خرید گوشی گیمینگ شیائومی
فضا و نجوم

آلفا اوریونیس؛ درخشان‌ترین و بزرگ‌ترین ستاره آسمان شب به نواختر تبدیل خواهد شد!

آیا درخشان‌ترین ستاره در آسمان به نواختر تبدیل خواهد شد؟

در گوشه صورت فلکی اوریون یا به اصطلاح منظومه جبار یا النسق یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان قرار دارد. این ستاره آلفا اوریونیس، یا Betelgeuse یا بتا القوس نام دارد. اکنون اخترشناسان با مشاهده شواهدی تصور می‌کنند که رویداد غم‌انگیزی در رابطه با این ستاره پرنور در حال وقوع است. بتا‌القوس آماده انفجار و تبدیل شدن به یک ابرنواختر عظیم است.

گزارش روز جهانی Universe Today و قوت گرفتن شکل‌گیری یک ابرنواختر و مقاله‌ای که اخیراً توسط محققان دانشگاه ویلانووا منتشر شده، نشان می‌دهد که نوری از آلفا اوریونیس تقریباً به اندازه نصف آن در فضا محو می‌شود. این امر می‌تواند یک نشانه قطعی و قوی از این امر باشد که این ستاره احتمالاً به زودی به یک نواختر تبدیل خواهد شد، هرچند هنوز نمی‌توان به طور قطع این فرض را اثبات کرد.

aka Betelgeuse

از انتشار اولین مقاله پیرامون این موضوع در اوایل این ماه یعنی دسامبر ۲۰۱۹، گمانه‌زنی‌های زیادی در جامعه نجوم مطرح شده، مبنی بر اینکه آیا Betelgeuse منفجر خواهد شد و این انفجار چه زمانی رخ خواهد داد. محققان این مقاله حتی قبل از کریسمس آپدیتی را منتشر کردند که نشان می‌داد که این ستاره در حال کم نور شدن است.

«در حداکثر میزان روشنایی، آلفا اوریونیس ششمین یا هفتمین ستاره درخشان محسوب می‌شود؛ اما در اواسط ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ این ستاره در بین ستاره‌های پرنور آسمان به مرتبه ۲۱ سقوط کرده است.»

ادوارد گویان و همکارانش در مقاله‌ای خاطر نشان کرده‌اند: «در حداکثر میزان روشنایی، آلفا اوریونیس ششمین یا هفتمین ستاره درخشان محسوب می‌شود؛ اما در اواسط ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ این ستاره در بین ستاره‌های پرنور آسمان به مرتبه ۲۱ سقوط کرده است. به نظر می‌رسد این کمترین میزان نوری است که این ستاره از زمان انجام مشاهدات فوتوالکتریک تاکنون از خود نشان داده است»

اگرچه ستارگان متغیری مانند Betelgeuse به طور معمول در طول زمان درخشندگی متفاوتی دارند، اما میزان شدید کم شدن نور آن است که نشان می‌دهد احتمالاً در رابطه با این ستاره حادثه غم‌انگیزی اتفاق افتاده باشد. با رسیدن به پایان عمر خود، ستاره  خاموش شده و بخش زیادی از جرم خود را از دست می‌دهد. ستاره در حال مرگ با هاله‌ای از گرد و غبار و گاز احاطه شده، این امر دید ما را نسبت به آن کم کرده از این رو ما آن را کم نورتر و کمتر می‌بینیم.

اخترشناسان می‌دانند که Betelgeuse به پایان عمر خود نزدیک می‌شود و برای کشف نشانه‌هایی از یک ابرنواختر قریب‌الوقوع به مشاهدات خود از این ستاره ادامه می‌دهند. هنگامی که منفجر شود، پرتوهای نوری آن آنچنان پرنور است که حتی در هنگام نور روز از زمین نیز قابل مشاهده خواهد بود. با این حال، رسیدن نور آن به به زمین ۶۰۰ سال طول می‌کشد، بنابراین ما می‌بایست منتظر مشاهده رویدادی باشیم که ممکن است اکنون اتفاق افتاده باشد؛ اما ما مدت‌ها تا مشاهده آن مانده است.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۳,۸۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۷,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۹,۴۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۵۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۷۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن