خرید گوشی گیمینگ شیائومی
اخبار گوشی موبایل

نقد و بررسی اکسپریا ۵: پرچمدار جمع و جور سونی!

سونی روزگاری یکی از برندهای بزرگ بود که همه منتظر رونمایی از پرچمدارانش بودند و گزینه اصلی برای خرید گوشی تنها این برند بود که به یکباره با رکود مواجه شد. با وجود این رکورد سونی عقب نشینی نکرد و هر ساله پرچمداران خود را معرفی می‌کند. سونی اکسپریا ۵ جدیدترین گوشی سونی به نوعی بازگشت به طراحی جمع و جور است. با اصول طراحی جدیدی که سونی اتخاذ کرده این گوشی از لحاظ خوش دست بودن از رقبای خود عقب نمانده است.

طراحی:

این گوشی شاید شما را به یاد سونی اکسپریا ۱ بیندازد زیرا دقیقاً همان فاکتورهای طراحی جمع و جور و لبه‌های آلمینیومی در آن رعایت شده است. انحنای لبه‌ها تنها ۰٫۴ درجه نسبت به نسل‌های قبل بیشتر شده که شاید از لحاظ عددی چندان به چشم نیاید ولی در هنگام در دست گرفتن حس خوشایندی را برای هندلینگ گوشی به کاربر انتقال می‌دهد.

نقد و بررسی اکسپریا 5: پرچمدار جمع و جور سونی!

رنگ‌بندی این محصول دست کاربر را باز می‌گذراد تا مطابق سلیقه خود دست به انتخاب بزند و شامل رنگ‌های آبی، قرمز، مشکی و سفید می‌شود. در واقع این روزها در طراحی سبک به نام مینیمالیستی ترند شده که در طراحی اکسپریا ۵ هم از آن استفاده شده و برای کسانی که به دنبال طرح‌های تجملاتی و لاکچری هستند شاید زیادی ساده به نظر برسد.

نکته دیگر در طراحی این است که چینش دوربین را گوشه بالایی گوشی در سمت چپ شاهد هستیم. وزن گوشی مدیریت آن را در دست آسان می‌کند اما یک مشکل در این بخش وجود دارد و ان توزیع نامناسب وزن در لبه‌ی بالایی و پایینی است. لبه‌ی پایینی نسبت به لبه‌ی بالایی سنگین‌تر است. البته این نکته چندان هم بد نیست زیرا اگر لبه‌ی بالایی سنگین‌تر بود حفظ تعادل گوشی سخت می‌شد. پنل عقب و جلویی اکسپریا ۵ توسط گوریلا گلاس ۶ محافظت می‌گردد.

نمایشگر:

این گوشی شاید شما را به یاد سونی اکسپریا 1 بیندازد زیرا دقیقاً همان فاکتورهای طراحی جمع و جور و لبه‌های آلمنیومی در آن رعایت شده است. انحنای لبه‌ها تنها 0.4 درجه نسبت به نسل‌های قبل بیشتر شده که شاید از لحاظ عددی چندان به چشم نیاید ولی در هنگام در دست گرفتن حس خوشایندی را برای هندلینگ گوشی به کاربر انتقال می‌دهد.

نمایشگر این گوشی ۶٫۱  اینچی بوده و با نسبت تصویر ۲۱:۹ برای تماشای محتوا و بازی و وب گردی بسیار ایده آل به نظر می‌رسد. برای باز کردن قفل گوشی از طریق حسگر اثر انگشت نیز بسیار خوش دست بوده و براحتی به دلیل اندازه مناسب این گوشی انگشت در جای درست قرار می‌گیرد.

رزولوشن صفحه نمایش ۶٫۱ اینچی این گوشی نسبت به اکسپریا ۱ کاهش یافته و  ۱۰۸۰×۲۵۲۰ پیکسلی است ولی به دلیل بهره‌گیری از نمایشگر اولد از وضوح و شفافیت مناسبی برخوردارست.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت 128 رم 6 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۴۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C ظرفیت ۱۲۸ رم ۶ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۱۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۰,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۱,۴۳۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۸۲۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۲۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت

سخت افزار:

نقد و بررسی اکسپریا 5: پرچمدار جمع و جور سونی!

یکی از ویژگی‌هایی که برخلاف طراحی شاهد تغییر چندانی در آن نسبت به نسل قبلی اکسپریا ۱ نبوده‌ایم بخش سخت افزاری و به ویژه تراشه به کار گرفته شده در این گوشی است. در این مدل نیز از پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ استفاده شده است. البته این تراشه به خودی خود یکی از تراشه‌های پرقدرت در این زمینه است. در کنار پردازنده پرقدرت مرکزی این مدل از تراشه گرافیکی پردازنده تصویری Adreno 640 نیز برخوردار بوده که از عهده اجرای روان بازی‌ها و برنامه‌ها برمی‌آید.

حافظه ذخیره سازی ۱۲۸ گیگابایتی در کنار رم ۶ گیگابایتی این گوشی یکی از امتیازات و ویژگی‌های مثبت این گوشی است. در آخر این بخش بهتر است به بلندگوهای استریوی دالبی Atmos-laden نیز اشاره‌ کنیم که آنها هم از گوشی اکسپریا ۱ به اکسپریا ۵ به ارث رسیده است.

باتری:

در روزگاری که ظرفیت باتری یکی از فاکتورهای مهم در خرید گوشی به شمار می‌رود.به همین دلیل است که برندهای برتر سعی در با کارگیری باتری با ظرفیت زیاد دارند و استفاده از باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری پدیده خاصی در این عرصه نیست. با این وجود سونی در این بخش خست به خرج داده و تنها باتری ۳۱۴۰ میلی آمپری در این گوشی تعبیه کرده که گرچه نسبت به اکسپریا وان شاهد ارتقاء ظرفیت آن هستیم ولی آنقدری نیست که به چشم بیاید. برای شارژ این گوشی نیز یک فست شارژ ۱۸ واتی در نظر گرفته است.

دوربین :

نقد و بررسی اکسپریا 5: پرچمدار جمع و جور سونی!

همانگونه که گفته شد این مدل دارای ماژول سه گانه دوربین هستند که هر سه  ۱۲ مگاپیکسلی هستند.  دوربین اصلی  ۱۲ مگاپیکسلی جفت شده با دیافراگم f/1.6 و OIS 5-axis  است. دوربین  تله فوتو هم د۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و همان ۵-axis OIS است.  دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با دیافراگم  f/2.4 از فکوس خودکار برخوردار نیست.

سونی در بخش جلویی گوشی نیز یک دوربین ۸ مگاپیکسلی تعبیه کرده است. شاید به نظر برسد از لحاظ سخت افزاری دوربین‌ها پیشرفتی نداشته‌اند که درست هم هست اما در بخش نرم افزاری شاهد پیشرفت‌هایی هستیم.

اپلیکیشن ضبط ویدئو Cinema Pro برای ضبط بهتر تصاویر بسیار کارآمد خواهد بود و تنظیمات زیادی از جمله تنظیم تعادل نور سفید، فوکوس دستی و سطوح ضبط صدا در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

مشاور عکاسی یکی دیگر از خصوصیات نرم افزاری در بخش دوربین این گوشی است که در موارد عواملی که باعث اختلال در تصویر می شود مانند انگشت جلوی لنز، بسته شدن چشم و لرزش دست‎‌ها به شما هشدار خواهد داد.

جمع بندی:

از دیگر ویژگی‌های اتصال این گوشی می‌توان به دو سیم کارته بودن؛ USB تایپ C ورژن ۳٫۱، وای فای، بلوتوث ورژن ۵٫۰، GPS و NFC اشاره نمود. طراحی این گوشی برای افرادی که به دنبال گوشی‌های خوش ساخت هستند یک انتخاب درست و ایده‌آل است اما از سمت دیگر در بخش باتری و دوربین با دیگر محصولات برندهای مختلف رقابت سنگینی را در پیش دارد. نظر شما در مورد خرید گوشی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. خیلی خوب بود. اگه این گوشی تو ایران قابل خرید و استفاده بود من در اولین فرصت میخریدمش. مخصوصا رنگ قرمزش که خیلی زیباست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن