خرید گوشی گیمینگ شیائومی
اخبار سامسونگاخبار شیائومیاخبار گوشی موبایلاخبار هوآویراهنمای خریدمقایسه گوشی

مقایسه دوربین گوشی های میان رده پرطرفدار

امروزه دوربین یکی از امکاناتی است که بدون شک برای اکثر کاربران موبایل اهمیت دارد. همان طور که می دانید گوشی های پرچم دار بسیاری در بازار موجود بوده که از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده اما قیمت بسیار بالایی داشته و برای برخی کاربران مقرون به صرفه نیستند از این رو می بایست به سراغ گوشی های میان رده رفت و بررسی کرد که آیا این گوشی ها از نظر دوربین کیفیت لازمه را دارند یا خیر؟ عوامل مختلفی در کیفیت عکس های گرفته شده تاثیر دارند اما آنچه که برای اکثر کاربران سوال برانگیز بوده این است که ترکیب امکانات نرم افزاری و سخت افزاری چه نتیجه ای در بر خواهد داشت. در ادامه، دوربین برخی از گوشی های میان رده و مقرون به صرفه از چند برند را مورد بررسی قرار می دهیم

نکته: برای دیدن اندازه واقعی تصاویر در روی آنها کلیک کنید.

۱- شیائومی می ای ۲

بعد از یک سال عرضه شیائومی می ای ۱ هنوز هم یکی از بهترین دوربین ها را در میان مدل های هم رده خود دارا است. دوربین می ای ۲ مشابه به دوربین های وان پلاس ۶ و آیفون ایکس و پیکسل ۲ است. Mi A2 به یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی (Sony IMX 486 sensor) تجهیز شده و با یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی همراه شده است. این شرکت برای عملکرد بهتر دوربین در نور کم در هر دو سنسور دیافراگم f/1.75 را به کار گرفته است. شیائومی می ای ۱ دارای لنز تله فوتو بوده اما جانشینش مسیر کاملا متفاوتی را در پیش گرفته است. سنسور اصلی می ای ۲ پیکسل هایی برابر با ۱٫۲۵ µm داشته که از نظر تئوری جزئیات بیشتری را ثبت می کند در حالی که سنسور ثانویه ۲۰ مگاپیکسلی (۱٫۰۰ µm) برای سنجش عمق در حالت پرتره و برای فرآیند Pixel Binning( فرآیند ترکیب پیکسل های کنار هم به یک پیکسل در یک سنسور بزرگتر) در شرایط نوری ضعیف مورد استفاده قرار می گیرد.

دوربین می ای ۲ در حالت خودکار برای آنالیز یک صحنه آپشن های هوشمند AI را به خدمت گرفته و به صورت خودکار تصمیم می گیرد که آیا از دوربین دوم برای pixel binning استفاده کند یا خیر. دوربین دوگانه می ای ۲ از امکانات هوش مصنوعی زیادی برخوردار بوده و از الگوریتم های ماشین یادگیری برای تولید پرتره های با کیفیت و یا عکس هایی با عمق کم میدان استفاده می کند. همه این امکانات با فلش LED دوگانه همراه شده است. دوربین سلفی آن یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی ( IMX376 sensor) بوده و با فلش LED کامل شده است.

 از امکانات آن می توان به مواردی چون آپشن زیبا سازی هوش مصنوعی، HDR خودکار و حالت پرتره برای بلور کردن پشت زمینه عکس اشاره کرد. به طور کلی این دوربین توانسته است عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهد اما فاقد تثبیت کننده تصویر نوری است در نتیجه در محیط های تاریک نمی تواند لرزش را به خوبی خنثی کند از این رو ممکن است کمی بر کیفیت عکس ها تاثیر داشته باشد.

عملکرد در نور کم: سایه روشن ها به خوبی ثبت شده اما در تصاویر گرفته شده در این شرایط کمی نویز به وجود آمده است اما جزئیات بیشتری که در سایه ها ثبت شده آن را به یک تصویر کامل تبدیل کرده است.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده پرطرفدار

عملکرد در نور زیاد: ثبت جزئیات عالی بوده و رنگ ها بسیار طبیعی است.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده پرطرفدار

سلفی: پرتره ها بیشتر از حد انتظار بوده و در مقایسه با بسیاری از گوشی های که در این رنج قیمت قرار دارند عالی به نظر می رسد.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده پرطرفدار

۲- سامسونگ گلکسی ای ۶ پلاس

سری ای سامسونگ از جمله محصولات میان رده و مقرون به صرفه این برند است. Galaxy A6+ از یک دوربین اصلی دوگانه برخوردار بوده و امکانات بسیار خوبی دارد تا آنجا که دوربین آن یکی از نقاط قوت این گوشی میان رده در نظر گرفته می شود.

فروش ویژه
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۳,۸۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۷,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۵۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۲,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶,۰۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi 13C NFC ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت

هر دو اینها در ثبت تصاویر پرتره دخیل هستند که سامسونگ آن را Live Focus می نامد. ای ۶ پلاس به سنسور اصلی ۱۶ مگاپیکلسی با دیافراگم f/1.7 به همراه یک سنسور ثانویه ۵ مگاپیکسلی جهز شده است. دوربین سلفی یک سنسور ۲۴ مگاپیکسلی بوده که با یک فلش LED هماهنگ شده و تاثیر به سزائی بر نور رسانی عکس های سلفی دارد. کیفیت عکس ها و تولید رنگ آن در طول روز عالی است اما در نور کم جزئیات کمتری ثبت می شود و در زمان تصویر برداری در حالت زوم جزیئات شارپی را نمی توان ثبت کرد.

در این گوشی آنچه را که کاربران را تحت تاثیر قرار می دهد عملکرد دوربین سلفی آن است. به طور کلی تصاویر شفاف، شارپ بوده و از امکان Live Focus پشتیبانی می کند. سلفی های گرفته شده با Galaxy A6+ خیره کننده و رضایت کامل شما را جلب خواهد کرد. Live Focus همان عملکرد حالت پرتره را داشته و بلور کردن پشت زمینه را امکان پذیر می کند. به طور کلی برای خلق این اثر می بایست در حدود ۳ الی ۵ فوت (حدود یک متر) از سوژه فاصله داشته باشید تا بتوانید نتیجه رضایت بخشی بگیرد. در مورد کیفیت ضبط ویدئو خاطر نشان می شود که این گوشی قادر است ویدئوهایی را با کیفت Full HD و رزولوشن ۱۰۸۰پیکسل را ثبت کند و خبری از ضبط ویدئو ۴K نیست اما برخی دیگر از گوشی های میان رده این آپشن را ارائه می دهند. کیفت ویدئوهای Full HD هم قابل قبول است.

نور کم: اما در نور کم کیفیت عکس ها کاهش یافته و نویز تصاویر بیشتر می شود.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده پرطرفدار

نور کافی: همان طور که در بالا اشاره شد کیفیت و ثبت جزئیات خوب بوده و رنگ های شارپ و با طراوتی دارند اما کمی متمایل به رنگ زرد شده اند.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده پرطرفدار

سلفی: دوربین سلفی عملکرد بهتری داشته و می توانید افکت های زیباسازی را به کار گرفته و اسیتکرهای مورد علاقه خود را به آنها اضافه کنید اما در عکس های سلفی گرفته شده در شب هم نویز تصاویر بیشتر شده و نواسانات رنگی دیده می شود به طور کلی مقدار رنگ آبی در این تصاویر بیشتر بوده اما فلش سلفی قادر است این اثرات را تا حدودی اصلاح کند.

۳- نوا ۳ ای

نوا ۳ ای یکی از گوشی های میان رده بسیار خوب شرکت هوآوی است که از دوربین دوگانه برخوردار است. یکی از این دوربین ها دارای سنسور ۱۶ مگاپیکسلی است که دیافراگم f/2.0 را به کار گرفته و اندازه پیکسلی آن هم ۱٫۱۲میکرون است که به ثبت عکس های بهتر در نور کم کمک زیادی کرده است. سنسور ثانویه ۲ مگاپیکسل بوده و از دیافراگم f/2.2 برخوردار است که مسئول ثبت افکت های بوکه در دوربین جلو است. دوربین سلفی نوا ۳ ای قطعا یکی از نقاط برجسته نوا ۳ ای به حساب می آید.

nova 3e به یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 تجهیز شده و اندازه پیکسلی آن ۱٫۰ μm است به علاوه از زاویه باز FOV با اندازه ۷۸° هم برخوردار است که در ثبت سلفی های گروهی کمک بسیاری می کند. در مورد عملکرد دوربین عقب خاطر نشان می شود که افکت بوکه عالی بوده اما درحالت زوم جزئیات زیادی را نشان نمی دهد.

نور کم: ثبت جزئیات در نور ضعیف کمتر شده اما باز در مقایسه با گوشی هایی که در این محدوده قرار دارند عملکرد خوبی به حساب می آید. هم دوربین جلو و هم دوربین سلفی هر دو از آپشن beauty پشتیبانی کرده که از تکنولوژی تشخیص صورت ۳D برای بالا بردن قابلیت هایی چون روتوش کردن پوست صورت و سایر افکت ها استفاده می کند. محدوده داینامیکی متوسط است. حساسیت و بهینه سازی صحنه ها با قابلیت AI یکی از مزایای مهم Nova 3e در برابر سایر رقبا به حساب می آید.

نور مناسب: عکس هایی که در نور روز گرفته می شود برای یک محصول با این قیمت عالی است. تصاویر شارپ بوده و ثبت جزئیات و تولید رنگ ها خوب است.

۴- شیائومی می ای ۲ لایت

شیائومی می ای ۲ لایت یا شیائومی ردمی ۶ پرو به همان دوربینی مجهز شده که در Redmi Y2 هم استفاده شده است. دوربین اصلی ردمی ۶ پرو دارای دو سنسور ۱۲+۵ مگاپیکسلی، با اندازه پیکسلی ۱٫۲۵ میکرون است و به طور معمول این اندازه پیکسل مقدار نور بیشتری را نسبت به سایر رقبا با همان دیافراگم جذب می کند. در نتیجه عکس های گرفته شده در شب روشن تر بوده و نویز آنها به نسبت کمتر است. نمونه عکس های ثبت شده در روز نشان می دهد که در هوای بارانی و جایی که نور کافی وجود نداشته است جزئیات چراغ های خیابان و قسمت های تیره برگ ها از بین رفته اند.

سلفی: عکس های سلفی در برخی موارد زیادی روشن بوده اما عملکرد کلی آن رضایت بخش است.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده پرطرفدار

اما در حضور نور طبیعی عملکرد دوربین چشمگیر بوده و عکس هایی با کیفیت رضایت بخشی را تولید می کند. نمونه های گرفته شده از گیاهان نشان می دهد که رنگ ها بسیار عالی است و خطوط برگ ها و جزئیات لبه ها همه به خوبی ثبت شده اند. در شب عکس ها روشن تر بوده اما جزئیات قسمت های تاریک از بین رفته است. کیفیت فیلمبرداری هم خوب به نظر می رسد اما زوم و نگاه کردن به جزئیات نشان می دهد که برگ ها جزئیات مهم خود را از دست داده اند.

دوربین سلفی آن دارای یک لنز ۵ مگاپیکسلی است. همانند بسیاری از گوشی های میان رده از مشخصه AI هم پشتیبانی می کند. لنز استفاده شده در آن Sony IMX486 بوده که در واقع در دوربین ۱۲ مگاپیکسلی Mi 6X هم یافت می شود. به طور کلی کیفیت عکس های گرفته شده با میان رده ای با این قیمت قابل توجه است. دامنه داینمیکی تصاویر و جزئیات تصاویر قانع کننده بوده و رنگ ها نیز نسبتا واقعی به نظر می رسند. حتی در نور کم هم می ای ۲ لایت به خوبی کار می کند اما باز هم نویز تصاویر به نسبت بیشتر می شود.

نور کم:  ثبت جزیئات و رنگ ها رضایت بخش است اما جزئیات قسمت های تاریک از بین رفته و نویز تصاویر به نسبت بیشتر شده است. در واقع دامنه داینمیکی آن ضعیف تر از گوشی های فوق الذکر است.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده پرطرفدار

نور مناسب: عملکرد کلی آن خوب است و جزئیات خوبی داشته و رنگ های واقعی را نشان می دهند.

سلفی:  سلفی ها از کیفیت رنگ خوب بوده  اما به نسبت گوشی می ای ۲ ثبت جزئیات آن کمتر و شادابی رنگ ها نیز کمتر است. قابلیت ثبت تصاویر ۷۲۰ پیکسل، با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را داشته و کیفیت آن در نور کافی رضایت بخش است.

۵- شیائومی می ردمی نوت ۵ دوربین دوگانه

شیائومی ردمی نوت ۵ از یک دوربین عقب ۱۲ مگاپیکسلی + ۵ مگاپیکسل استفاده می کند و دیافراگم های f / 1.9 و f / 2.0 را به خدمت گرفته و با یک فلاش LED دوگانه همراه شده و قابلیت ضبط تصاویر با وضوح ۴K را دارد. ابعاد تصاویر ثبت شده با آن برابر با ۴۰۰۰x3000 پیکسل بوده به علاوه از ویژگی های هوش مصنوعی هم پشتیبانی می کند. قابلیت های آن حالت پرتره، حالت زیبایی و فیس آنلاک را شامل می شود. پیکسل های دوربین سونی با تکنولوژی تشخیص چهره به اندازه ۱۳ مگاپیکسل کاهش یافته است.

از Portrait AI پشتیبانی کرده که یکی از تفاوت های مشخص آن با دوربین ۲۰ مگاپیکسلی نوت ۵ پرو به حساب می آید. پشتیبانی از pre-HDR این امکان را به وجود آورده است که به صورت هوشمند نور پس زمینه تشخیص داده شده در نتیجه سلفی های جذاب و خیره کننده ای را در شرایط های نوری بد و کم نور ثبت خواهد شد. به علاوه برخورداری از یک فلش در پنل جلو تاثیر به سزائی در کیفیت عکس های سلفی دارد. دوربین جلو این گوشی حتی قادر است ویدئوهایی با کیفیت Full HD را ثبت کند.

لنز اصلی دوربین دوگانه AI ردمی نوت ۵، ۱۲مگاپیکسلی بوده که اندازه پیکسلی آن برابر با ۱٫۴ میکرون و دیافراگم آن f/1.9 است. این در حالی است که لنز ثانویه آن ۵ مگاپیکسلی است و مسئولیت ثبت عمق میدان را بر عهده دارد. همچنین به ویژگی مجهز شده است که مشابه به فوکوس خودکار دوگانه است.

از قابلیت های دیگر آن به EIS (تثبیت کننده تصویر الکترونیکی) HDR، Burst Mode (حالت پشت سر هم) و پاناروما اشاره می شود. دوربین دوگانه عقب همچنین قادر است با کمک هوش مصنوعی پرتره های بسیار خوبی را ثبت کند اما در برخی از مواقع مرز میان سورژه و پشت زمینه به خوبی از هم تشخیص داده نشده و نامتقارن است. این گوشی بر خلاف گوشی سامسونگ گلکسی ای ۶ پلاس فاقد خصیصه Live Focus بوده از این رو تنظیم مجدد فوکوس و شدت تاری پشت زمینه امکان پذیر نیست.

Xiaomi Redmi Note 5 AI دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی Xiaomi Redmi Note 5 AI همان طور که از اسم آن مشخص است با امکانات هوش مصنوعی غنی شده است. در واقع این همان چیزی است که آن را از Redmi Note 5 Pro متمایز می سازد. در واقع با پشتیبانی از امکانات زیبا سازی هوش مصنوعی توانسته سلفی های بسیار خوبی را ثبت کند.

 

همچنین با وجود اینکه تنها یک سنسور داشته می تواند عکس های پرتره را ثبت کند این پرتره ها از طریق ترفندهای نرم افزاری صورت می گیرد در نتیجه ممکن است تشخیص مرز میان سوژه ها و پشت زمینه به خوبی صورت نگیرد اما برای یک مدل در این محدوده قیمت قطعا یک نقطه قوت در نظر گرفته می شود. همچنین علاوه بر ثبت ویدئوهای Full HD این گوشی همچنین قادر است که ویدئوهای اسلوموشن ۷۲۰ پیکسل را ثبت کند. یکی دیگر از قابلیت های بسیار خوب این گوشی پشتیبانی از تکنولوژی Face unlock است که با استفاده از تشخیص صورت اقدام به باز کردن قفل صفحه نمایش خواهد کرد.

نور کم: نویز عکس ها بیشتر شده و رنگ ها کمی به سمت آبی متمایل می شوند و جزئیات کمتری ثبت می شود.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده پرطرفدار

نور مناسب: به نسبت قیمتی که دارد عملکرد خوبی را از خود نشان داده است.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده پرطرفدار

 

سلفی: دوربین سلفی از قابلیت پرتره پشتیبانی کرده از این رو در نور کافی عملکرد قابل قبولی داشته اما در نور کم اندکی کیفیت عکس ها پایین می آید.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده پرطرفدار

۶- آنر ۹ لایت

این گوشی میان رده هوآوی هم همانند گوشی های Honor 7X و همچنین Honor 9، به دوربین دوگانه مجهز شده است. هم دوربین سلفی و هم دوربین اصلی این محصول دوگانه بوده و از یک لنز ۱۳ مگاپیکلی به همراه یک لنز ۲ مگاپیکسلی استفاده کرده است. سنسور ثانویه آن هم مسئول ثبت عمق میدان و حالت پرتره است. در مورد عملکرد آن می توان گفت که نتایج قابل قبولی داشته اما نسبت به برخی دیگر از گوشی های هم رده خود ضعیف تر عمل می کند.

در نور کم:

:نور کافی

مقایسه دوربین گوشی های میان رده پرطرفدار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن