند بود. جالب‌ترین ویژگی داشبرد این است که می توانید به روشی متفاوت از گوشی موبایل خود استفاده کنید. این اپلیکیشنی است که تقریبا مقدار بسیار زیادی از اطلاعات مربوط به استفاده از گوشی همراهتان را به شما می گوید. به روش‌های زیر داده ها را تجزیه و تحلیل می کند:

  • در طول روز چند دقیقه از گوشی همراتان استفاده کرده اید
  • تعداد ناتیفیکیشن هایی که در طول روز دریافت کرده اید
  • نمودار پایه از مدت زمانی که در طول روز که به یک برنامه خاص در گوشی اختصاص داده اید
  • روزانه چه زمانی را صرف استفاده از هر برنامه روی موبایل خود استفاده کردید، تجزیه و تحلیل ساعت به ساعت
خصیصه های داشبورد در اندورید پی

گفته می شود که برنامه داشبورد برای بهبود ارتباط شما با گوشی دو  عملکرد را انجام می دهد. برای مثال اگر از شما پرسیده شود که چه مقدار زمانی را صرف استفاده از گوشی خود در طول روز کرده اید و یا چه کارهایی را با گوشی خود انجام داده اید ممکن است پاسخ شما دقیق نباشد. این داشبورد به این منظور طراحی شده است تا این سوالات شما را دقیق پاسخ دهد. از این جهت می توان به آن به عنوان یک برنامه شخصی نگاه کرد. دومین عملکرد کنترل و مدیریت است.

خصیصه داشبورد این امکان را برای شما به وجود می آورد که استفاده از گوشیتان را محدود کرده و تحت کنترل خود داشته باشید. شما می توانید تنظیم کنید که در طول روز چند دقیقه به هر برنامه اختصاص دهید. زمانی که به انتهای این زمان اختصاص داده شده نزدیک می شوید ناتیفیکیشن مربوطه بالا آمده و به شما هشدار می دهد که زمان شما رو به پایان است و زمانی که این زمان به پایان رسید برنامه به صورت خودکار متوقف می شود و به صورت خاکستری رنگ تغییر می کند.

این خصیصه مشابه به خصیصه کنترل والدین است اما با این تفاوت که با استفاده از این خصیصه می توانید عملکرد خودتان را کنترل کنید. برنامه متوقف شده در صفحه اصلی خود دارای یک آیکون سیاه وسفید بوده و در اندروید پی باز نمی شود، ممکن است در به روز رسانی های بعدی این خصیصه اضافه شود. به جای آن زمانی که بر آن ضربه می زنید یک پاپ آب ظاهر شده و به شما می گوید که شما محدویت دارید؛ و این پاپ آپ آپشن unpause ندارد. برای انجام این کار شما می بایست به اپلیکیشن داشبورد بروید و از آنجا تنظیمات مربوطه را انجام دهید.

سیاه و سفید بودن و محدودیت استفاده تنها به برنامه داشبورد محدود نمی شود. با استفاده از خصیصه دیگری که “Wind down” نامیده می شود می توانید این خصیصه را فعال کرده و زمان خوابیدن خود را به برنامه آن بدهید حال  زمانی که این زمان فرا رسید گوشی به طور خودکار به حالت Do Not Disturb رفته و به صورت کامل به رنگ سیاه و سفید در می آید. در رابطه با خصیصه Do Not Disturb می توان گفت که در اندروید پی به این خصیصه به صورت تهاجمی نگاه شده است. زمانی که DND را فعال کنید ناتیفیکیشن ها عملا ناپدید می شوند؛ و به هیچ عنوان در حالت لاک اسکرین و یا حالت always-on display و یا حتی در منوی کشویی اطلاع رسانی ها هیچ کجا دیده نخواهد شد.

 همچنین در این نسخه از اندروید حرکات جدیدی نیز تعریف شده است برای مثال زمانی که گوشی بر روی یک میز قرار گرفته باشد و شما به آن ضربه بزنید به صورت خودکار حالت DND فعال می شود. شرکت گوگل همچنین بیان کرده است که در اندروید پی ناتیفیکیشن ها طوری طراحی شده اند که مانع حواس پرتی و سردرگمی شوند. در واقع در اینجا آپشن های زیادی ارائه شده است تا گوشی شما سر و صدای زیادی نداشته و همچنین دسترسی به آنها آسان تر شده است.

خصیصه های کلیدی اندروید پی

در قسمت پایین ناتیفیکیشن ها یک دکمه “Manage notifications” قرار دارد اگر بر این دکمه ضربه بزنید به صفحه نمایش رفته و همه تنظیمات مربوط به ناتیفیکیشن ها به شما نشان داده می شود. همچنین در android p آپشن دیگری نیز برای کاربران شاغل قرار داده شده است. در اندورید این امکان وجود دارد که گوشی خود را طوری پیکربندی کنید که نرم افزارهای کاری را از نرم افزارهای متداول خود جداسازی کنید. در واقع می توان این برنامه ها را در کشو برنامه ها و در برگه متفاوتی از هم جداسازی کرد.

در پایین آن برنامه نیز سوئیچ تغییر وجود دارد که می توان آنها را غیرفعال کرد. زمانی که به تعطیلات می روید می توانید تمام نرم افزارهای کاری خود را غیرفعال کنید به جایی اینکه تاتیفیکیشن های مربوطه را یکی یکی خاموش کنید. بنابراین تنظیمات Dashboard ،Wind Down،جدید Do Not Disturb و راه های جدید برای راحت خاموش کردن ناتیفیکیشن ها همه در کنار هم می تواند مقابل روش هایی قرار بگیرد که باعث می شود که گوشی شما حواس شما را پرت کند در نتیجه می توانید مدیریت بهتری بر ناتیفیکیشن های خود داشته باشید.

حرکات ناوبری:

دراندورید پی به طور کامل ناوبری اصلی گوشی اصلاح شده است. هنوز دکمه هوم وجود دارد که می توان برای رفتن به صفحه اصلی از آن استفاده کرد؛ و در میان اپلیکیشن ها نیز هنوز کلید بک وجود دارد اما بسیاری از خصیصه هایی که کاربران اندرویدی به آن نیاز دارند، تغییر کرده است. در اصل گوگل در اندورید پی رفتار دکمه هوم را تغییر داده است. حال در این نسخه از اندروید شما می توانید برای مرور کلی برنامه های باز شده دکمه هوم را به بالا و همچنین برای رفتن به منو برنامه ها انگشت خود را روی این دکمه به بالا سوایپ کنید.

دکمه مربعی شکل چند وظیفه ای نیز وجود ندارد و دکمه بک تنها در اپلیکیشن ها دیده می شود.به گفته یکی از مهندسان گوگل تغییرات در ناوبری اندروید p را ساده تر شده و دسترسی به آن را نیز بیشتر کرده است. شیوه ای که ما در مورد رابط کاربری تصور می کنیم و در حقیقت روشی که طراحان اندروید برای صحبت کردن در مورد آن به کار می برند این است که برخورداری از یک دکمه قابل مشاهده که بتوان بر آن ضربه زد بهتر از به خاطر سپردن یک حرکت است اما سوایپ کردن به مراتب ساده تر از ضربه زدن است.

حرکات دکمه خانه اندروید پی:

• ضربه زدن: رفتن به صفحه اصلی

• مکس روی آن: راه اندازی دستیار گوگل

• سوایپ نیمه به بالا : رفتن به نمای کلی صفحه نمایش

• سوایپ کامل به بالا: رفتن به منو کشویی برنامه

• اسلاید به راست: حرکت در اپلیکیشن های اخیرا باز شده

• دکمه بک (بازگشت): بازگشت (که تنها در داخل برنامه ها ظاهر خواهد شد).

خصیصه های رابط کاربری اندروید پی:

  • صفحه اصلی: صفحه اصلی آندروید یعنی جایی که همه برنامه ها اپلکیشن ها و ویدجت ها قرار داشته و دارای یک اسکله با یک نوار جستجوی گوگل است. با سوایپ کردن به راست می توان به Google Feed دسترسی پیدا کرد.
  • منوی کشوی برنامه ها (App Drawer): در این جا همه برنامه ها به ترتیب الفبا لیست شده اند. نوار جست و جو و ۵ اپلیکیشن پیشبینی شده  در بالای این کشو قرار گرفته است.
  • Overview (بررسی اجمالی): صفحه نمایش چند منظوره. نوار جست جو و ردیفی از برنامه های پیش بینی شده در پایین قرار دارند. (این چیزی است که برای آشکار شدن App Drawer به بالا اسلاید می کنید). اپلیکیشن ها به صورت افقی بدون هیچ گونه همپوشی قرار گرفته اند و این امکان وجود دارد که متنی را بدون باز کردن اپلیکیشن مربوطه انتخاب کنید.
  • برنامه های اخیرا باز شده (Most recent apps): همانند نمای کلی صفحه نمایش بوده اما این فاقد ردیف پیشبینی و یا نوار جست جو است.
  • سینی اطلاع رسانی: با سوایپ کردن از پایین به بالا می توان به آن دسترسی پیدا کرد. بر روی قفل صفحه نمایش نیز ظاهر می شود. اگر گوشی از قابلیت صفحه نمایش همیشه برخوردار باشد می تواند جایگزینی برای دیدن ناتیفیکیشن ها باشد.
  • Quick Settings: تنظیمات سریع در اندروید پی ساده سازی شده است و در بالای سینی ناتیفیکیشن ها ظاهر می شود. سوایپ به پایین برای دومین بار خصیصه های بیشتری را آشکار می کند.

در فروشگاه اینترنتی ۱۹کالا به عنوان بهترین سایت مقایسه گوشی می توانید انواع مدل های مختلف گوشی موبایل را نه تنها از نظر رابط کاربری بلکه از نظر نرم افزار و  رابط کاربری نیز مقایسه کنید.


 

همان طور که قبلا نیز بیان شده است یکی از اهداف نهایی گوگل رسیدن به چیزی است که شبیه به کامپیوترهای star trek باشد چیزی که رابط کاربری آن با استفاده از هوش مصنوعی عمل کند. حال می توان گفت که در این نسخه از اندروید به این هدف نزدیک شده است.

ویژگی های کلیدی اندروید پی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن