خرید گوشی گیمینگ شیائومی
فضا و نجوم

ایده خلاقانه آسانسور فضایی؛ پروژه جدید محققان هوافضا!

اکتشاف فضایی بدون شک یک امر پرهزینه است که شامل پول، وقت و تلاش بسیاری از دانشمندان است. یکی از مهمترین عوامل افزایش هزینه‌های سنگین موشک و سوخت راکت است؛ این دقیقاً همان موردی است که گروهی از محققان می‌خواهند با یک راه حل ابتکاری به حداقل برسانند. محققان راه اندازی یک آسانسور فضایی از ماه به زمین را پیشنهاد می‌کنند.

ایده خلاقانه آسانسور فضایی؛ پروژه جدید محققان هوافضا!

مشکلات بر سر راه آسانسور فضایی

مفهوم پیشنهادی محققان دانشگاه کلمبیا و دانشگاه کمبریج Spaceline نام‌گذاری شده است. ایده اصلی Spaceline شامل اتصال کابل از سطح ماه به سمت زمین است که فقط در فضای بیرونی آویزان است. قرارست فضانوردان پس از عبور از وزن و فشار جوی، فضاپیما را به کابل بچسبانند و با سرعت و صرف انرژی کمتری به ماه برسند.

این خط قطعاً مانند راه آهن اولیه مانند به یک زیرساخت مهم تبدیل می‌شود که حرکت فضانوردان و لوازم آنها را در فضا بسیار ساده‌تر و آسان‌تر خواهد کرد. در حال حاضر امکان‌سنجی آسانسورهای فضایی ماه به زمین هنوز مورد بحث است. دلیل اینکه آسانسورهای فضایی فعلاً در حد ایده هستند؛ کشش گرانشی شدید و چرخش زمین است که باعث می‌شود کابل در معرض آسیب بیشتری قرار بگیرد.

محققان اظهار داشته‌اند که Spaceline را می‌توان به گونه‌ای ساخت که کمتر آسیب ببیند. به گفته‌ی محققان، ماده ایده‌آل برای ساخت Spaceline، نانولوله‌های کربن خواهد بود.

مشکلات بر سر راه آسانسور فضایی مفهوم پیشنهادی محققان دانشگاه کلمبیا و دانشگاه کمبریج Spaceline نامگذاری شده است. ایده اصلی Spaceline شامل اتصال کابل به سطح ماه به سمت زمین است که فقط در فضای بیرونی آویزان است. قرار است فضانوردان پس از عبور از وزن و فشار جوی، فضاپیما را به کابل بچسبانند و با سرعت و صرف انرژی کمتری به ماه برسند. این خط به یک قطعه زیرساخت تبدیل می‌شود، دقیقاً مانند راه آهن اولیه و حرکت فضانوردان و لوازم آن بسیار ساده‌تر و آسان‌تر خواهد کرد. در حال حاضر امکان سنجی آسانسورهای فضایی ماه به زمین هنوز مورد بحث است. دلیل اینکه آسانسورهای فضایی مستقر در زمین فعلاً در حد ایده هستند به دلیل کشش گرانشی شدید و چرخش زمین است که باعث می شود کابل در معرض آسیب بیشتری قرار بگیرد. محققان اظهار داشته‌اند که Spaceline می‌توان به گونه‌ای ساخت که کمتر آسیب ببیند. به گفته‌ی محققان، ماده ایده‌آل برای ساخت Spaceline ، نانولوله‌های کربن خواهد بود.

در حال حاضر نیز فضای بالای قطب جنوب به عنوان محل اولیه برای این پروژه عظیم در نظر گرفته شده زیرا نقطه لاگرانژ مناسبی برای ساخت است. اگر همه مشکلات برطرف شود و این آساسنسور فضایی به پایان برسد، پتانسیل ایجاد تحولی شگرف را در سفرهای فضایی دارد و به بسیاری از مراکز تحقیقاتی فضایی کمک می‌کند تا مطالعات گسترده‌ای را با هزینه کم انجام دهند. 

نظر شما در مورد این مفهوم و پروژه چیست؟ آیا باز هم بشر می‌تواند به یکی دیگر از آرزوهای خود جامه عمل بپوشاند؟

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۴,۷۵۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۹۳۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۹,۵۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi 12 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۴۴۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۵,۵۱۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۳,۳۵۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن