خرید گوشی گیمینگ شیائومی
اپلیکیشن و نرم افزار

چگونه گوشی خود را بروز رسانی کنیم (معایب، مزایا و خط قرمزهای اپدیت اندروید)

در این مقاله قرارست هرآنچه که باید در مورد اپدیت اندروید و به روز رسانی گوشی بدانید را به شما آموزش دهیم.

قابلیت بروزرسانی گوشی اندروید تا چند نسخه یکی از نکات مثبتی است که این سیستم عامل‌ در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد؛ اما آیا حتماً باید گوشی را آپدیت کرد؟ بعد از آپدیت اطلاعات پاک میشود؟ چه قابلیت جدیدی با آپدیت کردن گوشی اضافه می‌شود؟

چگونه گوشی خود را بروز رسانی کنیم ؟

موبایل جدید شما با نسخه‌ی از پیش نصب شده‌ای از سیستم عامل خاص خود روشن می‌شود. گوگل دائماً در تلاش‌ است تا با بهبود سیستم عامل‌ خود، نسخه‌ی بهتری از اندروید را به مردم در سرتاسر دنیا عرضه کند. نسخه‌ی بروز شده معمولاً ویژگی‌های جدیدی به همراه دارد، امنیت موبایل را ارتقاء می‌دهد و یا مشکلات نسخه‌ی قبلی خود را برطرف می‌کند. هر شرکت تا چند سال بروزرسانی اندروید را تضمین می‌کند، مثلاَ بروزرسانی گوشی سامسونگ در اغلب مدل‌ها حداکثر تا چهار سال اتفاق می‌افتد که در مقاله‌ای مجزا به آن پرداخته‌ایم. بروزرسانی گوشیخب اولین سوالی که احتمالاً به ذهنتان می‌آید اینست که چگونه گوشی را بروزرسانی کنیم ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت زمانیکه بروزرسانی گوشی اندروید در دسترس باشد، موبایل نوتیفیکیشنی را برایتان ارسال می‌کند و شما را مطلع می‌کند و اگر بروزرسانی خودکار را فعال کرده باشید و موبایل به شبکه‌ی Wi-Fi متصل باشد، دانلود به صورت اتوماتیک انجام می‌شود، ولی اگر این قابلیت غیرفعال باشد، برای دانلود آپدیت اندروید باید به تنظیمات گوشی بروید و روی گزینه‌ی Download بزنید.
برای بروزرسانی سریع گوشی اندرویدی مسیر زیر را طی کنید:

  1. جهت بروزرسانی تلفن ابتدا به قسمت تنظیمات موبایل اندروید خود وارد شوید.
  2. روی گزینه Software updates یا About Device و سپس Software updates ضربه بزنید. (بسته به مدل گوشی متفاوت خواهد بود.)
  3. روی Software update و سپس Auto update یا Download updates manually ضربه بزنید. (این گزینه‌ها بسته به سیستم عامل فعلی گوشی شما متفاوت خواهد بود)
    بروز رسانی گوشی
  4. زمانیکه که فایل آپدیت دانلود شد، موبایل از شما می‌خواهد که فایل دریافتی را فوراً نصب کنید. نوتیفیکیشنی که درخواست نصب فایل بروزرسانی را ارسال می‌کند، اطلاعاتی از قبیل جزئیات آپدیت، سایز فایل، تغییرات و شماره‌ی نسخه را در اختیار شما می‌گذارد؛ اگر موبایل باتری کافی نداشته باشد سیستم از شما می‌خواهد که قبل از شروع نصب موبایل را شارژ کنید. پس از طی این مراحل، موبایل برای تکمیل فرایند نصب، ری‌استارت می‌شود.
  5. در آخرین مرحله‌ی بروزرسانی، دستگاه بصورت نرمال بوت می‌شود و نوتیفیکیشنی تحت عنوان پایان برورزسانی و یا بروزرسانی با موفقیت به پایان رسید را دریافت می‌کنید.

توجه: فراموش نکنید که در حین بروزرسانی سیستم گوشی اندروید امکان استفاده از موبایل وجود ندارد.

به طور معمول بروزرسانی تلفن همراه در سیستم عامل اندروید نسبت به iOS کمتر است و هر موبایل اندرویدی به طور پیش فرض معمولاً ۱ الی ۴ مرتبه بروزرسانی نسخه‌ی اندروید را دریافت می‌کنند، البته گوگل به کاربران خود قول داده که هر ۱۸ ماه نسخه‌ی جدیدی را ارائه خواهد داد. هرچند که زمان و تعداد دریافت Update تا حد زیادی به شرکت سازنده موبایل نیز بستگی دارد. در مقابل یک گوشی آیفون تا ۵ سال از اپل بروزرسانی دریافت می‌کند. ۱۹کالامگ در مقاله‌ای دیگر نحوه اپدیت ایفون در هر مدل را به طور کامل آموزش داده است.

اگر از آپدیت گوشی خود به هر دلیلی پشیمان شدید و خواستید به نسخه قبل از به روزرسانی برگردید، مقاله چگونه بروز رسانی گوشی را برگردانیم به شما کمک می‌‎کند.

در ادامه آموزش بروزرسانی نرم افزار گوشی به همراه نکات و سوالات متداول شما را بطور کامل توضیح داده‌ایم…

انواع بروزرسانی گوشی در سیستم عامل اندروید:

به طور کلی سه مدل بروزرسانی نرم‌افزاری وجود دارد:

فروش ویژه
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۷۴۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5s ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت 256 رم 8 گیگابایت
قیمت ویژه: ۸,۸۱۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 ظرفیت ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۶ تومان
گوشی شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی 13T ظرفیت 256 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۲۳,۹۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی ۱۳T ظرفیت ۲۵۶ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی  Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت 512 رم 12 گیگابایت
قیمت ویژه: ۱۰,۷۷۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M6 Pro ظرفیت ۵۱۲ رم ۱۲ گیگابایت
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت 128 رم 4 گیگابایت
قیمت ویژه: ۵,۶۹۹,۰۰۰ تومان
گوشی شیائومی Xiaomi Poco M5 ظرفیت ۱۲۸ رم ۴ گیگابایت

  • بروزرسانی نسخه‌ی سیستم عامل
  • بروزرسانی امنیتی
  • بروزرسانی فزاینده

در ادامه به توضیح کاملی از این ۳ مدل آپدیت می‌پردازیم…

بروز رسانی گوشیم

بروزرسانی نسخه‌ی سیستم عامل:

آپدیت‌های اصلی یا بروزرسانی سیستم عامل که اغلب اوقات تنها یک بار در سال ارائه‌ می‌شوند، تغییرات اساسی در سیستم عامل و در قالب رابط کاربری ایجاد می‌کند؛ این تغییرات در تنظیمات گوشی، اپلیکیشن‌ها و… ایجاد می‌شود. این نکته را در نیز نظر بگیرید که آپدیت سیستم عامل به ۷۰۰ مگابایت تا ۱ گیگابایت حجم نیاز دارد؛ پیشنهاد می‌شود که قبل از دانلود از داشتن حجم کافی اینترنت مطمئن شوید و در صورت امکان از Wi-Fi استفاده کنید.

در حال حاضر اندروید ۱۴ در دسترس هست و باید منتظر اندروید ۱۵ باشیم. اگر در مورد این نسخه کنجکاو هستید می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید در این مقاله زمان انتشار و لیست گوشی‌هایی که نسخه پانزدهم اندروید را دریافت می‌کنند آورده شده است. به روز رسانی تنظیمات

بروزرسانی امنیتی:

آپدیت‌های امنیتی که با نام پچ امنیتی نیز شناخته می‌شود حجم زیادی ندارند و با تعداد بیشتری در سال نیز عرضه می‌شوند. پچ‌های امنیتی مشکلات سیستم عامل را برطرف می‌کنند و از موبایل در مقابل هرگونه حملات مخرب محافظت می‌کنند. بطور کلی به روز رسانی تلفن همراه اندروید سطح امنیت را تا میزان زیادی افزایش می‌دهد.

گوشی‌های گوگل پیکسل آپدیت‌های امنیتی را ماهانه دریافت می‌کنند، اما این مسئله در مورد تمام گوشی‌های اندرویدی صادق نیست و اگر خوش‌شانس باشید هر ۲ یا ۳ ماه یکبار پچ‌های امنیتی را دریافت می‌کنید؛ اما برندی که استفاده می‌کنید بازهم در دریافت پچ امنیتی تأثیر زیادی دارد.به روز رسانی سیستم

بروزرسانی فزاینده:

آپدیت‌های کوچک‌تر که معمولاً با هدف برطرف کردن یک مشکل خاص ارائه می‌شوند، “Incremental Update” یا بروزرسانی فزاینده نام دارند. چنین آپدیت‌هایی با تغییرات جزئی و پچ‌های امنیتی همراه است.

اگر گوشی را بروز رسانی کنیم اطلاعات پاک میشود ؟

یکی دیگر از سوالات متداول کاربران اینست که آیا با بروز رسانی گوشی اطلاعات پاک میشود؟ در پاسخ باید گفت که با آپدیت گوشی هیچ فایل یا اطلاعاتی از گوشی شما پاک نمی‌شود. تمام فایل‌های شخصی نظیر عکس، فیلم، پوشه و … همه‌ی برنامه‌هایی که روی گوشی نصب بوده‌اند مثل چت‌های واتس‌آپ، نرم‌افزار موسیقی و … حفظ می‌شود؛ اما اگر حساسیت زیادی نسبت به اطلاعات موبایل خود دارید، قبل از آپدیت از اطلاعات مهم، فایل پشتیبان بگیرید.

نکته: برای عملکرد بهتر موبایل، بعد از اتمام آپدیت موبایل را ری‌استارت کنید.

آیا به روز رسانی گوشی خوب است ؟

به روزرسانی قطعاً فواید زیادی دارد؛ اما فراموش نکنید که موارد زیادی در رابطه با آن وجود دارد که باید به آن توجه کنید. در پاسخ به این سوال که آیا بروز رسانی سیستم گوشی خوب است باید گفت که از آنجایی که هر برنامه‌ای، مستعد مشکلات نرم‌افزاریست، برای مثال ممکن است یک آپدیت عملکرد صحیح Wi-Fi گوشی شما را با مشکل مواجه کند و خوشبختانه، چنین مواردی با بروز رسانی برنامه‌ها به سرعت برطرف می‌شوند، پس حتما بروزرسانی گوشی توصیه می‌شود.
به روز رسانی گوشی
شما می‌توانید با یک آپدیت مشکلات مربوط به Wi-Fi، بلوتوث، مجوزها و … به‌راحتی حل کنید. چنین تغییراتی معمولاً پنهان هستند و شما متوجه آن‌ها نخواهید شد، مگر اینکه از قبل با مشکلی روبه‌رو شده باشید و آپدیت مشکل را برطرف کند. گاهی نیز سرعت دستگاه بیشتر می‌شود و عملکرد باتری بعد از بروزرسانی برنامه‌ها بهبود می‌یابد.
بروزرسانی استفاده از قابلیت‌های جدید را بدون نیاز به خرید گوشی جدید فراهم می‌کند، بنابراین با همان ظرفیت سخت‌افزاری امکان استفاده از تازه‌ترین تغییرات برای شما محیا می‌شود. همچنین شرکت‌ها سعی دارند با ارائه‌ی برورزسانی‌های مختلف، استفاده موبایل را روز‌به‌روز ساده‌تر کنند. پس با هر آپدیتی امکانات جدیدی به موبایلتان افزوده می‌شود. گرچه باید هر چند سال یکبار به فکر خرید گوشی جدید باشید که آپدیت‌ها را دریافت کند و به همین منظور می‌توانید در فروشگاه ۱۹کالا بهترین گزینه برای خود را پیدا کنید.

با اینکه به روزرسانی گوشی بسیار مهم است، اما اجباری نیست و دستگاه شما حتی بدون نصب آپدیت کار می‌کند، ولی این نکته را در نظر بگیرید که بدون بروزرسانی گوشی اندروید ویژگی‌های جدید را دریافت نمی‌کنید و باگ‌های گوشی برطرف نمی‌شوند و مهم‌تر از همه عدم دریافت پچ امنیتی موبایل را در معرض خطراتی نظیر حک شدن برنامه‌های بانکی قرار می‌دهد و یا ممکن است فرد دیگری به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که در صورت عدم بروزرسانی موبایل ایجاد می‌شود، از کار افتادن برخی نرم‌افزار‌های موبایل است. به طور خلاصه، اگر بروز رسانی‌های نرم‌افزاری را روی گوشی خود اعمال نکنید، امنیت موبایلتان را تا حد زیادی کم کرده‌اید و از بسیاری امکانات محروم می‌شوید.

معایب بروزرسانی گوشی چیست؟

شاید از خود بپرسید که ایا بروزرسانی گوشی را خراب میکند یا ایا اپدیت گوشی ضرر دارد ؟ به روز رسانی موبایل معمولاً ایرادی برای دستگاه شما ایجاد نمی‌کند، ولی ممکنست فضای زیادی از حافظه گوشی را اشغال کند که شاید خوشایند بعضی از کاربران نباشد. در موارد نادری، به خصوص در سال‌های گذشته دیده شد که بعضی از دستگاه‌های اندرویدی پس از آپدیت با مشکلات نرم افزاری مواجه می‌شدند که خوشبختانه این مسائل رفع شده و در سال‌های اخیر از مشکلات و باگ‌های به روز رسانی تنظیمات کمتر شده است. یکی از برندهایی که قبلا مدل‌هایی از آن بعد از اپدیت با مشکلاتی مواجه شده بود شیائومی بود که در مقاله‌ای به طور کامل به آموزش بروزرسانی گوشی شیائومی و مشکلات آپدیت آن پرداخته‌ایم.

به روزرسانی گوشی

همچنین زمانی که قصد به روزرسانی دارید باید این مورد را هم در نظر داشته باشید که گوشی شما هم از نظر حافظه داخلی و هم از نظر سخت‌افزار مطابقت کامل را با نسخه جدید سیستم عامل داشته باشد.

بروزرسانی گوشی چقدر طول میکشد ؟

قاعدتاً بروزرسانی گوشی کمی زمانبر است که قطعاً سرعت اینترنت شما و حجم فایل از عوامل تاثیرگذار بر مدت زمان لازم جهت به روز رسانی اندروید است. این فرآیند ممکن است ۳۰ دقیقه الی ۱ ساعت طول بکشد. بنابراین، توصیه می‌شود که بروزسانی موبایل را زمانی انجام دهید که تایم آزاد زیادی دارید و به موبایلتان نیاز ندارید. ضمناً حتی اگر نصب بروزرسانی بیشتر از مدتی که انتظار داشتید طول کشید، به هیچ عنوان موبایل را در حین به روز رسانی سیستم خاموش نکنید.چگونه گوشی خود را بروز رسانی کنیمهمانطور که گفتیم نصب بروزرسانی دستگاه چند دقیقه‌ زمان نیاز دارد در نتیجه از داشتن شارژ کافی اطمینان داشته باشید. پیشنهاد می‌شود که موبایل برای نصب این فایل حداکثر ۷۰ درصد شارژ داشته باشد؛ اگر هم شارژ کافی نداشتید، در تمام مدت بروز رسانی موبایل را به شارژ وصل کنید.

در این مقاله سعی کردیم به تمام سوالات مرتبط به بروز رسانی اندروید پاسخ دهیم. منتظر نظرات و سوالات شما دوستان عزیز در قسمت کامنت هستیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵۷ رای

نوشته های مشابه

‫۲۱۷ نظرها

  1. سلام من گوشیم a.22 .4g هست من میخواستم گوشیما از اندروید ۱۱ مستقیما به اندروید ۱۳ اپدیت کنم چطوری این کارو بکنم میشه توضیح بدین وقتی تو تنظیمات بررسی نسخه به روز را میزنم اندروید ۱۲ را میاره برا اپدیت کردن لطفا توضیح بدین

  2. سلام من ی جا شنیدم ک اگه هر بار گوشی رو بروز کنیم، کیفیت دوربین میاد پایین و.. این درسته؟؟

    1. سلام آیدا؛
      پایین اومدن کیفیت دوربین دلایل مختلفی میتونه داشته باشه ولی ارتباطی به آپدیت کردن نداره

      1. سلام خسته نباشید ببخشید ما یک تبلت داریم با مشخصات Galaxy Tab A (8.0″, 2019) براش بروز رسانی اومده از اول خرید هم بروز نکردیم الان آپدیت بدم مشکلی بوجود میاد اصلا ضرری داره؟

  3. من الان موبایلم رو یه ساله دارم اصلا بروز نکردم مثل روز اولش داره کار میکنه اونیکی موبایلم رو اپدیت کردم بعد چند ماه به مشکلات جدی برخورد به نظرم اپدیت نکنید موبایلتون سالم تر میمونه

  4. سلام با زدن گزینه دانلود اخرین بسته در گوشی های شیاومی دیگه آپدیت نمیاد چون من وقتی آپدیت آمد زدم دانلود آخرین بسته حجم آپدیت بیشتر شد و دانلود کردم ممکنه دیگه آپدیت نیاد؟ آیا miui danlauder میشه آپدیت کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن