خرید گوشی گیمینگ شیائومی
انرژی و محیط زیستعلم و دانش

بدون عصر یخبندان جدید باید با زمین خداحافظی کرد!

چرا یخبندان ها اتفاق می افتند؟

یک زمین بزرگ و پهناور را در نظر بگیرید، اکنون آن را زیر تقریباً ۲ مایل (۳ کیلومتر) یخ تصور کنید. این تصویر دقیقاً همان منظره‌ای است که در اوج آخرین عصر یخبندان ایجاد شد.
در ۲٫۶ میلیون سال گذشته (یا آنچه به نام دوره کواترنر معروف است)، این سیاره بیش از ۵۰ عصر یخبندان را پشت سر گذاشته است. اما سوال اینجاست که چه چیزی باعث می‌شود تا به طور دوره‌ای یخبندان و یخچال‌های طبیعی گسترش یابند؟

بدون عصر یخبندان جدید باید با زمین خداحافظی کرد!

نظرات پیرامون عصر یخبندان:

عصر یخبندان توسط مجموعه‌ای از عوامل پیچیده و به هم پیوسته هدایت می‌شود که شامل موقعیت زمین در منظومه شمسی و تأثیرات درونی مانند سطح دی اکسید کربن است. دانشمندان هنوز در تلاشند تا درک کنند که چگونه این سیستم کار می‌کند، خصوصاً به دلیل اینکه تغییرات آب و هوایی که بشر در آن دست داشته ممکن است این چرخه را به طور دائم شکسته باشد.

از چند قرن پیش دانشمندان شروع به شناخت نکات مربوط به یخ‌های عمیق گذشته کرده‌اند. در اواسط قرن نوزدهم، طبیعت شناس سوئیسی-آمریکایی لوئیس آگاسیز، علائمی را که یخچال‌های طبیعی بر روی زمین به جا گذاشته بودند، مانند سنگ‌های غول‌پیکر خارج از محدوده طبیعی، معروف به مورینس، مستند ساخت که گمان می کرد یخچال‌های طبیعی باستانی از مسافت‌های طولانی آنها را حمل کرده و تحت فشار قرار داده بودند.

دانشمندان تا اواخر قرن نوزدهم چهار دوره یخبندان را کشف کرده بودند. با این حال، چند دهه بعد، محققان فهمیدند که این دوره‌های سرد منظم‌تر و به تعداد بیشتری بوده است. پیشرفت بزرگ در فهم دوره‌های عصر یخبندان در دهه ۱۹۴۰ اتفاق افتاد، هنگامی که میلوتین میلانکوویچ اخترشناس صربستانی آنچه را به عنوان چرخه‌های میلانکوویچ معروف شد؛ پیشنهاد داد. این چرخه درباره حرکت زمین است که از این حرکت برای توضیح تغییرات آب و هوا استفاده می‌کرد و هنوز هم در مجامع علمی اعتبار دارد.

بدون عصر یخبندان جدید باید با زمین خداحافظی کرد!

مارک ماسلین؛ استاد دیرینه شناسی دانشکده دانشگاه لندن، در توضیح نظریه میلانکوویچ گفته است: میلانکوویچ سه چرخش مدار زمین با توجه به موقعیت خورشید را تشریح کرد. این عوامل تعیین می‌کنند که چقدر تابش خورشیدی (به عبارت دیگر گرما) به سیاره می‌رسد.

  • اول، شکل عجیب و غریب مدار زمین در اطراف خورشید وجود دارد که در یک چرخه ۹۶۰۰۰ ساله تقریباً به صورت دایره‌ای تا بیضوی متفاوت است. ماسلین توضیح داد: “دلیل وجود این برآمدگی به این خاطر سیاره مشتری است، که ۴٪ جرم منظومه شمسی ما را دارد، دارای یک اثر گرانشی قوی است و مدار زمین را به بیرون تغییر می‌دهد.
  • دوم، شیب زمین که به همین دلیل فصل‌ها را داریم. محور کج چرخش زمین بدین معنی است که یک نیمکره همیشه در حال دور شدن از خورشید است (باعث زمستان می‌شود) و دیگری متمایل به خورشید است (باعث تابستان می شود. اگر [محور] به راست باشد، مطمئناً تابستان ها گرم‌تر می‌شوند و زمستان کمی سردتر خواهد شد.
  • سوم،چرخش زمین، که جوری حرکت می‌کند انگار یک توپ در حال چرخش است.

البته میلانکوویچ مشخص کرد که این شرایط مداری برای انتقال به عصر یخبندان، به تنهایی کافی نیستند. علت اصلی عصر یخبندان تغییرات اساسی در سیستم آب و هواست؛ که عوامل دیگری هم در آن موثرند.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۷۴۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۸,۸۱۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۷۷۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۶۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که سطح گازهای گلخانه‌ای در جو نقش مهمی دارد. تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌ها و فعالیت بشر، احتمالاً شروع عصر یخبندان بعدی را تا ۱۰۰۰۰۰ سال سرکوب کرده است.

چرا تجربه مجدد عصر یخبندان تا این حد مهم است؟

بدون عصر یخبندان جدید باید با زمین خداحافظی کرد!

هانس یواخیم شلنهاوبر، یکی از محققان بزرگ، در این رابطه گفته است که: «عصر یخبندان، محیط زیست کنونی جهانی را به وجود آورده و از این طریق باعث توسعه تمدن بشری شده است.»

شاید این حرف کمی شما را متعجب کند اما بهتر است بدانید که ما خاک حاصلخیز، یخچال‌های طبیعی و رودخانه‌های خود را مدیون آخرین عصر یخبندان هستیم. با سوختن سوخت‌های فسیلی توسط بشر و گرمتر شدن زمین گویی ما آینده خود را می‌سوزانیم و نابود می‌کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن